לא בטוח שיש לשר או לכל אחד אחר את הכלים למדוד מה נחשב כהצלחה של הממונה על התחרות, שכן אין קריטריונים מדידים לתפקיד. ברשות החדשנות לדוגמא, ניתן לבדוק כמה מענקים חולקו לסטארטאפים וכמה מהם הוכיחו עצמם והבשילו לחברות מצליחות. מנגד, ברשות התחרות הרוב נסתר מהעין. האם מישהו יודע כמה טיפים על קרטלים שמתבצעים במחשכים או על פגיעה בתחרות הגיעו לרשות ומה אחוז ההצלחה שלה בלהביא אותם לסיום ולכתבי אישום? לא. האם מספר החקירות שנפתחו הן באמת מדד להצלחה? לא בהכרח. האם יש צידוק באשמה ש"השוק לא מפחד ממנה"? ואולי הוא לא מפחד דווקא מהממשלה?
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
דבר אחד כן ידוע וברור: לא מתפקידה של הרשות ושל הממונה עליה לממש את מדיניות השר, כפי שדרש ממנה השר ברקת וכפי שהצהיר היום (ב') ב"כתב האשמה" שפירסם נגדה, בו הסביר את מניעיו לצעד החריג. הממונה היא שומר סף והרשות היא רשות עצמאית שאינה כפופה לשר, ובידיה הסמכות לקבל החלטות מקצועייות לפי שיקול דעתה בלבד.
1 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
ניר ברקת
(צילום: נחום סגל)
ממונה מתמנה בהחלטת ממשלה ולא על ידי השר, ורק הממשלה יכולה לפטרה. וטוב שכך. לא סתם ניתנה עצמאות לרשות. מדובר בגוף העוסק לא רק בקרטלים ובמפירי תחרות, אלא בידיו הסמכות לנושאים רגיש/ים נוספים בראשם לאשר או לפסול מיזוגים, כדוגמת המיזוג המפורסם בין בזק וייס (תיק 4000) ואף להגיש כתבי אישום נגד אנשי עסקים בכירים ואחרים בגין פגיעה בתחרות, אשר עדיף שגורם פוליטי לא יוכל להתערב בהם. לכן נזעקה הערב היועצת המשפטית לממשלה לנוכח יוזמת השר.
ובכלל, כדאי לפוליטיקאים להימנע מתסמונת "הפקיד האשם" שהועצמה בממשלה הנוכחית ובמסגרתה כבר נשמעו קריאות לפטר את הנגיד, לפטר את הממונה על התחרות ולפטר את היועצים הממשלתיים. הרשות היא עוד כלי לשמירה על התחרות ופיטורי הממונה אינם הפתרון ליוקר המחיה שהציבור מצפה לו.
אבל את כל זה השר ברקת יודע היטב. בדיוק כמו שהוא יודע שהוא לא באמת מתכוון לפקח על מחירי קוקה קולה, והוא יודע שהדרישה שלו מ-15 חברות, שחלקן ציבוריות ושהנתונים שלהן כבר גלויים, להעביר למשרדו נתונים על עלויות ייצור ותמחור, היא אקדח חסר כדורים, וכמו שחברו לממשלה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יודע שהקמת עוד "ועדה שתבחן צעדים לפירוק המונופולים וענקיות המזון", היא מס שפתיים כי היו כבר לא מעט כאלה ומסקנותיהן לא יושמו.
אז מה ברקת מנסה לעשות כאן? אולי פשוט להסיח את הדעת מהעובדה שאין כרגע לממשלה פתרון אמיתי לבעיה שבאמת מטרידה את רוב הישראלים.