כחודש לאחר החרם החרדי על מאפיית אנג'ל בעקבות השתתפותו של יו"ר החברה, עמר בר-לב, בהפגנה של "אחים לנשק" בבני ברק לא הרחק מביתו של המרן הרב אדלשטיין ז"ל, הסתיים הסכסוך המתוקשר בביקור נחום אבלים של בעלי המאפייה, ירון אנג'ל והיו"ר בר-לב אצל משפחת הרב, כשהמעמד נוצל גם להגשת מכתב תנחומים והתנצלות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
במכתב עליו חתום אנג'ל ושנמסר למשפחה, נכתב בין היתר כי "אנו מתנערים מהדברים שיוחסו לנו ומתנצלים על ששתקנו עד כה. המטרה הייתה הפוכה ולא נועדה להיות 'שתיקה כהודאה'. ועל זה נאמר: מודה ועוזב ירוחם".
3 צפייה בגלריה
עומר בר לב בהפגנה
עומר בר לב בהפגנה
עמר בר-לב בהפגנה
(מתוך חשבון הטוויטר של עומר בר-לב)
עוד נטען במכתב, כי "בחודש האחרון יו"ר הדירקטוריון של החברה השתתף כאדם פרטי, ולא במסגרת תפקידו בחברה, בהפגנה בבני ברק. היינו אמורים להבהיר זאת מיד לאחר קיומה של ההפגנה ולהביע צער בשמנו. בזמן אמת חשבנו כי תגובה כזו תכניס את החברה לעניינים פוליטיים מהם אנו נמנעים להיות מעורבים במשך עשרות בשנים. אך דווקא שתיקה זו, התפרשה כפגיעה נוספת, ועל כך אנו מצטערים ומתנצלים מעומק הלב.
"לא הייתה ולא נעשתה כל אמירה פוגענית, או מעשה זה או אחר מטעמה של החברה או על דעתה של מי מהאנשים המזוהים עם החברה או עם עובדיה. חברת אנג'ל מכבדת ומשרתת שנים רבות את הציבור החרדי, תוך הקפדה על כשרות מהודרת ושמירה על יחסים טובים עם מגוון האוכלוסייה החרדית, ומעסיקה רבים מבני הציבור החרדי", נטען.
3 צפייה בגלריה
המכתב המלא של אנג'ל
המכתב המלא של אנג'ל
המכתב המלא של אנג'ל
במכתב נוסף, עליו חתום בר-לב עצמו, נטען: "כידוע לכם, לפני מספר שבועות התקיימה הפגנה פוליטית בקרבת מקום מגוריו של הרב. בדיעבד, נוכחתי שפרסומים שונים - שגויים - טענו שמיקום ההפגנה היה מול ביתו של הרב וכנגדו ופגעה בכבוד התורה, ועקב כך גרמה לפגיעה בציבור גדול. לא זו הייתה כוונתי. התכוונתי להבעת עמדה אישית ובוודאי שלא לפגיעה או התרסה נגד גדול הדור. לו הייתי מודע מראש לסיטואציה אליה נקלענו ולתחושת הפגיעה, בוודאי שהייתי נמנע מכך - ועל כך אני מביע צער ומתנצל מקרב לב.
"אני רואה בקיומה של התורה ולומדיה ערך חשוב במסורת ישראל - ולא נגד זה הפגנתי. חיינו המשותפים במדינת ישראל מחייבים את כולנו ללמוד יותר על הכאבים והמצוקות האחד של השני. מי ייתן מורשת הרב המפוארת תמשיך גם לדורות הבאים", סיכם בר-לב.
3 צפייה בגלריה
המכתב המלא של בר-לב
המכתב המלא של בר-לב
המכתב המלא של בר-לב
כזכור, לאחר החרם נמנעה החברה מתגובה, למרות שחלק מהציבור החרדי החרים כאמור את מוצריה. החברה אף טענה כי לא מדובר בפגיעה משמעותית, משום שרוב צריכת הציבור החרדי היא של לחם מפוקח שמחירו אינו רווחי. זאת, בעוד במסגרת החרם שלושה סניפים שמפעילים זכיינים חרדים בבני ברק ובאשדוד נסגרו ושמם הוחלף.
עד כה אנג'ל נמנע מכל תגובה לחרם, בין היתר מהחשש כי התנצלות בפני החרדים תקומם עליו את הצד החילוני, שמהווה את רוב לקוחות המאפייה. כעת, לאחר שהסערה הציבורית שככה והרב נפטר, אנג'ל החליט להשיב את היחסים לתקנם.
נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג, הוא זה שתיאם את הפגישה בין משפחת אדלשטיין לירון אנג'ל ועמר בר-לב. ביום רביעי שעבר הנשיא ניחם אבלים בבית הרב ולפני כן שוחח עם עמר בר-לב. בניחום האבלים דיברו על סוגיית אנג'ל ודיברו על הפילוג בעם. הנשיא שאל את בני הרב האם היו רוצים לשים סוף לדבר הזה (החרם על אנג'ל), הם השיבו בחיוב והנשיא הוא זה שעשה את החיבור, כחלק מתפיסתו שמטרתה "להרגיע את הרוחות" ולעודד שיח בין הצדדים השונים.
בתגובה לדברים, ח"כ אריה דרעי כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הציבור החרדי הוכיח קבל עם ועדה כי הוא לא מקבל בשום פנים ואופן פגיעה בגדולי הדור. מי שרוצה להנות מהצרכן החרדי צריך לדעת גם לכבד את גדולי הדור. אנג'ל היום הוכיחה זאת. 'מודה ועוזב ירוחם'".
ח"כ משה גפני כתב גם הוא: "הפרשה העגומה המכונה פרשת אנג'ל הוכיחה קבל עם ועולם שהציבור החרדי נזהר בכבוד מנהיגיו, שומר על כבודם, על כבוד הציבור ועל כבוד התורה, והוא עושה זאת בשקט ובאופן הטבעי ביותר. על התנצלות ראשי אנג'ל נאמר 'טוב מאוחר מלא כלום'. כולנו ידענו את ההשלכות של ההתנהגות הזאת כלפי החברה, ואנו אומרים כעת 'מודה ועוזב ירוחם'".
תגובת מאפיית אנג'ל: "מיום הקמתה משרתת מאפיית אנג'ל את כלל חלקי החברה הישראלית, אשר כיום הקיטוב והמחלוקות בה קשים מאי פעם, ושמים אותה בשעת מבחן. בעת הזו, מבקשת המאפייה לעשות את שביכולתה לקירוב לבבות ואהבת חינם".