ברקע דרישת השר דוד אמסלם לפטר לאלתר את מנכ"לית רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, שישה מנהלים לשעבר של רשות החברות הממשלתיות שלחו הבוקר (ג') מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובו קראו לו "לעצור לאלתר את תהליכי ההדחה אלו ולפעול לחזק את עצמאות הרשות ואת הניהול המקצועי בחברות הממשלתיות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
על המכתב, אשר נשלח גם למבקר המדינה ולנציב שירות המדינה, חתומים: תמי בן דוד, אורי יוגב, ירון יעקבס, דורון כהן, אודי ניסן ויוסי ניצני.
2 צפייה בגלריה
מכיל רוזנבוים, דודי אמסלם
מכיל רוזנבוים, דודי אמסלם
מכיל רוזנבוים, דודי אמסלם
(צילומים: יח"צ, רפי קוץ)
המנהלים טענו במכתב לראש הממשלה כי "הניסיון של השר אמסלם לפטר את מנהלת רשות החברות הממשלתיות נעשה על רקע התנגדותה לניסיונותיו להתערב בניהול השוטף של הרשות, וכוונתו למנות מקורבים למשרות בכירות בחברות ממשלתיות למרות שאין להם כישורים נדרשים לכך.
"במצב כזה, יש חשש כבד שמשרתי ציבור בעלי כישורים ויושרה יעזבו את השירות הציבורי ואת מקומם יתפסו אחרים אשר יבחרו על רקע קרבתם לשר הממונה, ולא על סמך כישוריהם, ובמקום למלא את תפקידם ולעמוד על עקרונות מקצועיים, ינסו למצוא חן בעיני השר הממונה. מצב דברים כזה יהפוך את ישראל ממדינה מתקדמת למדינת עולם שלישי".
עוד לדבריהם, "החברות הממשלתיות בישראל מעסיקות באופן ישיר כ-60 אלף מועסקים (ובאופן עקיף למעלה מ-150 אלף), מנהלות נכסים בהיקף של כ-250 מיליארד שקל ואחראיות על יצוא של כ-16 מיליארד שקל. התנהלות מקצועית של החברות חיונית לכלכלת ישראל, לאיכות השירותים שמקבלים תושביה ולעתיד המשק כולו.
"כמי שעמדו בראש רשות החברות, אנו חרדים מהשלכותיו הכלכליות השליליות של צעד זה על ניהול נכסי המדינה ומהפגיעה הקשה שתיגרם עקב כך בפיתוח התשתיות הכרחיות, ובאספקת שירותים לתושבי המדינה. החברות הממשלתיות הן רכושו של הציבור, והרשות צריכה לפעול לטובת כלל הציבור, תוך התנהלות מקצועית ללא פשרות, ללא שיקולים פוליטיים זרים", סיכמו במכתב.

גם סמוטריץ' מתנגד לפיטורים

ברקע, נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, קיים אמש דיון בנושא, ובו הוחלט לנסות ליישב את המחלוקת החריפה והפומבית בין השניים, ולא להדיח בשלב זה את רוזנבוים מתפקידה. הישיבה התקיימה על ידי הנציב הרשקוביץ בלשכתו, בתיאום עם היועצת המשפטית לממשלה ובהשתתפות המשנה ליועצת, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הממונה על המשמעת והממונה על הסגל הבכיר בנציבות שירות המדינה, והיועצים המשפטיים של הנציבות והמשרד לשיתוף פעולה אזורי.
2 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
באוצר מתנגדים לפיטורים. השר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
בפתח הישיבה הנציב הבהיר שמטרת הפגישה אינה עיסוק בשורשי המשבר ומהותו, אלא לגבש מתווה לטיפול בסוגיה. לאחר ששמע את כלל המשתתפים, הנציב הנחה את מנהל מינהל הסגל הבכיר והיועץ המשפטי לנציבות, בתיאום עם הייעוץ המשפטי לממשלה, להעביר תוך חודש ימים המלצה להתמודדות עם המשבר על כלל היבטיו, המשפטיים והניהוליים.
בתגובה לדיון ולהחלטה של פרופ' הרשקוביץ, גורמים ממשלתיים, כולל במשרד האוצר, התרעמו על החלטתו של הנציב, בטענה כי במקום להודיע כי הוא דוחה על הסף את תביעת השר אמסלם להדיח את המנכ"לית, הוא הקים ועדה "שבסופו של דבר נועדה להכשיר את ההדחה בעוד חודש", כפי שהתבטא גורם בכיר במשרד האוצר, שם הכל, כולל השר בצלאל סמוטריץ', מתנגדים בתקיפות לפיטורי רוזנבוים.