רשות התחרות הודיעה היום (שני), לחברת שטראוס, למנכ"ל החברה לשעבר גיורא בר-דעה ולסמנכ"ל הכספים בה אריאל שטרית, על כוונתה להגיש כתב אישום נגדם, בכפוף לשימוע על פרשת תיאום המחירים לכאורה, שבנוגע לשטראוס באה לידי ביטוי בהערה שצירפו לדוחות הכספיים של הרבעון הראשון של 2021. בפרשה נחקרו ספקים ויצרני מזון רבים.
2 צפייה בגלריה
שטראוס
שטראוס
שטראוס
(צילום: shutterstock)
על פי כתב החשדות, שטראוס, שהינה חברה ציבורית, פרסמה במאי 2021 את הדוח הרבעוני הראשון לשנה זו, במסגרתו הודיעה כי לאור העליות במחירי חלק מחומרי הגלם ובמחירי התובלה הימית, היא נערכת לאפשרויות שונות, ובמקרים מסוימים תבחן עדכון מחירי מכירה. במקביל לפרסום הדוח שטראוס פרסמה גם הודעה לעיתונות, במסגרתה הודיעה כי החברה עוקבת אחר השפעות עליית מחירי התשומות ובוחנת תכניות ודרכי פעולה, לרבות מדיניות המחרה. לכך נלוו מסרים פומביים נוספים במסגרתם הודיעה שטראוס כי היא בוחנת לעומק העלאת מחירים וטרם קיבלה החלטה. מסרים פומביים אלו הועברו על אף שלא התקיים בחברה דיון של ממש בצעד של העלאת מחירים, ועל אף שלשיטת שטראוס היה מדובר באפשרות זניחה ושולית מבחינת השפעתה על שטראוס בישראל לעומת תכניות עסקיות אחרות.
2 צפייה בגלריה
גיורא בר דעה
גיורא בר דעה
מנכ"ל שטראוס לשעבר, גיורא בר-דעה
(צילום: ריאן פרויס)

לפי רשות התחרות, שטראוס פעלה כך על אף החשש שעלה בחברה כי תשלם על התבטאויות אלו מחיר ציבורי שיתבטא בסיקור תקשורתי שלילי, פגיעה במוניטין החברה וירידה בביקוש הצרכנים למוצריה, בפרט בשל העובדה כי היא החברה הראשונה בתחום המזון שתתבטא בנושא. שטראוס אף העריכה כי העלאת מחיריה עלולה להביא לתגובה שלילית בקרב הציבור ולפגוע בה מבחינה ציבורית ותחרותית.
על פי כתב החשדות, שטראוס השתמשה בדוח, בהודעה לעיתונות ובמסרים הנוספים שפרסמה כבלון ניסוי שמטרתו איתות לספקי המזון הגדולים, ובפרט למתחרותיה, על רצונה להגיע להסדר של העלאת מחירים. על כן שטראוס נחשדת בניסיון להגיע להסדר כובל להעלאת מחיר.
ברשות התחרות ציינו שתחום אספקת, שיווק והפצת מוצרי המזון בישראל מאופיין בריכוזיות גבוהה, ומספר מצומצם של ספקים בעלי נתח שוק גדול שולטים בחלקו הניכר, וכן למעמדה של שטראוס כאחת מספקיות המזון הגדולות בישראל וכבעלת מונופולין בענפים שונים בתחום המזון.
בדיווח לבורסה מסרה שטראוס: "החברה שיתפה פעולה באופן מלא עם רשות התחרות ומאמינה כי לאחר השימוע תתקבל החלטה מושכלת שלא להעמיד לדין את החברה או מי מנושאי המשרה שאליהם נשלח מכתב היידוע".
בתגובה שהתקבלה לאחר מכן נמסר: "עמדתנו שלא דבק כל רבב בהתנהלות החברה ונושאי המשרה שפעולו כמצופה מהם ובלווי משפטי צמוד. אנו סמוכים ובטוחים כי לאחר שהחברה ונושאי המשרה יציגו את עמדתם תתקבל החלטה מושכלת בדבר סגירתו של התיק".
יש לציין כי בחודש יוני הטילה הרשות על שטראוס קנס בסך 111 מיליון שקל בטענה כי שטראוס ומשק ויילר ביצעו מיזוג בפועל לפני שהתקבל אישור הממונה, עסקה שלבסוף לא יצאה לפועל עקב התנגדות רשות התחרות - וגם שם ממתינה שטראוס לשימוע.
בחודש יולי פורסם כי הסתיימה החקירה נגד רשתות השיווק שהחלה בנובמבר 2021 בחשד לתיאום מחירים באמצעות התבטאויות בע"פ או בכתב. החקירה הופרדה לשתי חקירות - של רשתות השיווק ושל הספקים בהם כאמור שטראוס. בנוסף בדקה הרשות האם ספקים הבטיחו פיצוי לרשת בתמורה לאישור העלאות המחירים.
בפרשה הזאת נחקרו לצד שטראוס והמנכ"ל שלה לשעבר גיורא בר-דעה גם בכירים בחברת שסטוביץ, ביונילוור ובויליפוד ויפאורה. זאת בנוסף למנכ"ל שופרסל דאז איציק אברכהן, איתן יוחננוף, רמי לוי, מנכ"ל ויקטורי אייל רביד ומנכ"ל אושר עד אריה בוים.
נזכיר כי בשנת 2014 פרסם הממונה דאז על התחרות, דוויד גילה, גילוי דעת לפיו התבטאות פומבית עשויה להוות ניסיון להגיע להסדר כובל אם המידע מספיק ברור ומדויק על מנת שהמתחרה יוכל לפעול בהתאם. הממונה הנוכחית, עו"ד מיכל כהן, טענה כי התבטאויות בדבר עליות מחירים מתוכננות כמוהן כהסדר כובל המאותת למתחרות להעלות גם הן מחיר. שטראוס היא הראשונה שמוזמנת לשימוע והצפי שספקים נוספים יוזמנו בעקבותיה.