מועצת רשות המים הודיעה היום (ראשון) שהיא מוציאה לשימוע ציבורי את הורדת תעריפי המים לצריכה ביתית בכ-2.7% - שינוי אשר צפוי להיכנס לתוקף רטרואקטיבית החל מאפריל 2023, אם אכן יאושר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי ההצעה, התעריף לכמות מוכרת (התעריף הנמוך) יעמוד על 7.661 שקלים למ"ק (במקום 7.876 שקלים למ"ק). לפי הרשות, המקור להוזלה היה הפחתת תעריף החשמל וייעוד רווחי חברת מקורות.
1 צפייה בגלריה
ברז מים
ברז מים
ברז מים
(צילום: shutterstock)
עוד לפי הרשות, משמעות שינוי תעריפים זה על משפחה ממוצעת בת ארבע נפשות הצורכת כ-16 מ"ק לחודש בעלות של כ-140 שקל, הינה הפחתה בעלות בסך של כחמישה שקלים לחשבון המים והחיוב החודשי שיעמוד מעתה על כ-135 שקל לחודש.
בידקו הנחות שמגיעות לאוכלוסיות מיוחדות אם אתם נופלים להגדרה זאת. בין היתר, ניתן לקבל הנחה מתאגיד המים המקומי עבור משק מים שחיים בו יותר משתי נפשות.
שימו לב שההוזלה בסך כחמישה שקלים עליה מדברת רשות המים, מקורה בחישוב שלא מתאים לכל משק בית, שכן הצריכה משתנה בין משקי בית ומשתנה מאוד גם בין משקי מים בני ארבע נפשות.
בחודש ינואר האחרון עלו תעריפי המים לצריכה ביתית בכ-3.5% - שמשמעותם כ-10 שקלים נוספים בחיוב התקופתי של משק בית ממוצע - בין היתר בעקבות העלייה החדה במחירי החשמל והאינפלציה, לצד הגידול בהשקעות במשק המים בישראל.
גם ביוני אשתקד, למרות הבטחה להוזלה, המים התייקרו, אם כי בשיעור מעט נמוך יותר. אז היתה זאת התייקרות של כ-10-8 אג' למ"ק ועלייה ממוצעת בתעריפים של כ-1.5 שקלים לחודש למשפחה.
עם ההעלאה האחרונה בתעריפים בתחילת השנה, הדגישו ברשות כי תעריפי המים בישראל הם מהנמוכים בעולם וציינו כי "כ-70% ממי השתייה בישראל מופקים באופן מלאכותי באמצעות מתקני התפלה. הליך הפקת המים במתקנים אלו דורש שימוש רב בחשמל וכתוצאה מכך, מחיר החשמל הוא מרכיב משמעותי בהוצאות משק המים בישראל ויש לו השפעה ישירה על תעריף המים בישראל".