ביקורת קשה, אכזבה וכעס מושמעים מפי גורמים רבים במשק על התוכנית הכלכלית הראשונה לסיוע לנפגעי מלחמת "חרבות הברזל", שהציגו ביום חמישי שר האוצר וראשי משרדו. דברי הביקורת מושמעים כמעט על ידי כל הגורמים הפועלים במשק, כאשר בעיקר נטען כי מדובר בתוכנית חלקית מאוד ומצומצמת מדי לעתות מלחמה, שאינה מסייעת כמעט לחלוטין לרוב העסקים ואזרחי ישראל. ברשתות המסחר כבר החלו להודיע על הוצאת עובדים רבים לחל"ת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
מסיבת עיתונאים של האוצר בעניין הסיוע והפיצוי במלחמת חרבות ברזל
(צילום: מירי שמעונוביץ לע"מ)
הביקורת הרבה מושמעת על ידי רוב ראשי הארגונים הכלכליים והעמותות החברתיות, לשכות רואי החשבון ויועצי המס וראשי ההסתדרות. על התוקפים את התוכנית נמנה גם שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת.
השר ברקת הוא אחד מראשי מותחי הביקורת על התוכנית והוא אף פועל למעשה נגדה ולהרחבתה באופן מיידי. במוצאי שבת אירח השר במשך שש שעות רבים מראשי המשק בביתו ושמע מהם ביקורת קשה על התוכנית.
ראשי המשק כולם, ללא יוצא מן הכלל השמיעו ביקורת נוקבת על התוכנית, שלמעשה עוזרת בעיקר למפוני עוטף עזה. כך שאלו ראשי המגזר העסקי ונשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, מי יפצה את הסוחרים בחדרה ובגדרה, מי ידאג לעשרות אלפי העובדים שכבר נשלחו לבתיהם מבתי עסק וחנויות בכל רחבי הארץ, כי למי יש עכשיו ראש לקנות ארון או חליפה.

3 צפייה בגלריה
הפגנה מול הועידה הכלכלית השנתית בבורסה בתל אביב, בהשתתפות שר הכלכלה ניר ברקת
הפגנה מול הועידה הכלכלית השנתית בבורסה בתל אביב, בהשתתפות שר הכלכלה ניר ברקת
ניר ברקת
(צילום: מוטי קמחי)
ברקת תקף את התוכנית וטען כי היא מאוד חלקית וכבר הודיע כי יפעל בדחיפות יחד עם בכירי המשק שהתוכנית תפצה עסקים שהמחזור שלהם ירד ב-20% ולא רק ב-25% וכי ידאג לתוכנית רחבה הרבה יותר שתפצה בפיצוי מוגדל גם את בעלי העסקים בשאר חלקי הארץ.

"פגיעה משמעותית בכוח העבודה"

גם בכנסת הכעס רב. כך התלוננו חברים, ולא רק מהאופוזיציה, בוועדת הכספים של הכנסת על כי הוועדה לא התכנסה לקבלת החלטות משמעותיות כבר 16 ימים ורק בשל לחצים היא תתכנס החל ממחר ברציפות לקבלת החלטות ואישור צעדים מהתוכנית הכלכלית הטעונים חקיקה מלאה בכנסת.
כך לא אושרו כלל ההטבות לתושבי 42 ישובים בצפון, שפיקוד העורף כבר הורה על פינויים. גם צירוף קרית שמונה להטבות של יישובי עוטף עזה עד 7 ק"מ לא אושר בחקיקה בכנסת ולכן העסקים, התושבים והמפונים בעיר, שהפכה ליעד יום יומי לירי טילים, לא זוכים לפי שעה לכל הטבות וסיוע מועדפים על פני שאר חלקי הארץ שאינם סמוכי גבול.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שיגר מכתב לשר האוצר וליו"ר ועדת הכספים בעקבות פרסום מתווה התמיכה והפיצויים למלחמה. יו"ר ההסתדרות מתריע כי הגם שמדובר במענה חשוב לבעלי העסקים, המתווה המוצע לעובדים במשק הוא חלקי ביותר והוא צפוי לייצר כדבריו "פגיעה משמעותית בכוח העבודה כבר בטווח הזמן הקצר והבינוני".
3 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
(צילום: מוטי קמחי)

בשל כך מציע בר-דוד לאמץ בדחיפות שורת מהלכים, שכבר בוצעו בהצלחה בעבר בעתות חירום, שיתמרצו את שימור יחסי העבודה בין עובדים למקומות העבודה וימנעו פגיעה כלכלית נרחבת.
על פי הודעת האוצר מהשבוע שעבר, יינתן שיפוי רק למעסיקים בגין היעדרות עובדים בטווח של עד 7 קילומטרים מהרצועה, כולל אשקלון. לדברי יו"ר ההסתדרות, "היעדר שיפוי במסלול שכר לכל האוכלוסייה שמושפעת ממצב החירום יוביל לפיטורי אלפי עובדים ולאי תשלום שכר בגין ימי ההיעדרות או הוצאה כפויה לחל"ת".
לדברי בר-דוד, "חמור מכך שמשמעות המהלך היא שמדינת ישראל מסירה אחריות לתשלום שכר בגין אי-הגעה לעבודה, בשל הנחיות פיקוד העורף. בכך, מפרה המדינה את האמון בינה לבין אזרחיה, המעסיקים והעובדים – ועלולה להוביל לכך שייפגע הציות להנחיות פיקוד העורף והדבר יעלה בחיי אדם".
עוד מציין יו"ר הסתדרות כי אין מקום להוצאה המונית לחל"ת, וכי לגבי אלו שאין מנוס מלהוציאם - יש לספק להם רשת ביטחון ראויה.

"מפקירים את העצמאים"

יו"ר פורום העצמאים והפריליינסרים בהסתדרות, רמי בז'ה, תקף: "הממשלה מדרדרת אותנו לתהום. דרושה בדחיפות תוכנית אחרת לגמרי, שלא תתעלם ממאות אלפי העצמאים והפריליינסרים. נראה שהממשלה לא מפנימה את גודל האירוע הכלכלי ומפקירה את העובדים העצמאים שיגיעו לקריסה כלכלית מלאה. במיוחד חמור מצב הפרילנסרים שהמחזור שלהם קטן והם אינם מעסיקים עובדים ולא מקבלים דמי קיום. התוכנית שהוצגה גוררת מאות אלפי משפחות להתמוטטות שלא תהיה ממנה חזרה".
נשיא לשכת רו"ח, חן שרייבר הביע כעס ואכזבה קשה, כדבריו, מהתוכנית: "המתווה של תוכנית האוצר פשוט רע. הוא לא נותן מענה בכלל לצרכי העסקים ולא יאפשר למשק להתאושש. באוצר חוזרים שוב על אותן טעויות ממתווה הקורונה ומסרבים לקבל את הצעותינו". רו"ח אבי נוימן, סגן נשיא הלשכה: "הפיצוי המוצע הינו לעג לרש וכלל לא יעזור לעסקים המדממים לעמוד על הרגליים. פרט לכך המתווה מורכב מאוד להבנה ואני צופה קשיי יישום ופרשנויות בעת חישוב המענק המגיע לעסק".
מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן, אמר כי "לאור מודל הפיצוי לעסקים, איגוד המסעדות שלח הודעה למסעדנים והמליץ להם לפטר או להוציא לחל"ת לאלתר את 200 אלף העובדים בענף".
מצב חמור במיוחד כבר מתרחש בכל ענף התיירות ואלפי עובדים נותרו ללא כל עבודה. "את מי אדריך עכשיו? אין תייר אחד בארץ. עוד כמה ימים כאלה ואין לי כסף לקנות אוכל", אמר לנו מדריך תיירים בירושלים.
בלשכת התיירות הנכנסת לישראל אמרו, כי "תוכנית הפיצויים שהציג משרד האוצר מדאיגה ומלאת חורים. התוכנית שהוצגה לא נותנת מענה לעסקים שנפגעים לזמן ארוך ולא מתאימה כלל לענף התיירות בו נדרש לשמר מומחים לטובת השיקום שעור יגיע. אם לא יהיה שינוי בתוכנית, המשמעות תהיה פיטורים רחבי היקף בענף התיירות".
נשיא התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמנם אמר כי התוכנית היא צעד בכיוון הנכון, "אך היא עדיין מותירה עסקים רבים ומאות אלפי עובדים ללא מענה. עובדים רבים אינם מגיעים לעבודה בשל השבתת מערכת החינוך, מחסור במרחבים מוגנים ומילואים. כולם עלולים למצוא עצמם בקרוב ללא שכר. יש לגבש כבר בימים הקרובים תוכנית מלאה ומקיפה יותר".
איגוד לשכת המסחר דורש בין השאר להנהיג חל"ת גמיש, להעניק פיצוי מלא לעסקים במתכונת מלחמת לבנון השנייה ולהקפיא את החוקים המכבידים על הרגולציה. עו"ד אוריאל לין, נשיא הלשכה: "אסור להתחכם ולחפש פתרונות חלופיים בתחום. יש לקדם הקלות רבות הן בתחום החל"ת והן כדי להביא לפתיחת חסמי יבוא בעת מלחמה".
גורמים באוצר הגיבו על דברי הביקורת, בין השאר לביקורת הקשה שהשמיע שר הכלכלה על שר האוצר, כי "בזמן מלחמה מצופה מכולם להיכנס מתחת לאלונקה ולסייע בשיתוף פעולה ולא לעמוד על הטריבונה ולזרוק חיצים למגרש. התוכנית הכלכלית שהציג משרד האוצר היא המקיפה והמהירה ביותר שהייתה בישראל אי פעם ועלותה מעל ארבעה וחצי מיליארד שקלים. היא גובשה בשיח מעמיק עם כלל גורמי המגזר העסקי. כמו ששר האוצר הבהיר היא תוכנית מיידית וראשונית ובהמשך יגובשו מרכיבים נוספים, בהתאם להתפתחות המלחמה והצרכים".
במכתב ששיגר יו"ר ההסתדרות הלאומית יואב שמחי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', כתב: "מתווה האוצר מעודד הוצאת עובדים ממעגל העבודה באמצעות חל"ת. צריך לעשות הכל כדי לשמור על עובדים בתפקוד רציף. בטרם סחף של הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום, בטרם נמצא עצמנו במציאות בה מאות אלפי עובדים אינם יכולים להבטיח את פת לחמם שלא לומר את ביטחונם התעסוקתי - אנו דורשים כי לאלתר יינתן מענה ראוי לשכר העובדים ולעסקים עתירי כוח אדם אשר אינם נכללים במתווה אשר הוצג".