מספר העובדים והגמלאים של חברת החשמל, אשר זכאים להטבה של חשמל חינם, עמד על 14,496 בשנת 2021. כך עולה מנתונים שהתקבלו בתנועה לחופש המידע והקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל והועברו לידי ynet. הסכום הכולל של ההטבה, שכבר לא ניתנת לעובדים חדשים מאז 2018, עמד על 143 מיליון שקל ב-2021. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
כזכור, הרפורמה המבנית בחברת החשמל שיצאה לדרך ב-2018, ושמטרתה העיקרית הייתה לייעל את משק החשמל ולעודד את התחרות בו, כללה בין היתר את ביטול ההטבה ההיסטורית ומעוררת המחלוקת של חשמל חינם לעובדים חדשים בחברה, אך השאירה את ההטבה לעובדים שכבר קיבלו אותה. ביטולה היה סעיף זניח יחסית מבחינה תקציבית, שכן העלות של ההטבה למדינה עמדה על כ-160 מיליון שקל לעומת עלות הרפורמה שנאמדה ביותר משבעה מיליארד שקל - אך הוא הובלט במיוחד בימי פרסום ואישור הרפורמה, בעיקר על ידי שר האוצר בזמנו משה כחלון, כיוון שקל היה לזהות שהציבור מאז ומעולם תפס את ההטבה הזאת כאחד מסמלי המעמד יוצא הדופן של עובדי החברה, במובן השלילי של הדבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
חשבון חשמל
חשבון חשמל
חשבון חשמל
(צילום: חברת החשמל)
ביטול ההטבה אכן נכנס לתוקף מאז בנוגע לעובדים חדשים שהצטרפו לחברה, אולם הוא לא כלל את העובדים שכבר זכו בהטבה, וכיוצא בכך גם את גמלאי החברה (שכן ההטבה נשארת בתוקף כל עוד גמלאי החברה בחיים ואף לאחר מכן - כל עוד השאירים של גמלאי החברה עודם בחיים). כעת, מהבקשה שהוגשה על ידי חופש המידע עולה כאמור כי נכון ל-2021 נשארו 14,496 בתי אב שזכאים לחשמל ללא עלות, ואלה צרכו באותה שנה 178 מיליון קוט"ש, בסכום כולל של 143 מיליון שקל.
כזכור, לפני כארבעה חודשים מחיר החשמל עלה בשיעור גבוה של 8.6%, מה שככל הנראה הקפיץ את עלות ההטבה בהתאם בשנת 2022, וכעת נערכים דיונים בנוגע להעלאה נוספת של תעריף החשמל בעוד 8.2% בינואר הקרוב. מליאת רשות החשמל צפויה להתכנס ולדון בנושא לקראת החלטה סופית בימים הקרובים, בצל התנגדות גדולה מגורמים שונים במשק להתייקרות.
143 מיליון שקל הוא אמנם סכום לא מבוטל שמוטל על המדינה, אך לא בטוח שזו הבעיה המרכזית שנשארה עם ההטבה הזאת. מניתוח של הנתונים שסיפקה החברה במענה לבקשת חופש המידע, עולה כי ב-2021 צריכת החשמל בבתים שמקבלים את ההטבה הייתה פי 1.5 מהצריכה הממוצעת של לקוחות "רגילים". כלומר, בעוד שהצריכה הממוצעת ללקוח ביתי שלא מקבל את ההטבה עמדה על 8,162 קוט"ש לשנה, בבתים שזכו להטבה הצריכה עמדה על 12,279 קוט"ש. בחברת החשמל מסבירים את הפער בכך שעובדי החברה והגמלאים משתייכים לעשירון התשיעי והעשירי בהכנסה ובצריכת החשמל, ולכן הם רחוקים כלפי מעלה מהממוצע של בתי אב בישראל.
מבחינה כספית, מנתונים של חברת החשמל עולה כי בבתים פרטיים "רגילים" תשלום החשמל השנתי ב-2021 היה בממוצע 3,704 שקל, אך העלות השנתית הממוצעת לכל בית אב של עובד שקיבל את ההטבה הייתה לא פחות מ-9,864 שקל (כמעט פי 3 מהתשלום שנדרש מבתי אב שלא זכו בהטבה). העלות הגבוהה של ההטבה לכל בית אב (כמעט 10,000 שקל בשנה) נובעת מכך שחברת החשמל נושאת במס של הטבת המעסיק, ולא משיתה אותו על העובדים.
למעשה, לפי הנתונים של חברת החשמל, החברה הממשלתית משלמת על כל עובד בממוצע בשנה 5,550 שקלים עבור החשמל שהוא צורך בביתו, ועוד 4,300 שקלים מיסים על ההטבה. בחברת החשמל כאמור מסבירים כי הפער הגדול בין עלות ההטבה לכל עובד ובין חשבון החשמל הממוצע של בתי אב בישראל מוסבר על ידי כך שמדובר בהטבת מעסיק, שחברת החשמל משלמת עליה מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

"הקביעות כבר לא אטרקטיבית"

יש לציין כי לפני כשלושה חודשים חברת החשמל הודיעה על הסכם קיבוצי עם העובדים ובתיאום עם ההסתדרות, לפיו החברה תוכל להעסיק עובדים קבועים מבלי להעניק להם קביעות, שבגינה יכול היה הוועד למנוע פיטורים כמעט בכל מצב.
"שוק העבודה השתנה לחלוטין, והיום ההטבה של קביעות כבר לא אטרקטיבית. זה לא הישג של הנהלת חברת החשמל מול ועד העובדים, זה הישג משותף של החברה שמתאימה את עצמה למצב בשטח". כך הסביר שלומי צרפתי, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברת החשמל, בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, לאחר ההודעה על ההסכם.

"השפעה סביבתית של צריכת חשמל מוגברת"

עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע ומנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל מסר כי "דובר רבות בעבר על ההטבה שניתנה לעובדי חברת החשמל, ונדמה שרבים מכירים את המערכון המוכר של זהו זה שבו המזגן עובד במקביל לתנור. כעת, נראה שהנתונים מעידים על כך שהיעדר הגבלה סבירה של צריכת החשמל בחינם, מובילה לצריכה מוגברת של חשמל. הדבר מעלה שאלות רבות, בין היתר אם הבינו מלכתחילה את ההשפעה הכלכלית של ההטבה, בשנים שבהן מחיר החשמל עולה, וכך גם על ההשפעה הסביבתית של צריכת חשמל מוגברת. מדובר ברשות ציבורית ולספק החשמל המרכזי של המדינה, ומובן שהן הפגיעה באקלים והן הפן הכלכלי רלוונטיים לכלל".
מחברת החשמל נמסר בתגובה לנתונים: "עובדי חברת החשמל הקבועים שנקלטו לפני הרפורמה במשק החשמל (11/2018) ושאיריהם, מקבלים את הטבת החשמל בהתאם לתנאי עבודתם מזה עשרות שנים. הרפורמה הטמיעה שינויים מערכתיים במבנה הארגוני, צימצום כ״א, התייעלות, מיקור חוץ ופתיחת השוק לתחרות חופשית במטרה להפחית את מחיר החשמל ולשפר את השרות.
"הפער בעלות החשמל לעובדי החברה בהשוואה לזו במשקי בית אחרים, נובע מהתשלום בגין גילום מס עבור ההטבה. עובד.ת שנקלטו לחברה החל מנובמבר 2018, ויקבלו קביעות, ישלמו בעבור צריכת החשמל כמו יתר תושבי המדינה".
בר אדרי מהקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל סייעה בניתוח הנתונים שהתקבלו