ממשרד האוצר נמסר הלילה (שישי) כי סוכנות דירוג האשראי מוד'יס הודיעה ברגע האחרון לחשב הכללי כי אין בכוונתה להשתמש במועד הפרסום הנוכחי ולפיכך לא תפורסם היום הודעת דירוג אשראי. המועד המתוכנן הבא לפרסום הודעת דירוג אשראי על ידי מוד'יס הוא בעוד כחצי שנה. משמעות ההחלטה היא כי דירוג האשראי של מדינת ישראל נותר על כנו.
אחת ההנחות היא שמדובר היה הערב בסולידריות. בשבוע שבו בוצע טבח בישראל החברה לא מצאה לנכון לפרסם דוח שלילי על כלכלת ישראל ולהעכיר עוד את האווירה.
לפי ההערכות, הדוח היה אמור לכלול הרעה בתחזיות החברה למשק הישראלי בתחומי הצמיחה, האינפלציה, ההשקעות במשק והשלכות המצב הביטחוני הנוכחי גם בתחום האבטלה. כל זאת עוד לפני פרוץ המלחמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
מטה מודי'ס בניו יורק
מטה מודי'ס בניו יורק
מטה מודי'ס בניו יורק
(צילום: רויטרס)
בדוח המיוחד הקודם של החברה בחודש יולי קשרה מודי'ס את הרפורמה והמחאות נגדה ל"סיכון משמעותי להשלכות שליליות על כלכלת ישראל". יצוין שכלכלני החברה הורידו בחודש אפריל את תחזית דירוג האשראי של ישראל מחיובית ליציבה.


כמו כן, ב-22 באוקטובר תגיע לארץ משלחת של כלכלני S&P, חברת דירוג אשראי גדולה נוספת. חבריה ייפגשו עם ראשי המשק, שרים ונגיד בנק ישראל.

מהו למעשה דירוג אשראי?

דירוג אשראי ניתן בעולם למדינות, לחברות ולאנשים, והוא מגדיר את יכולתם לפרוע הלוואות שהם מבקשים ליטול. הדירוג מבוסס על החוזק והאיתנות הפיננסית של אזרח, חברה או מדינה. משקללים בו את נתוני ההיסטוריה הפיננסית, למשל האם הוחזרו תמיד חובות בזמן; מצב הנכסים של נוטל ההלוואה, האם לאזרח או לחברה, למשל, יש דירות, משרדים או נכסים ששווים כסף; ההון העצמי, למשל, אם יש למדינה נכסים רבים או לאזרח מניות; והיקף ההתחייבויות שקיימות כבר.
למשל, מדינת ישראל, שנטלה הלוואות במאות מיליארדי שקלים, בין השאר - בשנים האחרונות - לטווחים של 30 ו-100 שנים. כן, בתקופת שיא משבר הקורונה ניטלה הלוואה גם עד לשנת 2120.
כל אלה מבהירים מהו היקף הסיכון שהמדינה, החברה או האזרח יוכלו לעמוד בו בעת החזר הלוואה עתידית שהם מבקשים ליטול.
פורסם לראשונה: 06:47, 13.10.23