שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פועל להקפאת העלייה האחרונה של 8.2% במחיר החשמל למשך שלושה חודשים או למיתון העליה בכ-2% לכל השנה. כך עולה מצו שעליו חתם השר ופורסם היום (שלישי) להערות הציבור, ומדיונים שקיים במשרד האוצר בימים האחרונים. ברשות החשמל אישרו כי במידה שהצו ייחתם מליאת הרשות תתכנס, תעדכן את התעריף ותפרסם אותו מיד לציבור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: Shutterstock)
מס הבלו החל בקניית פחם הופחת לפני כשנה כדי למתן את העלייה הראשונה במחיר החשמל בשנה שעברה מ-5.7% ל-3.4%, תוקף אותה הוראת השעה הוא עד יום 12 בפברואר 2023, וכעת צו חדש שפורסם היום על ידי רשות המיסים בהנחיית האוצר קובע כי צו הפחתת הבלו יוארך עד סוף 2023, וזאת "על מנת לשמר את המיתון בעליית תעריף החשמל". נזכיר כי באוגוסט האחרון כבר התייקר החשמל ביותר מ-8%.
הפסד הכנסות המדינה ממסים בשל צו זה וצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין צפוי לעמוד על 440 מיליון שקל, וכמו בצו שפורסם אתמול לביטול המס כעל החד פעמי דרך מימון הפסד הכנסות המדינה בשל צו זה תעשה באמצעות הפחתת שיעור הפרשת המס לקרן תשלום פיצויים בעד נזקי מלחמה ובצורת.
2 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
סמוטריץ עם שר האוצר הקודם ליברמן. הצו יוארך
(צילום: אלכס קולומויסקי)

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, שפעל להפחתת ייקור החשמל אמר כי ״אנו מברכים על החלטת שר האוצר לביטול הבלו על הפחם. מדובר בצעד בכיוון הנכון אשר ימתן את העלייה בתעריפי החשמל. צעד זה מצטרף להחלטת רשות החשמל לאמץ באופן חלקי את הצעת התאחדות התעשיינים לפריסת העלויות העודפות, באופן שמנע עלייה נוספת של 5.2% בתעריפי החשמל.
לדברי תומר ניתן למנוע את כל עליות המחירים, "וכעת נמשיך לפעול על מנת לעצור לחלוטין את העלייה בתעריפי החשמל. כפי שהצגנו לרשות החשמל ניתן לבצע זאת על ידי פריסה רחבה יותר של העלויות העודפות״.

הייקור המשמעותי בפעם השנייה תוך זמן כה קצר נבע מכך שחברת החשמל משתמשת עדיין, וכך תעשה גם בשלוש השנים הבאות, בפחם שהתייקר. השימוש הוא בשיעור של 23% מייצור החשמל. מרשות החשמל נמסר כי "כידוע, עלות הפחם הגבוהה בעולם הובילה לעלייה בתעריפי החשמל בשנת 2022.
"גורמים נוספים שהובילו לעלייה בתעריף הם עיכוב בבניית תחנות הכוח המופעלות בגז שיאפשרו את סגירת התחנות הפחמיות המזהמות (1-4) באורות רבין; עיכוב בפרויקט הסבת שאר היחידות הפחמיות מיצור בפחם ליצור בגז ואי מתן אישור לשעות יצור נוספות בשל היתר הפליטה הניתן ע"י המשרד להגנת הסביבה על יחידות 6-9 באתר אשכול של חברת החשמל; עליה חדה בשער החליפין; עליה מתמשכת במדד המחירים לצרכן; ועליות הריבית בארץ ובעולם.
"על מנת לאזן בין הצורך לשמירה על יציבות פיננסית של משק החשמל לבין מיתון ההשפעה על הצרכנים במשק, החליטה הרשות על פריסת החוב שנוצר בגין הגידול החד בעלות הפחם בשנת 2022 לשלוש שנים. זאת על בסיס הנחה זהירה כי בשלוש השנים הקרובות יופחת השימוש ברוב המכריע של הפחם בייצור חשמל למשק הישראלי".
עוד הוסיפה רשות החשמל כי "על אף העלייה בתעריף, מחירי החשמל בישראל נמצאים מתחת לממוצע בעולם".