תם עידן האבטלה הנמוכה בישראל שנמשכה כשנתיים מאז היציאה ממשבר הקורונה. הביטוח הלאומי מעדכן היום (שלישי) כי מעל 2,000 עובדים הוצאו לחל"ת בכפייה אתמול, ויותר מ-10,000 מתחילת המלחמה.
בעוד שבימים בבשגרה מספר האנשים שמגיעים לביטוח הלאומי אחרי שהוצאו לחל"ת שלא מרצון עומד על בודדים בלבד, בתחילת השבוע שעבר מספר האנשים שהוצאו לחל"ת בכפייה עלה לכמה מאות ביום, והשבוע בימים ראשון ושני כבר הגיעו המספרים ל-1,765 איש בראשון ו-2,091 בשני.
נכון להיום, 21,453 אזרחים ביקשו לקבל דמי אבטלה מהביטוח הלאומי מתחילת חודש אוקטובר. מתוכם, 10,268 יצאו לחל"ת לא מרצון. בימי שגרה - ממוצע הבקשות לדמי אבטלה הוא כ-20 אלף בחודש.
לפי הערכות ראשונות במשרדי האוצר, הכלכלה והעבודה נשלחו הביתה לחופשות מאז סוף השבוע האחרון לאחר ההאטה המשמעותית בפעילות המשק לפחות 120 אלף עובדים. במקומות עבודה שונים הודיעו לעובדים להתייצב לעבודה רק 3-4 ימים בשבוע.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
גורמים כלכליים רבים, בהם ההסתדרות וארגונים חברתיים, תקפו את משרד האוצר על שהותיר את בעיית החל"ת ללא מענה לפי שעה ולמעשה הן המעסיקים והן העובדים יפסידו סכומי כסף גדולים מהמצב ואת כל ימי החופשה שצברו ככל שהמלחמה תימשך.
בתשובה לבדיקת ynet אמרו גורמים במשרד האוצר כי לפי שעה אין כוונה ליצור תוכנית חל"ת במתכונת משבר הקורונה. בביטוח הלאומי הסבירו ל-ynet כי עובדים רבים יפסידו כסף אם תונהג תוכנית חל"ת, כאשר רבים מהעובדים שהיו מובטלים בימי הקורונה והתקשו אחר כך למצוא עבודה לא צברו די חודשי עבודה (12 לפחות) ב-18 החודשים האחרונים שיזכו אותם בדמי אבטלה. לכן יהיה צורך לשנות את חוק האכשרה, שינוי שבאוצר מתנגדים לו כעת שכן הוא יעודד הוצאת מאות אלפי עובדים לחל"ת ויעלה מיליארדי שקלים לקופת המדינה.

עוד ועוד חברות מודיעות על הוצאת אלפי עובדים לחל"ת

נזכיר, כי מאז סוף השבוע האחרון הודיעו עוד ועוד חברות, בעיקר בתחום האופנה, כי הן הוציאו או מתכוונות להוציא חלק גדול מעובדיהן לחופשות ללא תשלום בשל נזקים כספיים וירידה בהיקף הפעילות שהן סופגות בעקבות המלחמה. כך למשל, קבוצת פוקס שבשליטת הראל ויזל המעסיקה כ-9,000 עובדים הודיעה כי היא מוציאה 30% עד 50% מעובדיה לחל"ת למשך 30 יום.
בנוסף, 40% מעובדי המשביר לצרכן יוצאו לחל"ת. אתמול דיווחה קבוצת גולף לבורסה, כי היא "עשויה להוציא בתקופה הקרובה כ-30% עד 50% מהעובדים לחל"ת". אחה"צ הודיעו בקסטרו על הוצאת 20%-40% מהעובדים.
המהלך מתרחש גם בחברות שאינן בתחום האופנה: קבוצת מולטי ריטייל, בעלת רשתות הקמעונאות אייס, אוטו דיפו, ביתילי, אורבן ואיי.די דיזיין, שמעסיקה 1,250 עובדים, הודיעה כי תוציא חלק מהעובדים לחל"ת בעקבות הירידה בפעילות המסחרית ולאחר שבחלק מהחנויות שלה, לדבריה, הפעילות ירדה באופן מהותי.
גם בענף בתי הקולנוע החלו להוציא עובדים לחל"ת. מתחמי סינמה סיטי הודיעו לעובדים כי חלקם יוצאו לחופשה ללא תשלום, למשך 30 יום לפחות, במטרה למזער נזקים. בסינמה סיטי, שמעסיקה מאות עובדים, מעריכים כי יקח לפחות חודש וחצי עד שהעבודה תחזור לשגרה.
התאחדות רשתות המסחר מסרה השבוע כי "מאחר ותוכנית הסיוע שפרסמה ממשלת ישראל לא נותנת מענה לשכר העובדים עבור מרבית החברות במשק ומתוך דאגה כנה לעובדינו, אנו נאלצים להודיע שמאות הרשתות הקמעונאיות החלו להוציא עובדים לחל"ת. אנו קוראים לממשלת ישראל לתת מענה מיידי לשכר העובדים אחרת יוצאו למעלה מ-100 אלף עובדי רשתות המסחר לחל"ת מתוך 300 אלף עובדים".