כמעט שבועיים אחרי שפרצה המלחמה בעקבות מעשי הטבח הנוראים בעוטף עזה, פינוי עשרות אלפי תושבים מאזור המלחמה ונזקים משמעותיים שנגרמו לכל העסקים ברחבי הארץ לפתע, גובשה במשרד האוצר תוכנית כלכלית ראשונה, שעוד צפויה להשתנות בהמשך. מדובר לפי שעה בפיצוי חלקי של העסקים והאזרחים. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', התנצל ביושר על כי נגרם עיכוב בגיבוש התוכנית והבטיח כי היא עוד תשופר ותשתנה בהתאם למשך והיקף המלחמה. נסביר כאן את עיקרי התוכנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
מסיבת עיתונאים של האוצר בעניין הסיוע והפיצוי במלחמת חרבות ברזל
(צילום: מירי שמעונוביץ לע"מ)
למה היה צורך בתוכנית כלכלית מקיפה ראשונה מאז משבר הקורונה? המלחמה שפרצה לפתע גרמה בבת אחת לכל אזרחי המדינה להפסדים כספיים. אין אזרח שלא נפגע, מי בעסק שנסגר או פחתה בו הפעילות, מי בירידת ערך קופות הגמל וקרנות הפנסיה, ומי כתוצאה מפינוי כבר יותר ממאה אלף ישראלים מדרום ומצפון הארץ לבתי מלון ובתי הארחה. עסקים בדרום נסגרו, ברוב העסקים ברחבי הארץ התנועה דלילה, חתונות ושמחות אחרות כמו גם כנסים ואירועים נדחו, מופעי בידור ומשחקי ספורט בוטלו - והמדינה נכנסה להאטה משמעותית בפעילות הכלכלית.
המצב הזה מזכיר כלכלית את משבר הקורונה. האם התוכנית דומה לתוכניות שהונהגו אז? ממש לא. אין לפי שעה מענקים לכל האזרחים, אין פיצוי גורף לעסקים על ירידה במחזורי העסקאות ובהוצאות, למעט בעוטף עזה, אין איסור לצאת מהבית, ואין, למעט דרום הארץ, הגבלות כלשהן לפתיחת העסקים. יחד עם זאת, כבר שבועיים הילדים בבית ועמם הוריהם - ולפי שעה אין שום תוכנית לתשלום להורים ולנעדרים מעבודתם ומצויים בחופש או בחל"ת.
אז מה כוללת התוכנית ומה מחירה? מדובר בתוכנית ראשונית כאמור, שעיקרה מתן סיוע ופיצוי מוגבל לעסקים, סיוע ראשוני לרשויות המקומיות, דחייה של החזר הלוואות ואפשרות ליטול הלוואות בתנאים נוחים יותר לעסקים שתזרים המזומנים שלהם בסכנה. מחירה ההתחלתי של התוכנית לתקציב המדינה, שיעלה מאוד ככל שמשך המלחמה יתארך והיקפה יתרחב חלילה - 4.5 מיליארד שקל.
למה היקף התוכנית ועלותה מצומצמים כל כך בהשוואה למשבר הקורונה? באוצר הסבירו כי "אנו בתחילת האירוע ולא ידוע כעת מה משכו והיקפו. מרבית העסקים במדינה יכולים לעבוד וחשוב שיעבדו. משק עובד הוא חלק מהמאמץ המלחמתי. יחד עם זאת לעסקים שנפגעו משמעותית יש לתת מענה להמשכיות עסקית".
מהם סעיפי התוכנית העיקריים? תוקם קרן בערבות מדינה בהיקף של 10 מיליארד שקל. יידחו לפי שעה בשבועות אחדים תשלומי הביטוח הלאומי בהיקף של חצי מיליארד שקלים. המדינה תקדים את כל תשלומיה לספקים שישולמו תוך ימים בהיקף של 2-3 מיליארדי שקלים. יינתן שיפוי מיידי למעסיקים ולעצמאים בעד ימי מילואים של העובדים בהיקף של מיליארדי שקלים, תלוי במשך הגיוס והיקפו. יידחו לפחות בחודש תשלומי מע"מ לעסקים בהיקף של 3.5 מיליארד שקל. יוארכו לפי שעה עד סוף השנה רוב הרישיונות ותבוצע דחיית תשלומי אגרות במחיר של מאות מיליוני שקלים. יוקדמו תשלומי מס הכנסה שלילי לכ-200 אלף אזרחים בעלות של 400 מיליון שקל.
האם המפונים ממרחק של 7 ק"מ מהרצועה ותושבי אשקלון יקבלו מענקים? כיום יש כבר כ-120 אלף מפונים, כולל מהצפון (שם המרחק הוא עד 9 ק"מ מגבול לבנון). כך מפונה יקבל לחודש אוקטובר 1,000 שקל ומשפחה תוכל לקבל 5,000 שקל לכל היותר, גם אם מדובר במשפחה של זוג הורים ו-8 ילדים.
ובאשקלון גם יקבלו? ועדת הכספים של הכנסת עובדת לאט. רק באמצע השבוע צפויה הכנסת לאשר בחקיקה מלאה את צירוף אשקלון לתוכנית הכוללת ל-7 ק"מ כולל לעסקים.
צפויה הרחבה נוספת של התוכנית בנובמבר? גורם בכיר באוצר אמר לנו כי מתוכננת טבעת נוספת, שתנאיה יהיו בין אלה של מרחק 7 ק"מ לבין התנאים לכלל הארץ, ובה ייכללו אופקים (22 ק"מ מהרצועה) ונתיבות (12 ק"מ מהרצועה) ועוד 10 קיבוצי, מושבים וגם ישוב של בני מיעוטים בתוכם.
מה יקבלו בעלי העסקים בעוטף עזה ואיך זה יתבטא בפיצוי גבוה יותר משאר חלקי הארץ? במרחק של 7 ק"מ יפוצו כל בתי העסק והמפעלים פיצוי מלא. המשמעות היא שיקבלו הן את הפסדיהם והן את ירידת המחזור הרבה מסגירת העסק או הפעילות בהיקף נמוך בו והן את ההחזר המלא בכל סכום עבור הוצאות קבועות - מיסי הארנונה, חשבונות החשמל והמים, שכר העובדים שהוצאו לחופשה וכדומה.
ומה יקבלו העסקים בשאר חלקי הארץ? יינתן החזר מלא לנזק ישיר למבנה וציוד ו"מענק המשכיות עסקית".
מי שיהיה זכאי למענק המשכיות עסקית הוא עסק שהמחזור השנתי הוא עד 400 מיליון שקל וירידה במחזור מעל ל-25% בחודש אוקטובר (מ-7 בחודש) לדיווח חד חודשי או 12.5% ירידה לדיווח דו-חודשי.
מענק המשכיות עסקית הוא מענק המשקף הוצאות קבועות והשתתפות בשכר. ככל שהפגיעה בעסק היא גבוהה יותר במחזור כך העסק יקבל מענק גבוה יותר. ניתן יהיה לקבל לחודש אוקטובר עד 300 אלף שקל מקסימום. יינתן מענה בסכום קבוע בהתאם לפגיעה במחזור.
מהי נוסחת מענק ההמשכיות העסקית שקבע האוצר?
  • פגיעה במחזור העסק של 25% עד 40% - סכום המענק יהיה 6%.
  • 40%-60% - מענק 9%.
  • 60%-80% - מענק של 12%.
  • 80% עד 100% - מענק מרבי של 18%.
בכל מקרה המענק לא יעלה על 300 אלף שקל לעסק עם מחזור עד 100 מיליון שקל, ועד 900 אלף שקל לעסקים עם מחזור עד 400 מיליון שקל.
ומה בעניין ההלוואות? מי יהיה זכאי לקבל הלוואות בערבות המדינה? עסק שנמצא בישוב בטווח של עד 80 ק"מ מרצועת עזה, עסק שנמצא ביישובי קו העימות בצפון הארץ ועסק שבעליו גיוייס למילואים בצו 8 החל מיום 1 (לא רק מה-7) באוקטובר השנה.
מה יהיה סכום ההלוואה? במסלול לעסקים קטנים ובינוניים 250 אלף שקל או 4% מהמחזור, לפי הגבוה מביניהם. תקופת החזר ההלוואה תהיה עד 5 שנים. יידחו תשלומי קרן וריבית בין 3 ל-12 חודשים. לעסקים גדולים: 4% מהמחזור או 16 מיליון שקל, לפי הנמוך. ההלוואה תהיה עד לתקופה של 5 שנים וניתן יהיה לדחות את תשלומי הקרן והריבית עד 3 חודשים.