חברת סקנדינביאן טבקו גרופ (Scandinavian Tobacco Group), יצרנית בינלאומית של סיגרים ושל טבק לעישון מדנמרק, צנחה ב-20% במסחר בשבוע שעבר בבורסת נאסד"ק קופנהגן. החברה מעסיקה כ-10,000 עובדים ברחבי העולם ומוכרת מוצרי טבק בכ-100 מדינות שונות. בין מוצריה המובילים: מותגי הטבק באלי שאג, קפטן בלאק וסיגרי מקנודו, קוהיבה ולה גלוריה קובנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הירידות האחרונות הגיעו ברקע לדוחות כספיים מאכזבים שפרסמה החברה, במסגרתם עדכנה את תחזיותיה כלפי מטה. החברה דיווחה על ירידה ברווחים האורגניים, המשך עודפי מלאי ואתגרים בשרשרת האספקה, וצופה חזרה לצמיחה רק ברבעון הרביעי של השנה.
3 צפייה בגלריה
טבק לגלגול. אילוסטרציה
טבק לגלגול. אילוסטרציה
טבק לגלגול. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בין הסיבות לנתונים המאכזבים: ההאטה הכלכלית שנרשמת בארה"ב ומשפיעה בין היתר על מכירות הסיגרים, כמו גם התחרות העולה מצד המתחרה בריטיש אמריקן טבקו (British American Tobbaco). בסך הכל השלימה המניה ירידה של כ-28% מהשיא שנקבע בחודש מאי האחרון.
אותה האטה כלכלית הובילה רבים בארה"ב להעדיף מוצרים זולים ובכך תרמה לעליות בהכנסות של חברות כמו דולר טרי (Dollar Tree) ודולר ג'נרל (Dollar General). יחד עם זאת, שתי החברות המובילות בתחום בארה"ב נפלו ב-17% וב-7% במסחר בוול סטריט בשבוע שעבר, בהתאמה.
הסיבה: על אף האינפלציה הגבוהה והזינוק בהיקף הלקוחות בעלי הכנסה בינונית-גבוהה, החברות עדכנו את תחזית הרווח שלהם לשנה הקרובה כלפי מטה בשל העלייה במחירי התשומות. כעת שתי המניות נסחרות במחיר דומה לרמתם בראשית השנה, אם כי דולר ג'נרל הציגה תנודתיות גבוהה משמעותית.

סוף לצרות של הענקיות הטכנולוגיה הסיניות בארה"ב?

ענקיות הטכנולוגיה הסיניות שנסחרות גם בארה"ב סגרו שבוע חיובי במיוחד: פִּינְדוּאוֹדוּאוֹ זינקה ב-26%, JD.Com עלתה ב-16%, עליבאבא ב-9% וניו (NIO) ב-5%.
העליות נרשמו לאחר שרשות ניירות הערך האמריקנית (SEC) פרסמה כי חתמה על הסכם עם הרשות המקבילה לה בסין בנוגע לתקנות לבדיקת חברות סיניות הנסחרות בארה"ב.
מדובר בהתקדמות משמעותית במשא ומתן לאחר שהרשות האמריקנית איימה למחוק חברות סיניות מהמסחר במידה ולא ייעמדו בתקנות האמריקניות. במקביל, גם הרשויות הסיניות בעצמן תקפו שוב ושוב את ענקיות הטכנולוגיה וניסו לגרום להן לצאת מהמסחר בארה"ב, בין היתר בשל שיקולי אבטחת מידע של השלטון בסין ברקע המתיחות הגדולה בינו לבין הבית הלבן.
אולם, כעת נראה כי ההסכם ייצר אופטימיות בקרב המשקיעים כי איום המחיקה הוסר לעת עתה, מה שכאמור הוביל לזינוק במניות של החברות המובילות בתחום.

בצל הסנקציות על רוסיה: יצרניות הדשנים זינקו

בתוך כך, כמה מיצרניות הפוספט (זרחה) והפוטאש (אשלג) המובילות בעולם זינקו במסחר בשבוע שעבר ברקע הסנקציות המוטלות על שתיים מהיצרניות הגדולות בעולם, רוסיה ובלרוס, בשל הפלישה לאוקראינה.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין נואם בכינוס צבא 2022 פרברי מוסקבה רוסיה
ולדימיר פוטין נואם בכינוס צבא 2022 פרברי מוסקבה רוסיה
הסנקציות פוגעות בכלכלה הרוסית והמתחרות המערביות מזנקות במסחר. ולדימיר פוטין
(צילום: AFP)
כך למשל, חברת אינטרפיד פוטאש (Intrepid Potash) עלתה ב-29%, מוזאיק (Mosaic) זינקה ב-15% וגם כיל הישראלית עלתה בכ-9% במסחר בשבוע שעבר בארה"ב ובישראל.
העליות במניית פוטאש נתמכו בהצהרה של החברה כי ייצור הדשנים העולמי תואם בשנים האחרונות לביקוש ולכן שינוי מסוים בהיצע, עקב הסנקציות המדוברות, צפוי להזניק את המחירים.
בנוסף, הזינוק במחירי הגז גורם לסגירת חלק ממפעלי הדשנים בעולם עקב חוסר כדאיות ותורם גם כן לצמצום ההיצע, מה שעשוי להוביל לעליות מחירים נוספות.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.