ברגע האחרון, למרות שהתייקרות החלב המפוקח ב-16% הייתה ידועה חודשים ארוכים, פרסם הלילה (שישי) משרד האוצר צו לפיו ביום שני הקרוב יעלה מחיר החלב המפוקח "רק" ב-8.25%, ושאר העלייה תדחה ל-1 ביוני, אך במהלך החודש הקרוב תעשה פנייה לוועדת המחירים כשי לפרוס גם את העלייה הזאת לתקופה ארוכה תוך מתן פיצוי למחלבות.
במידה והצו אכן יחתם סופית, ביום שני ליטר חלב 3% שומן יתייקר בכחצי שקל מ-6.23 שקלים ל-6.75 שקל. עוד מוצרים שמחיריהם יעלו: גבינה לבנה 5%, 250 גרם, שעד עתה עלתה 4.98 שקלים, ומשבוע הבא צפויה לעלות 5.4 שקלים. שמנת חמוצה 200 מ"ל, שעלתה 2.4 שקלים, תעלה כעת 2.62 שקלים.
סמוטרץ' האשים אתמול את קודמו בתפקיד, אביגדור ליברמן, בהתייקרות החלב זימן את תנובה וטרה למשרדו כדי להציע להם את הדחייה, בדומה למה שנעשה בממשלה הקודמת, אך הן לא הסכימו, ולכן סמוטריץ' השיג את הסכמת שר החקלאות אבי דיכטר לצו שפורסם.
בתנובה, ששוקלים כעת פנייה לבג"ץ, נמסר אתמול בתגובה להודעת סמוטריץ': "מדובר במצג שווא של האוצר. אנחנו לא נתנו הסכמתנו לפריסה". גורם במשרד החקלאות אמר ל-ynet: "לא זוכרים אירוע כזה. היו לשר האוצר שלושה חודשים להתכונן ובדקה ה-90 הוא מכריז על צו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
(צילום: מירב קריסטל)
בצו מוסבר כי מחיר מוצרי החלב שבפיקוח מתעדכן בהתאם לשינוי בשני רכיבים עיקריים: הראשון הוא השינוי בעלות השוטפת לייצור מוצרי החלב שבפיקוח, לרבות עלות רכישת החלב בין היצרן למחלבה, אשר נקבעת לפי הוראות חוק תכנון משק החלב, ועלות יתר התשומות השוטפות; השני הוא "רכיב הרטרו" – הניתן במחיר מוצרי החלב שבפיקוח מכוח חוק תכנון משק החלב, והנובע מכך שמחיר המטרה והמחיר המפוקח אינם מתעדכנים באותה תדירות.

לפי האוצר, "נוכח העלייה החדה הצפויה במחיר המפוקח, ועל מנת למתן אותה, בכוונת שר האוצר לפנות לוועדת המחירים לקבלת המלצתה לעניין תיקון הצו, כך שעדכון המחיר בגין הרכיב הרטרואקטיבי הנוכחי לשנה קדימה יבוצע במועד מאוחר יותר ובפריסה, תוך ביצוע התאמות נדרשות אשר ישקפו את עלות הדחייה למחלבות בגין רכיב זה כך שלא יגרם להן נזק מהדחייה האמורה. לפיכך, מוצע כעת לתקן את הצו כך שידחה העדכון בגין רכיב הרטרו כאמור במחיר המפוקח בחודש אחד, במהלכו תינתן שהות לקיום ההליך המתחייב לשם כך, לרבות קבלת המלצת ועדת המחירים בדבר פריסת רכיב הרטרו והתאמות המחיר הנדרשות לכך, וכן עריכת שימוע לציבור כמקובל. הלכה למעשה, מדובר בפיצול של עדכון המחיר המפוקח הכולל דחייה של עדכון בגין רכיב הרטרו בחודש אחד".

כבר בינואר דרשו בוועדת הכלכלה לטפל בהתייקרות

הפעם הקודמת בה הייתה עלייה במחירי מוצרי החלב המפוקחים הייתה בחודש ספטמבר, אז בגובה של 4.9%, מה שהיה רק חלק מהפיצוי שהגיע למחלבות לאחר שמחיר המטרה עלה בשנתיים האחרונות ב-50 אגורות, כלומר עלייה של 25%. פירוש הדבר שהמחלבות נאלצו לשלם 25% יותר על חומר הגלם, שהוא החלק העיקרי מתמחור המוצר, בעוד המחיר המפוקח לא עלה בעקבות התנגדות שרים בעבר לחתום על הצו.
בשל כך, בקיץ, כשהמחירים עלו, משרד האוצר, יצרני החלב ומועצת החלב, הסכימו כי מחירי מוצרי החלב המפוקחים יוקפאו עד מאי 2023, אז יעודכנו במנגנון אוטומטי, בדומה לעדכון מחיר החלב הגולמי. בנוסף, הוחלט אז כי מחיר המטרה של החלב (מחיר החלב הגולמי למחלבות בשער הרפת) יחושב על פי רפתות גדולות שמייצרות מעל 800 אלף ליטר בלבד. בכך, נמשך מסע חיסול הרפתות המושביות ומעבר לרפתות בבעלות משותפת. הרפתות בקיבוצים נחשבות ליעילות ביותר. בנוסף, סוכם גם כי הסכם החלב יוארך עד סוף 2025.
בדיון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה ב-30 בינואר, אמר היו"ר, ח"כ דוד ביטן, כי צריך להגן על החקלאות המקומית ולראות איך מסייעים לצרכן. הוא ביקש מכל נציגי הממשלה לפעול לכך שלא תהיה עליית מחירים במאי, או לסבסד אותה לצרכן עד שעלות התשומות תאפשר את הורדת מחיר החלב הגולמי. בנוסף אמר כי הוא לא רואה הפחתת מחיר ללא תמיכה ישירה בחקלאים, וקרא שלא להוציא את מחירי מוצרי החלב מפיקוח. אך כאמור ההעלאה לא נמנעה עד היום. ההשפעה של ההתייקרות על מדד המחירים לצרכן של חודש מאי תהיה עלייה בשיעור של כ-0.15%. מדובר במוצרים שמהווים משקל משמעותי בסל הצריכה של משקי הבית, בעיקר במשפחות ברוכות ילדים.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, התייחס לעלייה הצפויה של המחיר: "ביקשתי לפני כחודש משר האוצר למתן את עליית המחירים, והוא השיב כי הוא מטפל בנושא במטרה לצמצם את העלייה למחצית ממה שדווח. הפנייה שלי אל שר האוצר באה בעקבות דיונים שהתקיימו בוועדת הכלכלה על מצב משק החלב. זו חובתו של שר האוצר להצליח בכך. תקציב המדינה שיאושר במושב הזה של הכנסת חייב להביא בשורה בתחום יוקר המחיה. אזרחי ישראל כורעים תחת הנטל, וכפי שהתחייבנו בבחירות עלינו להביא צעדים שיקלו על האזרחים, בשורה של נושאים ולא רק בענף המזון".