אחרי שמשרד החקלאות פרסם בתחילת השבוע ברשומות את התייקרות מוצרי החלב המפוקח ב-16% החל מה-1 במאי, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ האשים הבוקר (חמישי) את קודמו בתפקיד, אביגדור ליברמן, בהתייקרות והודיע: "בשבועות האחרונים אנשי המקצוע במשרד האוצר ואנוכי בוחנים מספר דרכים כדי למתן את העלייה ולגבש פתרונות שיקלו על הציבור".
למרות שהיו חודשים ארוכים להיערך למצב, רק היום זומנו תנובה וטרה, יצרניות מוצרי חלב בפיקוח, למשרד האוצר, אך הפגישות הסתיימו בלא כלום. למחלבות הוצעה העלאה מיידית בסך 9% ופריסה של 7% בתמורה לתשלומי ריבית, שמשמעותה דחיית הבעיה למועד מאוחר יותר ללא פתרון אמיתי. הישיבה הסתכמה בכך שהאוצר שלח את המחלבות "לחשוב" על הצעתו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: מירב קריסטל)


במידה ולא יעשה דבר בנידון, החל מיום שני הבא, ליטר חלב 3% שומן יתייקר בשקל מ-6.23 שקלים ל-7.23. עוד מוצרים שמחיריהם יעלו: גבינה לבנה 5%, 250 גרם, שעד עתה עלתה 4.98 שקלים, ומשבוע הבא צפויה לעלות 5.77 שקלים. שמנת חמוצה 200 מ"ל, שעלתה 2.4 שקלים, תעלה כעת 2.81 שקלים.
הפעם הקודמת בה הייתה עלייה במחירי מוצרי החלב המפוקחים הייתה בחודש ספטמבר, אז בגובה של 4.9%, מה שהיה רק חלק מהפיצוי שהגיע למחלבות לאחר שמחיר המטרה עלה בשנתיים האחרונות ב-50 אגורות, כלומר עלייה של 25%. פירוש הדבר שהמחלבות נאלצו לשלם 25% יותר על חומר הגלם, שהוא החלק העיקרי מתמחור המוצר, בעוד המחיר המפוקח לא עלה בעקבות התנגדות שרים בעבר לחתום על הצו.
בשל כך, בקיץ, כשהמחירים עלו, משרד האוצר, יצרני החלב ומועצת החלב, הסכימו כי מחירי מוצרי החלב המפוקחים יוקפאו עד מאי 2023, אז יעודכנו במנגנון אוטומטי, בדומה לעדכון מחיר החלב הגולמי. בנוסף, הוחלט אז כי מחיר המטרה של החלב (מחיר החלב הגולמי למחלבות בשער הרפת) יחושב על פי רפתות גדולות שמייצרות מעל 800 אלף ליטר בלבד. בכך, נמשך מסע חיסול הרפתות המושביות ומעבר לרפתות בבעלות משותפת. הרפתות בקיבוצים נחשבות ליעילות ביותר. בנוסף, סוכם גם כי הסכם החלב יוארך עד סוף 2025.
בדיון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה ב-30 בינואר, אמר היו"ר, ח"כ דוד ביטן, כי צריך להגן על החקלאות המקומית ולראות איך מסייעים לצרכן. הוא ביקש מכל נציגי הממשלה לפעול לכך שלא תהיה עליית מחירים במאי, או לסבסד אותה לצרכן עד שעלות התשומות תאפשר את הורדת מחיר החלב הגולמי. בנוסף אמר כי הוא לא רואה הפחתת מחיר ללא תמיכה ישירה בחקלאים, וקרא שלא להוציא את מחירי מוצרי החלב מפיקוח. אך כאמור ההעלאה לא נמנעה עד היום. ההשפעה של ההתייקרות על מדד המחירים לצרכן של חודש מאי תהיה עלייה בשיעור של כ-0.15%. מדובר במוצרים שמהווים משקל משמעותי בסל הצריכה של משקי הבית, בעיקר במשפחות ברוכות ילדים.
ליברמן הגיב לדבריו של סמוטריץ': "אפס ניהול, אפס לקיחת אחריות, אפס מקצועיות. בשונה מהממשלה הנוכחית, אנחנו לא נאלצנו להפעיל את ראש הממשלה ונשיא המדינה שיתחננו לחברת דירוג האשראי שלא יורידו את תחזית דירוג האשראי של ישראל. בשונה מהממשלה הנוכחית, שמשקיעה מיליארדים ביצירת עוד פערים בחברה הישראלית ומממנת מכספי המסים של הציבור שעובד את קידום הבורות והעוני בקרב אזרחי ישראל ומחזירה אותנו שנים אחורה, אנחנו עבדנו למען הציבור והכלכלה הישראלית, קידמנו רפורמות מרחיקות והובלנו מספר מהלכים מרחיקי לכת לצמצום הפערים בחברה הישראלית, דברים ששנים ארוכות לא קודמו. לא התעסקנו במשחקי האשמות ולא הרמנו ידיים. הגיע הזמן שממשלת ישראל הנוכחית ושר האוצר סמוטריץ׳ יפסיקו ליילל, לקטר, ולהאשים את כל העולם בכישלונות שלהם. תסיקו מסקנות ותתפטרו. לאזרחי ישראל מגיעה הנהגה אמיתית, אחראית ולא פופוליסטית".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, התייחס לעלייה הצפויה של המחיר: "ביקשתי לפני כחודש משר האוצר למתן את עליית המחירים, והוא השיב כי הוא מטפל בנושא במטרה לצמצם את העלייה למחצית ממה שדווח. הפנייה שלי אל שר האוצר באה בעקבות דיונים שהתקיימו בוועדת הכלכלה על מצב משק החלב. זו חובתו של שר האוצר להצליח בכך. תקציב המדינה שיאושר במושב הזה של הכנסת חייב להביא בשורה בתחום יוקר המחיה. אזרחי ישראל כורעים תחת הנטל, וכפי שהתחייבנו בבחירות עלינו להביא צעדים שיקלו על האזרחים, בשורה של נושאים ולא רק בענף המזון".
פורסם לראשונה: 10:17, 27.04.23