פדקס (FedEx), חברת המשלוחים הבינלאומית המובילה, צנחה ב-23% במסחר בשבוע שעבר בנפילה החדה ביותר מאז שנת 1987, ומחקה למעלה מ-11 מיליארד דולר משווי השוק שלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדוע צנחה פדקס ואילו עוד מניות בלטו? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (שני) ברחבי העולם, ynet מביא לכם כמה מהסיפורים של המניות הבולטות במסחר בשבוע שעבר.
2 צפייה בגלריה
פדקס
פדקס
פדקס
(צילום: Shutterstock)
הצניחה במניה של פדקס, אחת מחברות השילוח המובילות בעולם, הגיעה לאחר שזו משכה את תחזיותיה להמשך השנה והזהירה מפני מיתון עולמי שעלול להגיע לטענתה, בעיקר בשל הרעה בתנאים העסקיים באירופה ובאסיה.
בהתאם, החברה הודיעה כי היא נוקטת בהליכים לחיסכון בהוצאות, בהם דחייה של גיוסי עובדים, סגירת מפעלים וכ-90 משרדים ברחבי העולם וצמצום שעות העבודה של למעלה מחצי מיליון עובדיה. במקביל, כ-1,000 מתוך 6,000 עובדי קבלן שפדקס מעסיקה התאגדו לאחרונה בניסיון לדרוש תנאי העסקה טובים יותר.
לטענת החברה, הביקוש לשירותי המשלוחים המהירים שהיא מציעה ירד בצורה משמעותית בשבועות האחרונים של הרבעון הנוכחי והיא צופה שהמגמה תימשך ואף תחריף במהלך הרבעון הבא. בהתאם, אנליסטים מעריכים כי הרווחים של פדקס צפויים לצנוח בלמעלה מ-40% בתקופה הקרובה.
מנכ"ל החברה, ראג' סוברמניאם, אמר בריאיון לרשת CNBC בשבוע שעבר כי הירידה בביקושים שהחברה מזהה היא בכל אזור בעולם בו היא פועלת וכי הוא סבור שהם מעידים על תחילתו של מיתון. "המספרים לא נראים טוב. אנחנו עוברים לסטטוס של ניהול-הוצאות באופן מלא", הוא טען.

המשקיעים לא אהבו את רכישת הענק של אדובי

חברה נוספת שצנחה במסחר בשבוע שעבר הייתה אדובי (Adobe), אחת מיצרניות התוכנה המובילות בעולם, אשר נפלה ב-24% במסחר בבורסת נאסד"ק.
2 צפייה בגלריה
אדובי
אדובי
אדובי
(צילום: Shutterstock)
הירידות החדות נרשמו לאחר שהחברה, התמקדת בעיקר בתוכנות עריכה ויצירת תוכן - בהן אקרובט ופוטושופ, הכריזה על הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה בסך 20 מיליארד דולר של יצרנית תוכנות העיצוב פיגמה (Figma Inc), במטרה להגדיל את נתח השוק שלה בקרב לקוחות פרטיים ועסקים קטנים.
על אף שלהערכת החברה העסקה צפויה לאפשר המשך צמיחה בקצב גבוה מ-20%, נראה כי המשקיעים פחות אהבו את המהלך שצפוי להיות ממומן 50% במזומן ו-50% במניות, ברקע תמחור יקר יחסית של החברה שנקנתה אשר הוערכה בכ-10 מיליארד דולר לפני שנה בלבד. העסקה צפויה להיסגר ב-2023.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר

  • מיפס (Mips), יצרנית שבדית בינלאומית מובילה לרכיבים להגנה על הראש לקסדות סקי, אופניים, רכיבה על סוסים, אופנועים וכד', צנחה בכ-32% במסחר בבורסת שטוקהולם בשבוע שעבר. ברקע, החברה הכריזה כי מרבית שווקי היעד שלה מפחיתים את הביקוש, בעיקר בחטיבת האופניים שהציגה גידול משמעותי במלאים, וכי היא רואה ירידה בביקוש מצד קמעונאיות הספורט והאופניים המובילות. מנגד, צופה החברה חזרה לביקוש איתן בטווח הבינוני-ארוך.
  • סטור קפיטל (Store Capital), קרן נדל"ן המתפעלת ומשכירה כ-3,000 מסעדות, סופרמרקטים, מועדוני כושר, חנויות ומוסדות השכלה, זינקה בכ-15% במסחר בוול סטריט בשבוע שעבר. זאת, לאחר שהחברה נרכשה על ידי קרן ההון הריבונית של סינגפור וקרן ההשקעות הפרטית המובילה בלו אוול (Blue Owl), בלמעלה מ-20% מעל למחיר השוק שלה. הרכישה מעידים על האמון של הקרנות ביכולת השוכרים של החברה להעביר את העלייה באינפלציה ללקוחות, ובכך לאפשר המשך העלאה של שכר הדירה.
  • סמסונייט (Samsonite), יצרנית בינלאומית מובילה של מזוודות ובעלת זכויות שימוש בשמה למוצרי הלבשה, עור, ריהוט ונסיעות, זינקה ב-12% בשבוע שעבר. זאת, לאחר שהחברה דיווחה על זינוק שנתי גבוה במיוחד של 59% במכירות במחצית הראשונה של 2022 ומעבר לרווח, בעיקר בזכות התאוששות ניכרת בתחום התיירות בארה"ב, באירופה ובאמריקה הלטינית. בהתאם, החברה העלתה את תחזית הצמיחה לכ-15%-20% השנה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.