רשות החשמל הודיעה היום (שלישי) כי תעריף החשמל הביתי לצרכנים יופחת בכ-2.2% החל מ-1 במאי. זאת, בעקבות הפחתת מס הבלו על הפחם - "הסבסוד" החלקי שעליו החליטה המדינה במסגרת התוכנית הכלכלית עליה הכריזו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן עוד בפברואר השנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מחירי החשמל עלו ב-5.7% ב-1 בפברואר 2022, ובמשך שלושה חודשים שילמו הצרכנים את המחיר עם העלאה המלאה. כעת הודיעה רשות החשמל כי סבסוד העלייה ייכנס לתוקף ב-1 במאי, והמחיר יגלם עלייה של כ-3.4% ביחס ל-2021. במשרד האוצר הסבירו ל-ynet כי "מדובר בתהליך שחייב עדכונים ברשות ובחברת החשמל ולכן ההפחתה התעכבה".
ברשות ציינו כי ללא הפחתת המס, החשמל היה מתייקר עוד: "בחודשים האחרונים מחירי האנרגיה בעולם ובהם הפחם המשיכו לעלות באופן חד, בין היתר בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה. מאז עדכון התעריף השנתי מחודש פברואר 2022 וכתוצאה מההתייקרות העולמית, חלה עלייה במחירי הפחם המוכרים לחברת החשמל בגובה של כ-45%.
"בהנחה שתעריף החשמל היה מתעדכן כעת על-פי מתודולוגיית עדכון התעריף, סך העלות המוכרת צפויה הייתה לעלות בכ-7% ובאופן דומה גם העלות לצרכן הביתי. עם זאת, בשל חוסר הוודאות לגבי המשך המלחמה והשפעותיה על מחירי האנרגיה, הרשות סבורה כי יש להמתין עם עדכון נוסף לתעריף החשמל, אך תמשיך לעקוב באופן הדוק אחר מחירי הפחם ותבחן את הצורך בעדכון שוטף של התעריף", נכתב בהודעה.
לפי הודעת רשות החשמל, סך העלות המוכרת לשנת 2022 תעמוד על כ-23.8 מיליארד שקל, הפחתה של 0.6 מיליארד שקל מהעלות המוכרת שנקבעה בעדכון השנתי שפורסם בפברואר.
לפני ההחלטה על סבסוד מחירי החשמל, רשות החשמל העלתה את המחיר ב-5.7% מ-1 בפברואר השנה, כאמור. לפי הרשות, הגורם המרכזי לעלייה הגדולה בתעריף בשלושת החודשים האחרונים היה מחיר הפחם העולמי שעלה במהלך 2021 בכ-100%, בעוד ש-23% מסך ייצור החשמל במשק נעשה מפחם. ההשפעה של התייקרות הפחם מותנה בשל התחזקות השקל לעומת הדולר, אך הביאה להתייקרות של כ-12% בעלות המוכרת לשם חישוב התעריף. נוספו לכך העלייה במדד המחירים לצרכן והשימוש באנרגיות מתחדשות. עוד התמתנות אירעה בשל הרווחים ממכירת תחנת חגית מזרח שהועברו לצרכנים והירידה במחירי הגז. לולא אלה ההתייקרות לצרכנים היתה עומדת על 10%, כך נטען.