אחרי שרוב הבנקים בישראל הודיעו על מתן ריבית כלשהי על העו"ש בצל הביקורת הציבורית והחשש מחקיקה שתחייב אותם לעשות כן, גם בנק הפועלים הכריז על הטבות מסוימות ללקוחות, אבל לא ריבית על העו"ש כמו ששאר הבנקים הציעו עד כה. יחד עם זאת, הפועלים מציע הפחתת ריביות על המינוס והטבות במשכנתאות.
בתחום העו"ש, הפועלים מציע "שדרוג מהותי של מנגנון העו"ש המקזז בין יתרות הזכות לחובה", לדברי ההודעה של הבנק. למעשה, הבנק יקזז את הסכומים שנצברים בימי הפלוס מהסכומים שנצברים בימי המינוס ושעליהם יש לשלם ריבית, כך שבפועל - הריבית שהלקוח משלם על יתרות החובה שלו תקטן.
לאחר ההודעה של הפועלים, בבנק מזרחי, שם הציעו ריבית בשיעור של 2% בשנה על העו"ש לחלק מהלקוחות, הודיעו כי יוסיפו גם את הטבת הקיזוז כמו בבנק הפועלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
סניף בנק הפועלים בתל אביב
סניף בנק הפועלים בתל אביב
סניף בנק הפועלים בתל אביב
(צילום: רויטרס)
בבנק הפועלים טענו היום, בעקבות ביקורת שנשמעה מצד בנקים אחרים ומלקוחות הבנק שמצויים ביתרת זכות, כי כוונת הבנק היא לעזור בעיקר למי שמצבם הכלכלי פחות טוב.
בנוסף, הבנק יעלה את תקרת חישוב יתרות הזכות המצטברות לקיזוז, שעמדה עד כה על 10,000 שקל לחודש לכל היותר, לתקרה מצטברת מקסימלית בסך 300 אלף שקל בחודש.
ההטבה תופעל אוטומטית החל מאוגוסט לכלל הלקוחות הפרטיים בעלי מסגרת עו"ש בשקלים.
דוגמא שנתן הבנק: לקוח שהיה ביתרת זכות בסך 10,000 שקל למשך 10 ימים ולאחר מכן גם היה ביתרת חובה באותו הסכום למשך 20 ימים - ללא מנגנון העו"ש המקזז, הלקוח היה משלם ריבית בסך של כ-840 שקל בשנה; עם מנגנון עו"ש מקזז הלקוח ישלם כ-420 שקל בשנה, כלומר חיסכון של 50%.
בנוסף, הבנק מפחית את הריביות על יתרות החובה במדרגה השנייה והשלישית במסגרות העו"ש והחח"ד הפרטי וישווה את הריביות במדרגות אלו לזו הנגבית במדרגה הראשונה. מדובר בהפחתת ריבית בשיעור של 2.7%-2.9% במסגרת עו"ש משכורת ובשיעור של 0.5% בחח"ד פרטי (ביחס לריבית הטבלה, וללא כפל הטבות). ההטבה תהיה למשך שנה ותיכנס לתוקף לכלל הלקוחות בעלי מסגרת עו"ש או חח"ד פרטי החל מ-1.8.23 באופן אוטומטי - מבלי שיהיה עליהם לפנות בבקשה לקבלת ההטבה.
בתחום הפקדונות, הבנק ייצר אחידות במדרגות ריביות הטבלה על פקדונות שקליים - הבנק יעניק ללקוחות קמעונאיים בעלי פקדונות קטנים ריבית זהה לבעלי פקדונות גדולים (מעל 500 אלף שקל) ובכך למעשה משפר את ריביות הטבלה ברוב הפקדונות השקליים.

"סיוע שנתי ממוצע של 500-650 שקל"

בנוסף, הפועלים מבטיח כי ינסה להעביר לקוחות באופן אקטיבי מהעו"ש לפקדונות. לדברי הבנק, "נפעל בדרכים נוספות ואקטיביות ונוסיף פניות במגוון ערוצי תקשורת (מעבר למאות אלפי הפניות בחודש הקיימות כיום) במטרה לעודד לקוחות להסיט סכומים משמעותיים ביתרות עו"ש זכות של לקוחות לאפיקים משתלמים יותר עבורם. זאת, תוך מיקוד בלקוחות עם יתרות עו"ש זכות של עד 50 אלף שקל".
בתחום המשכנתאות הפועלים מודיע כי יספוג את העלאות הריבית הקרובות ויאריך את הסבסוד שכבר נתן. ככל שריבית בנק ישראל תעלה עד לסוף השנה, הבנק יספוג את העלאות הריבית שעשויות להתרחש עד סוף השנה בשיעור כולל של עד 0.5% - לקבוצת הלקוחות שלגביה הבנק ספג את עליית הריבית בחודש מאי האחרון, וזאת למשך שנה מכל העלאת ריבית (ככל שתהיה).
בנוסף, ללקוחות שנהנו מהטבת ספיגת העלאת הריבית בינואר 2023 בסך 0.5% הבנק יאריך את תקופת הספיגה בחצי שנה נוספת (ובסך הכל לתקופה של שנה וחצי עד לחודש יוני 2024 כולל). מהלכים אלו מצטרפים ליוזמה מחודש נובמבר 2022 במסגרתה אפשר הבנק להאריך את תקופת מסלול הפריים בהלוואה לדיור (תוך שמירה על יתר תנאי מסלול ההלוואה המקוריים) כדי לסייע ללקוחות ולהפחית את ההחזר החודשי במסלול זה (בכפוף לתנאי השירות).
בבנק ציינו כי על פי הנוסחה שנקבעה ייהנו מהריבית המופחתת למעשה על האוברדרפט כ-400 אלף לקוחות ומדובר במספר לקוחות גבוה ביחס לבנקים אחרים "ולמי שבאמת זקוק לסיוע".
על פי חישובים שנעשו בבנק הסיוע השנתי הממוצע לאותם לקוחות ינוע בין 500 ל-650 שקלים בשנה.
עוד טענו כי השיטה הזאת נקבעה כי היא מועילה יותר מאשר לתת הטבה בחשבון הבנק לכלל האוכלוסייה. "עוזרים למי שזקוק לסיוע הזה ולא למי שלא זקוק לו".
כעת נותרו רק בנקים מעטים שטרם הודיעו על הטבות בחשבון העו"ש ובהם בנק דיסקונט ובנק יהב.