קבוצת דיפלומט, שעלתה לכותרות בשנה החולפת לאחר קריאה לחרמות נגדה בעקבות דרישתה להעלאות מחירים ואף הודרה מסניפי שופרסל, מסכמת את שנת 2022 עם עלייה בהכנסות שהסתכמו בכ-2.91 מיליארד שקל בהשוואה לכ-2.47 מיליארד שקל בשנת 2021. יחד עם זאת, מהדוחות שפורסמו היום (ג') עולה כי הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-76.2 מיליון שקל לעומת 89.9 מיליון שקל ב-2021 - ירידה של 15% לעומת שנה קודמת. עלות שכרו השנתי של נעם וימן, מבעלי החברה ומנכ"ל הקבוצה, עמדה על 4.1 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מלבד המלחמות מול רשתות השיווק, דיפלומט גם התמודדה עם יוזמת האוצר שכונתה "חוק היבואנים", במסגרתה ניסו להגביל את כוחם של היבואנים הגדולים באופן שהיה גוזר על החברה להיפרד מחלק מנכסיה ולהישאר עם יצוג של חברה אחת גדולה. יחד עם זאת, היבואנים הצליחו לסכל את הכנסת היוזמה לחוק ההסדרים ועד כה היא לא הוחזרה, על אף דרישת שר הכלכלה, ניר ברקת.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל דיפלומט נעם וימן על רקע מארזים של טונה סטארקיסט
מנכ"ל דיפלומט נעם וימן על רקע מארזים של טונה סטארקיסט
מנכ"ל דיפלומט, נעם וימן, על רקע מארזים של טונה סטארקיסט
(קרן בן ציון, מירב קריסטל)
החברה הסבירה כי הירידה ברווחיות השנתית נבעה מהוצאות תפעול בגין רמות מלאי גבוהות שצברה בזמן שיבושי האספקה מחול ומעליות השכר. ברבעון הרביעי רשמה דיפלמוט רווח נקי של 5 מיליון שקל, לעומת 25.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 80% שחלקה נובעת מגידול משמעותי בהוצאות המימון כתוצאה מהתחייבות שנרשמה בסך 11 מיליון שקל, בגין שיערוך על אופציות לרכישת יתרת מניות מדיטרנד שרכשה.
על אף שההכנסות עלו, המלחמות של רשתות השיווק נגדה כן השפיעו על נתחי השוק של החברה: טונה סטארקיסט שהיתה במוקד הביקורת נגד החברה סיימה את 2022 עם נתח שוק של 37% לעומת 41% בשנה קודמת - ירידה של כ-10%. בשאר הקטגוריות כמעט ולא היתה פגיעה: קטגורית מוצרי הנייר, הכוללת את חיתולי פמפרס, מוצרי הגיינה אולוויס ומוצרים דומים סיכמה את השנה עם נתח שוק של 27% לעומת 26% ב-2021. בקטגורית טיפוח אישי, הכוללת את סכיני הגילוח של ג'ילט, נתח השוק הוא 31% מול 32% שנה קודמת.
שיעור הרווח התפעולי של החברה בשנת 2022 ירד והסתכם 3.9% לעומת 4.7% ב-2021. שיעור הרווח הגולמי השנתי הסתכם בסך 21%, בדומה לשנה שלפני כן.
מניתוח הכנסות החברה עולה כי החברה הציגה צמיחה הן בפעילות בישראל והן בפעילות בחו"ל: ההכנסות בישראל הסתכמו בכ-1.76 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.64 מיליארד שקל בשנת 2021.
כחצי מהגידול בפעילות בישראל מיוחס לצמיחה אורגנית, החצי השני מיוחס לאיחוד לראשונה של חברת מדיטרנד שתרמה למאזן הכנסות שנתיות בסך 55 מיליון שקל החל מהרבעון השני של שנת 2022. מדיטרנד מתמחה ביבוא ובשיווק מוצרי תרופות ללא מרשם, מזון פונקציונאלי, תוספי מזון ומוצרים פרה-רפואים ובחודש ינואר אשתקד רכשה דיפלומט 50% ממניות החברה. כעת דיפלומט מחזיקה בכ-60% ממניות מדיטרנד.
פעילות ההפצה בחו"ל הכוללת את דרום אפריקה, גיאורגיה, ניו זילנד וקפריסין, גדלה הודות לצמיחה אורגנית ולהשקת מותגים חדשים. בנטרול השפעת הפרשי מטבע, החברה מציגה צמיחה גבוהה יותר של כ-7% בהכנסות מהפעילות בחו"ל.
כזכור, בשנת 2022 דיפלומט הרחיבה את פעילותה ורכשה 51% ממניות מוצרי שום ותיבול דורות בתמורה לסך של כ-76 מיליון שקל. בחודש ינואר 2023 השלימה דיפלומט את רכישת 65% ממניות נווה פארמה תמורת כ-81 מיליון שקל, וזאת בנוסף לרכישת 90% ממניות חברת ביגדם, העוסקת במכירות מוצרי נווה פארמה בערוץ האונליין מחוץ לישראל, תמורת כ-15 מיליון שקל.
דיפלומט הינה חברה גלובלית מובילה בתחום של יבוא, שיווק מכירות והפצה של למעלה מ-100 מותגי צריכה המוניים בינלאומיים ומקומיים בתחומי המזון, טיפוח האישי, היגיינה וניקיון הבית. דיפלומט, שהוקמה בשנת 1963, פועלת כיום בחמש מדינות: ישראל, דרום אפריקה, גיאורגיה, ניו זילנד וקפריסין. החברה מוכרת את מוצריה, בין היתר, לרשתות קמעונאיות בתחומי המזון, רשתות הדרגסטור, בתי מרקחת, מכולות, השוק המוסדי וכן לסיטונאים.