בלחץ שר הכלכלה ניר ברקת ובהוראת רה"מ בנימין נתניהו, הסעיף שנועד להגביל את פעילות היבואנים הגדולים שסטוביץ' ודיפלומט חוזר לחוק ההסדרים - לפחות באופן זמני.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
סניף שופרסל
סניף שופרסל
סניף שופרסל
(צילום: יריב כץ)
ההצעה שמחייבת יבואן בענפי מזון וטואלטיקה להפסיק לייצג יותר מספק אחד גדול, הוסרה מהחוק על ידי האוצר, שם טענו שהיא תפגע ביצרנים קטנים ובינונים, ובעיקר בשל החשש שלא תעמוד במבחן המשפטי.
אתמול בישיבת הממשלה התעקש ברקת להחזיר את הסעיף לחוק ההסדרים בטענה כי הוסר ללא התייעצות איתו, וכי לא סביר שהממשלה שנבחרה לכאורה כדי להילחם ביוקר המחיה, לא תכלול בחוק ההסדרים תוכנית לטיפול בנושא. הצעתו נתמכה על ידי שרים נוספים מהליכוד בראשם מירי רגב. שר החינוך יואב קיש ייעץ להחזיר את הסעיף בכל מקרה, ובמידה ויתקלו בקושי בהמשך, להסיר שוב.
בסוף הדיון רה"מ הורה למזכיר הממשלה להחזיר את הסעיף, אך הסיכוי שאכן יישאר בחוק ההסדרים נמוך מטעמים משפטיים של חוק יסוד כבוד האדם והקניין, ומהטעם שהאוצר לא הצליח להוכיח כי ההצעה שנועדה להפריד סוכנויות או פעילות הפצה מהיבואן הרשמי לטובת עוד יבואנים חדשים - אכן תוריד את המחיר לצרכן. בעקבות זאת, בישיבת ועדת השרים לחקיקה במסגרת הצעת תקציב המדינה ל-23-24 נוסף הסעיף של "הגברת התחרות בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה", שמתייחס לחוק היבואנים.
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר המיצג את היבואנים הגיב בחריפות לדיון המחודש: "ההצעה להחזיר לחוק ההסדרים את 'חוק היבואנים' מוכיחה עד כמה המהפכה המשפטית מסכנת את כלכלת ישראל ועלולה למנוע כניסת גופים בינלאומיים לפעילות בארץ. פגיעה בזכויות הקניין ובחופש העיסוק של היבואנים הינה אור אדום ותמרור אזהרה לגופים הבינלאומיים – מדוע מוטב להם שלא להשקיע בישראל היות והם יהיו חשופים לגחמות הממשלה, מבלי שבית המשפט יוכל להגן עליהם. עצוב לראות כי דווקא משרד הכלכלה מעלה הצעת חוק הפוגעת בזכויות הקניין הבסיסיות של חברות במשק ובכך הוא מאותת לחברות הבינלאומיות כיצד יראה המשק הישראלי לאחר השלמת הרפורמה" .
עו"ד שלומי לויה, סמנכ"ל הרגולציה באיגוד, הוסיף כי "התערבות המדינה בהסכמים וזכויות הקניין ייצר בעיות משפטיות וחוזיות מול ספקים ויצרנים בחו"ל ועלול בסופו של דבר להביא דווקא לגל של עליות מחירים ולהיעלמותם של מותגים מובילים מהשוק הישראלי ההצעה שגויה מבחינת הנורמות החוקיות והמשפטיות הנוהגת במדינה ולא תעמוד במבחן בג"צ".
נזכיר כי בעת פרסום הכוונה הראשונית להכליל את החוק בתוך חוק ההסדרים חברת דיפלומט הודיעה לבורסה כי "החברה מעריכה כי ככל שההצעה תאושר במתכונת האמורה כמפורט לעיל, ללא שינויים, צפויה השפעה מהותית לרעה על תוצאות החברה, באופן בו החברה לא תוכל לספק לקמעונאים את כל המוצרים של היצרנים אותם היא מספקת כיום". לאחר הסרתו, עדכנה החברה שלא צפויה השפעה.
2 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
השינוי לא יהיה בחוק ההסדרים, אך באוצר טוענים: "לא נוותר". השר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
כזכור, האוצר דרש משסטוביץ' ומדיפלומט לוותר על מחצית מפעילות ההפצה של המותגים הבינלאומיים הגדולים שהם מייצגים לטובת מפיצים חדשים, מה שהיה כרוך גם בהסכמת היצרנים הבינלאומיים לפיצול היצוג שלהם בארץ ולמרות שלא ניתן לאכוף על החברות הבינלאומיות את הסעיף.
האוצר ערך שימוע בנושא, בו הופיעו באי כוחם של הצדדים ושל איגוד לשכות המסחר - המייצג היבואנים, בו טענו בין השאר כי "מדובר בהפקעת רכוש. בדרך לגיטימית ועל פי חוק היבואנים זכו בייצוג של יצרנים מחו"ל. זה הושג בתנאי תחרות חופשית. על פי חוקי היסוד אי-אפשר לפגוע בזכות קנייינית בחוק בלי לעבור מסננות משפטיות כבדות משקל שלא התקיימו בהקשר הזה".