כסף חדש
איך קריסת הרשות תשפיע על הכלכלה בישראל ומי ימצמץ ראשון במלחמת הסחר בין סין לארה"ב? | 5.7.2023
32:23
שבוע לאחר שברגע האחרון נמנעה במליאת הכנסת העלאת הצעת החוק לפיה נגיד בנק ישראל יוכל לקבוע לבנקים את שיעורי הריבית המינימלים בפיקדונות ובעו"ש "באישור מוקדם של שר האוצר", הצעת החוק עדיין לא עולה להצבעה, למרות שהדחייה הייתה אמורה להימשך רק שבוע עד היום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: AP)
נוסח ההצעה גרם לרוגז רב אצל נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון, שבעקבות זאת שיגר מכתב זועם לאש הממשלה, בנימין נתניהו, ובו דרש ממנו להורות על הסרת ההצעה מסדר היום של הכנסת וקבע כי בהצעה הזאת "נחצה קו אדום".
ואכן, ראש הממשלה הורה לדחות את הגשת הצעת החוק ועל סמך הוראתו החליט חבר הכנסת ינון אזולאי להמתין עם העלאתה להצבעה ולהודיע כי הדבר ידחה "לשבוע הבא".
ההערכה בכנסת כעת היא שבעקבות היענות הבנקים לפניית בנק ישראל לשלם ריביות על העו"ש ולהקל על תשלומי הריבית על המינוס בחשבון ועל המשכנתאות - גם אם רק באופן מוגבל, הצעת החוק הזאת תידחה בינתיים למועד לא ידוע - אם בכלל תעלה עוד.
בתשובה לשאלת ynet נמסר מלשכת ח"כ אזולאי לגבי הנושא: "אנחנו ממתינים לתשובות כל הבנקים. הכוונה לא הייתה לדחות בשבוע בדיוק".

ריבית ממוצעת על משכנתאות ואפשרות לפנות ללקוחות ללא הסכמתם

בהקשר ישיר לכך, בנק ישראל פרסם אתמול (רביעי) הודעה ובה פירט את "היעדים שהציב הנגיד בדיון עם מנכ"לי הבנקים בנושא יתרות החובה בעו"ש, יתרות הזכות של משקי הבית, וסיוע לנוטלי המשכנתאות".
בבנק ציינו כי צעדים אלו כוללים, בין היתר: הפחתת ריביות על יתרת החובה בעו"ש, קיזוז יתרות זכות עם יתרות החובה באופן שמקטין את סכום החיוב הכולל, תשלום ריבית על חשבונות עו"ש של משקי בית, שיפור בתנאי הפיקדונות, בדגש על פיקדונות קטנים של משקי הבית, זיכוי חשבונות הלקוחות בסכומים הנובעים מהתייקרות המשכנתא, ספיגה חלקית של עליית הריבית לתקופות שונות, ועוד.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לצד מטה בנק ישראל
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לצד מטה בנק ישראל
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לצד מטה בנק ישראל
(צילום: GettyImages; אלכס קולומויסקי)
בבנק ישראל פרסמו אף טיוטת הוראה לפיה כל הבנקים יוכלו לפנות ללקוחות בכל אמצעי תקשורת (אפליקציות הבנק, מסרונים, שיחות טלפון) גם אם לא הסכימו לכך מראש, וזאת בנושאים לגביהם הוצבו היעדים. למשל: אם ללקוח יש יתרה גדולה בעו"ש אותה כדאי שיעביר לפקדון.
בהוראה נאמר כי "לאור השינויים בסביבת הריבית והאינפלציה בתקופה האחרונה ובמטרה לעודד את התחרות במערכת הבנקאית, לשפר את הוגנות המערכת כלפי לקוחותיה בקשר עם מוצרים ושירותים שונים, להנגיש ללקוחות מידע בנושאים בנקאיים, ולאפשר פניה נוחה ומהירה ללקוחות עם הצעות ערך משמעותיות בתחום הפיקדונות והאשראי, תוקן סעיף 29 להוראה כך שניתן יהיה לפנות לכלל הלקוחות באמצעות מסרונים לרבות מסרון קולי, וזאת ללא צורך בכריתת הסכם בנקאות בתקשורת, לשם משלוח הודעות בנושאים המפורטים".
בנוסף, בבנק הרחיבו את המידע ההשוואתי המפורסם באתר הבנק, כך שלמידע המפורסם באתר על ריביות הפיקדונות וההלוואות הצרכניות בחלוקה עפ"י הבנקים השונים התווסף גם מידע על ריביות ממוצעות בגין הלוואות משכנתא. בבנק ציינו כי הדבר נעשה "על-מנת לחזק את מודעות הלקוחות ולהגביר את התחרות בין הבנקים השונים", אך חשוב לציין כי מכיוון שמדובר בריביות ממוצעות זהו אינו מדד שהלקוחות יוכלו להשוות לפיו ולבחור איזה בנק נכון עבורם משום שישנם עשרות או מאות מסלולים שונים בכל בנק.
לפי נתוני חודש מאי, הריבית הממוצעת החזויה (כלומר סך הריבית שאדם שנטל משכנתא בחודש מאי צפוי לשלם לאורך חיי המשכנתא) במערכת הבנקאית עומדת על 5.67%. את הריבית הממוצעת החזויה הנמוכה ביותר גבה הבנק הבינלאומי - 5.45%, ואת הריבית הגבוהה ביותר גבה בנק ירושלים - 7.27%, ואחריו מרכנתיל - 5.8%. הריבית בשאר הבנקים נעה בין 5.59% ל-5.71%.

גם בנק יהב מציע ריבית על העו"ש

בתוך כך, לאחר שכמעט כל הבנקים בישראל הודיעו על מסלול כלשהו של הטבת ריבית על העו"ש בעקבות "שיחת הנזיפה" של הנגיד, גם בנק יהב הודיע הבוקר (חמישי) על מתן ריבית בגובה 2% על העו"ש עד ליתרה של 25 אלף שקל. כלומר, שיא הריבית האפשרי בבנק עומד על 500 שקל בלבד בשנה - בדומה למרבית הבנקים האחרים (פרט לוואן זירו, שאינו מציג תקרה על הריבית האפשרית).
3 צפייה בגלריה
סניף של בנק יהב
סניף של בנק יהב
סניף של בנק יהב
(צילום: יח"צ)
בבנק מציינים כי ההטבה נוגעת לשכירים מעבירי משכורת של 5,000 שקל ומעלה בחודש בלבד והיא כפופה לכך שיתרת העו"ש החודשית הממוצעת לא עלתה על 30 אלף שקל. תשלום הריבית יופקד באופן אוטומטי בחשבון הלקוח בסוף כל רבעון בניכוי מס כחוק.
פורסם לראשונה: 16:55, 05.07.23