בנק ישראל פרסם היום (ד') סקירה בנושא "ההשפעות הפוטנציאליות של הנפקת שקל דיגיטלי על מערכת הבנקאות בישראל", בו הוא קבע כי הנפקת המטבע הדיגיטלי על ידי הבנק המרכזי עלולה להוביל לשחיקה ברווח הנקי של הבנקים, אולם לא צפויה לפגוע ביציבות מערכת הבנקאות המסורתית בישראל. בתוך כך, בבנק הדגישו כי טרם החליטו האם אכן להנפיק מטבע דיגיטלי מסוג זה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת הסקירה נכתב כי "הפגיעה ברווחיות לא צפויה להביא לשחיקה משמעותית בתוצאות העסקיות של מערכת הבנקאות, ביציבותה, או ביכולתה להעניק אשראי ולמלא את התפקידים הקלאסיים של מערכת בנקאות במשק מודרני".
2 צפייה בגלריה
מטבעות וירטואליים
מטבעות וירטואליים
מטבעות וירטואליים
(צילום: shutterstock)
לפני כעשרה חודשים פרסם הבנק דו"ח להתייחסויות הציבור לקראת הנפקה אפשרית של שקל דיגיטלי (שק"ד), בו ציין את התועלות האפשריות ממהלך שכזה ומשרטטת מודל פוטנציאלי. לפי בנק ישראל, מטבע שכזה יכול ליצור אלטרנטיבה זולה ובטוחה לאמצעי התשלום הקיימים בעידן הדיגיטלי ולתשלומים חוצי גבולות בפרט.
יש לציין כי מדובר ביוזמה שונה לחלוטין במהותה מהמטבעות הווירטואליים המוכרים כיום בשוק, כמו ביטקוין, את'ריום ודוג'קוין. שכן, הביטקוין ומטבעות נוספים דומים אליו נוצרו על ידי משתמשים פרטיים ברשת, באמצעות טכנולוגיה המכונה בלוקצ'יין (Blockchain, שרשרת בלוקים), המאפשרת עסקאות מאובטחות בין סוחרים מבלי צורך בבנק או בגוף מסדר. כלומר, גם אם יעשה שימוש כלשהו באותה טכנולוגיה או בטכונולוגיית דומה לה, עצם הרעיון של בנק מרכזי כלשהו שמנפיק ושולט במטבעות הווירטואליים, סותר את המטרה המקורית לבטל את הצורך בגוף רגולטורי מרכזי.
יחד עם זאת, יצויין כי גם בתחום המטבעות הווירטואליים הקיימים כיום, יש מטבעות אותם הנפיקו חברות או תאגידים והם אלו ששולטים ב"הנפקה" ובמדיניות המוניטרית שמאחוריהם. אולם, זו גם אחת הסיבות המרכזיות לביקורת העולה נגדם מצד סוחרים.

שקל דיגיטלי במקום מזומן?

למעשה, הסקירה הנוכחית נועדה לגעת באחת הסוגיות שעלו לבחינה במסגרת פרסום הדו"ח בשנה שעברה, והיא ההשפעה של הנפקת המטבע על יציבות המערכת הפיננסית בכלל ועל יציבות מערכת הבנקאות בפרט, כמו גם על יכולתה להמשיך ולבצע את תפקידה כמתווכת פיננסית במשק.
2 צפייה בגלריה
עוד לא החליטו האם להנפיק את המטבע הדיגיטלי. בנק ישראל
עוד לא החליטו האם להנפיק את המטבע הדיגיטלי. בנק ישראל
עוד לא החליטו האם להנפיק את המטבע הדיגיטלי. בנק ישראל
(צילום: Gettyimages)
כעת קבעו בבנק כי "ככל שהציבור יאמץ את השק"ד כתחליף למזומן, לא צפויות להיות לכך השפעות מהותיות על מערכת הבנקאות. אולם, למעבר אפשרי של חלק מפיקדונות הציבור אל השק"ד עשויה להיות השפעה מהותית על הנושאים הבאים: (1) המבנה ואיכות המקורות של מערכת הבנקאות; (2) עלויות המימון של מערכת הבנקאות; (3) היקף האשראי הבנקאי לציבור ומחירו; ועוד".
בבנק עוד ציינו כי "הנפקת המטבע הדיגיטלי עלולה להשפיע על המאזנים השונים של מערכת הבנקאות ושל בנק ישראל בפרט וכי למעבר של היקפים גדולים יותר מפיקדונות הציבור אל המטבע הדיגיטלי קיים פוטנציאל לשחיקה משמעותית ביחסי הנזילות, אשר מחייב את מערכת הבנקאות לנקוט בצעדים שונים כדי לשמור על יחסי נזילות נאותים. הירידה בהיקף פיקדונות הציבור צפויה להביא לגידול מסוים בהוצאות הריבית ולשחיקה ברווח הנקי של מערכת הבנקאות.
"בנק ישראל ממשיך לבחון סוגיות נוספות שעולות במסגרת המחקר וההכנה לקראת הנפקה אפשרית של שק"ד בעתיד", סיכמו בבנק המרכזי.