חברת שטראוס הודיעה לבורסה כי הבוקר (יום שלישי) ערכו נציגי רשות התחרות חיפוש ואיסוף חומרים במשרדי החברה, בחשד לעבירות על חוק התחרות הכלכלית, וכן נחקרו עובדים בחברה ובהם נושאי משרה בכירים.
לאחר מכן הודיעה שופרסל לבורסה: "הבוקר ביצעו חוקרים מטעם רשות התחרות חיפוש במשרדי החברה ונטלו מסמכים וציוד מחשובי, וכן כי מנכ"ל החברה איציק אברכהן נחקר במשרדי רשות התחרות. בצו החיפוש שהומצא לחברה צויין כי החיפוש הינו בחשד להסדר כובל. נכון למועד הדוח אין בידי החברה מידע נוסף אודות מהות החקירה ונסיבותיה". המסחר במניות שתי החברות נעצר והתחדש בירידות של 2%-1.5%. גם המנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי אייל רביד ובעל השליטה בדיפלומט נעם וימן זומנו למשרדי הרשות.
2 צפייה בגלריה
שופרסל שטראוס
שופרסל שטראוס
שופרסל ושטראוס. רשות התחרות פשטה על המשרדים וחקרה בכירים
(.)
מרשות התחרות נמסר כי היא פתחה בחקירה ובודקת חשד להפרת חוק התחרות על ידי מספר ספקים ורשתות בעקבות אירועים שאירעו לאחרונה. "מאחר והחקירה בראשיתה לא ניתן למסור פרטים נוספים בשלב זה", אמרו.
>> >> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

"חושדים בתיאום מחירים"

בכירי שטראוס ושופרסל אמורים להגיע לדיון מחר בוועדת הכלכלה על יוקר המחיה. גורם בוועדה אמר ל-ynet: "אנחנו חושדים בסמי-קרטל לכאורה של תיאום מחירים של הרשתות. בגלל הראיונות שלהם לתקשורת לפיהם חייבים לכאורה להעלות מחירים. הרשתות הקמעונאיות לחוצות מאוד מהדיון מחר".
מוקדם יותר היום פתח יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) את דיון הוועדה בפנייה חריגה ליבואנים ולרשתות השיווק: "לאור מגמת התחזקות השקל והוזלת מחירי היבוא בעקבותיה, אין לכם שום סיבה להעלות מחירים. זה הזמן להראות סולידריות. אני מקווה ומצפה שלא תנצלו את התקופה הזו להעלאת מחירים, ולכל הפחות תשמרו על רמת המחירים הנוכחית, ואולי כשתרכשו מלאים חדשים, תפנו להוזלת מחירים".
2 צפייה בגלריה
רשות ההגבלים העסקיים
רשות ההגבלים העסקיים
רשות ההגבלים העסקיים
(צילום: אבי חי)
פנייתו של קושניר מגיעה על רקע הצהרות חוזרות ונשנות מצד בעלי רשתות השיווק וחלק מהיבואנים על העלאת מחירים צפויה ו"בלתי נמנעת", לטענתם.
הבעלים של רשת ויקטורי אייל רביד טען בפוסט בפייסבוק כי "אנחנו בפתח של גל עליות מחירים". הסיבות שסיפק היו התייקרות השילוח הימי והדלק, המס הצפוי על כלים חד-פעמיים והמס על משקאות ממותקים. "נילחם בספקים ונעמיק את היבוא המקביל", כתב, כשהוא מזהיר את הציבור מפני התייקרויות שספקי מוצרי הצריכה מתכננים. מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, אמר ל"ממון" כי הוא לא קיבל בקשות להעלאות מחירים, אבל הוא עוד יקבל.
גם בחודש יוני השנה פתחה רשות התחרות בבדיקה האם ההתבטאויות של ספקים שונים על העלאות מחירים מהווה הפרה של חוק התחרות. הרשות ביקשה נתונים, מסמכים ומידעים מהחברות שהצהירו לאחרונה שיעלו מחירים או שבכוונתן להעלות מחירים. העברות מידע מסוימות בין מתחרים, גם אם נעשות בפומבי, עלולות להוות הפרה של חוק התחרות.
שטראוס ציינה בדו"חות הרבעון הראשון של השנה כי תבחן עליית מחירים במוצריה, לנוכח התייקרות חומרי גלם והעלייה במחירי התובלה הימית. בשטראוס מסרו אז כי החברה תעשה ככל שביכולתה למנוע העלאת מחירים. גם חברת דיפלומט, שנחשבת לחברת המזון החמישית בגודלה בישראל, הודיעה בסוף מאי כי היא בוחנת העלאת מחירים. אסם, חברת המזון השלישית בגודלה בישראל, רמזה אז כי החברה "מתאפקת" שלא להעלות מחירים.
משופרסל נמסר בתגובה: "החברה פועלת על פי דין ותשתף פעולה באופן מלא עם רשויות החוק".
מקבוצת שטראוס נמסר: "שטראוס מקפידה על קיום הוראות חוקי התחרות, ותשתף פעולה עם רשות התחרות ככל שנדרש".
פורסם לראשונה: 14:17, 09.11.21