אינטל הודיעה היום (שלישי) כי הגיעה להסכם עם ממשלת ישראל על "תוכנית השקעות חדשה להרחבת פעילות הייצור שלה בקריית גת". במסגרת ההסכם אינטל תגדיל את ההשקעה במפעל ב-15 מיליארד דולר, וזאת בנוסף להשקעה של 10 מיליארד דולר עליה הכריזה החברה עוד בשנת 2019. לפי ההודעה, במסגרת תוכנית ההשקעות אינטל תקים מפעל שבבים חדש ותקבל מענק בסכום של 3.2 מיליארד דולר, הפרוס על פני מספר שנים, והמהווה 12.8% מגובה ההשקעה.
כחלק מהסכם ההשקעה, אינטל התחייבה לרכש מספקים ישראליים בהיקף של של 60 מיליארד שקלים במהלך העשור הקרוב.
באינטל ציינו כי תוכנית ההרחבה של מפעל החברה בקרית גת היא חלק חשוב במאמציה של אינטל לטפח שרשרת אספקה גלובלית רחבה יותר, לצד השקעות מתמשכות ומתוכננות של החברה בייצור שבבים באירופה ובארה"ב. אינטל כבר החלה בעבודות הבנייה להרחבת המפעל, לרבות חדרים נקיים ומבנים תומכים. בחלק מהמבנים, כבר הושלמו יסודות המבנים והקומות ראשונות והחברה עדכנה כי היא ממשיכה בעבודות בקצב מהיר.
1 צפייה בגלריה
(צילום:הרצל יוסף)
אינטל הינה תאגיד רב לאומי אמריקני, מהחברות המובילות בעולם בתחום של תכנון וייצור מיקרו-מעבדים ומעגלים משולבים. החברה מוערכת בשווי של כ-150 מיליארד דולר ומעסיקה כ-130 אלף עובדים ברחבי עולם מתוכם כ-12 אלף בישראל. אינטל פועלת בישראל החל משנות ה-70 במרכזי פיתוח בחיפה, ירושלים ובפתח תקווה ובמפעל ייצור בקרית גת.
לדברי דניאל בן עטר, סגן נשיא תאגידי באינטל העולמית, מנכ"ל משותף של ארגון הייצור העולמי של אינטל ומנכ"ל משותף של אינטל ישראל: "הרחבת פעילות הייצור שלנו בקריית גת היא מקור אדיר לגאווה עבור העובדים שלנו בישראל, וביטוי נוסף למחויבותם הבלתי מעורערת למצוינות. תמיכת ממשלת ישראל תאפשר לנו להמשיך לבסס את היכולות שלנו כדי להבטיח שישראל תישאר מרכז עולמי של טכנולוגיית מוליכים למחצה והון אנושי מעולה".
"מדינות ישראל תהיה מעצמת-על בייצור שבבים. בזמן הלא פשוט שאנחנו מצויים, זה שבב של תקווה וחלום שמתגשם", הוסיף בן עטר בריאיון ל-ynet. "המפעל החדש מתוכנן כבר 10 שנים, ואתמול הגיע האישור הסופי ממרכז ההשקעות של ישראל למענק בסך 3.2 מיליארד דולר לחברה (המענק הממשלתי הגדול ביותר שניתן אי פעם בישראל למפעל, נ.ז), שישולם לאורך חמש שנים".
לדבריו, "מדובר בעצם במפעל חדש, אבל בגלל שהוא צמוד למפעל הקיים אז קוראים לזה 'הרחבה'. הבנייה של המפעל תסתיים בעוד שנתיים-שלוש והייצור בו יחל בעוד כארבע שנים, והוא יהיה אחד המפעלים הגדולים של אינטל העולמית. הטכנולוגיה במפעל תהיה המתקדמת ביותר בעולם בייצור שבבים לצרכי אינטל וגם ללקוחות חיצוניים.
"באינטל ישראל עובדים כיום כ-12 אלף עובדים, ובמפעל החדש ייפתחו 4,000 משרות חדשות בדרום - שיאפשרו לעובדים להיחשף לטכנולוגיות המתקדמות בעולם. זוהי התרומה שלנו למדינת ישראל. כמו שאמר מנכ"ל אינטל העולמי: 'הישראלים הם האנשים האמידים בעולם, הם לא הפסידו שום תאריך יעד בגלל המלחמה'". נציין כי ההנהלה העולמית גם הכריזה לאחרונה על מענק של 5,000 דולר לכל עובד בישראל.

ההודעה של הממשלה והבלבול לפני חצי שנה

כאמור, לפני חצי שנה הודיעה הממשלה כי "שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, עדכנו את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הכלכלה, ניר ברקת, כי הסתיים בהצלחה המשא ומתן הממושך שנוהל בין חברת אינטל העולמית ודרגי המקצוע באגף התקציבים במשרד האוצר והושגו הסכמות עקרוניות בנוגע לכוונת החברה להשקיע כ-25 מיליארד דולר בהקמת מפעל חדש בקריית גת".
החברה עצמה לא הייתה חלק מההודעה ודובר אינטל מסר אז כי לא הכיר אותה. לאחר מכן באוצר הודו כי מדובר באותו מפעל שאינטל כבר התחייבה להקים ב-2018 בהשקעה של 10 מיליארד דולר בתמורה למענק של כמיליארד דולר מהמדינה, והקמתו החלה ב-2021 אך לא הושלמה עד היום. לגבי ניסוח ההודעה טענו כי מדובר במפעל שיהיה גדול מהמתוכנן ולכן הוגדר חדש.
באוצר הסבירו כי במסגרת הסיכומים ניתנה הסכמה עקרונית לתת לחברה מענק לביצוע ההשקעה מתוקף החוק לעידוד השקעות הון בהיקף של 12.8% מגובה ההשקעה וכי התחייבויות החברה לעמידה ביעדים מהוות תנאי לצורך קבלת המענק. "לאחר ההסכמה העקרונית יחל הליך האישור הפורמלי שצפוי להיערך מספר שבועות".
בהודעת האוצר נכתב אז כי "במסגרת ההשקעה צפויה החברה להעסיק אלפי עובדים נוספים בקרית גת בשכר גבוה מהממוצע בענף העיבוד השבבי. בנוסף, הוסכם להגדיל משמעותית את שיעור המס שתשלם החברה למדינה מ-5% כיום ל-7.5%. במסגרת התחייבויותיה צפויה אינטל לסיים את ההשקעה ולהתחיל את פעילות המפעל עד לשנת 2027 ולהמשיך ולהפעילו עד לשנת 2035 לפחות".
יותר משעתיים לאחר הודעת האוצר באינטל הגיבו אך לא אישרו כי אכן סוכם להקים מפעל ולא התייחסו לפרטי ההשקעה והמענק: "ישראל היא מרכז עולמי של טאלנטים טכנולוגיים וחדשנות, ואחד ממרכזי הייצור והמו"פ העולמיים המשמעותיים של אינטל. מאז הקמתה ב-1974, לאינטל ישראל תפקיד מכריע בהצלחתה הגלובלית של החברה. כוונתנו להרחיב את יכולת הייצור שלנו בישראל מונעת מתוך המחויבות שלנו לענות על צורכי ייצור עתידיים ולתמוך באסטרטגיית IDM 2.0 של אינטל, ואנו מעריכים את התמיכה המתמשכת של ממשלת ישראל", לשון הודעת החברה.
נזכיר, כי בינואר בשנה שעברה אינטל עצרה את הקמת הקמפוס החדש בחיפה, עליה הודיעה לפני כמעט שנתיים וחצי, אז הודיעה החברה, שבסוף השנה שעברה נכנסה למהלך קיצוצים שבא לידי ביטוי גם בפיטורי עובדים בישראל, כי ההחלטה לבטל את הקמת הקמפוס נבעה מבדיקות שערכו ולפיהן המשרדים הקיימים יספיקו לעובדים שמועסקים בחיפה. באינטל ישראל מועסקים כ-12 אלף עובדים והיא המעסיקה הפרטית הגדולה בישראל.