התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה בישראל, המאגדת בתוכה 400 רשתות ו-18 אלף חנויות הודיעה הבוקר (ראשון) שחבריה יפתחו את החנויות ב-18 באוקטובר, גם אם הדבר יהיה בניגוד לחוק. המטרה: אמצעי לחץ על הממשלה לאפשר לעסקים לפתוח את החנויות כבר בשבוע הבא במקום בנובמבר. "אנו נערכים לפתיחה של כלל החנויות שאינן בערים אדומות", הודיעו בהודעה לעיתונות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אנו מודיעים כי לא נוכל לעמוד במתווה היציאה הקיצוני של משרד הבריאות. משרד הבריאות החליט לא לספור את המגזר העסקי. משרד הבריאות לא מבין מה שכל העולם כבר מבין, הדרך לנצח את הקורונה לא יכולה לעבור בוידוא הריגה של המגזר העסקי. אנו בטוחים שהקבינט והממשלה לא יאפשרו זאת ויכללו את פתיחת החנויות כבר בשלב הראשון של היציאה מהסגר.
"בגל הראשון היינו סגורים כחודשיים. גם בגל השני שיתפנו פעולה לאור הודעתה הראשונית של הממשלה לפיה הסגר ייארך עד מוצאי שמחת תורה. הוכח שהמסחר אינו מדבק. הגיע הזמן לפתוח", כתבו בהודעה.
2 צפייה בגלריה
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
(צילום: AP)

לכל רשת יש מתחרה שפתוח

עוד הודיעו כי ביום רביעי, 14 באוקטובר, בשעה 12:00, ייערך כנס זום של כל הרשתות בנושא היערכות לפתיחה מיידית של החנויות. בכנס ישתתפו גם נציגים של הנהלות הקניונים ומרכזי המסחר בישראל שיתנו דגשים לקראת הפתיחה המחודשת וכן תינתן סקירה על מכלול ההיבטים של החזרת העובדים מחל"ת.
ברשתות מדברים על כך שלכל רשת יש רשת מתחרה שפתוחה. כך למשל סניפי רולדין פתוחים כי הרשת מוגדרת כמאפייה. לכן היא יכולה למכור בטייק אוויי כריכים וקפה ורשתות קפה אחרות - לא יכולות משום שנאסר עליהן לפתוח את הסניפים. דוגמא נוספת: חנויות הסטוק שפתוחות ומוכרות צעצועים, כלים לבית וביגוד, בעוד שרשתות האופנה סגורות. רשתות הסטוק מוגדרות כרשתות חיוניות משום שהן מוכרות פריטי ניקיון כמו אלכוג'ל וחומרי חיטוי.

"אנחנו לא מדבקים, למה שנפתח אחרונים?"

רונן נמני, מבעלי רשתות קבוצת קפה קפה אמר ל-ynet: "לא נוכל לשרוד עם משלוחים בלבד. יש לי 18 רשתות רק חלקן יכולות לחיות ממשלוחים שמהווים 25% מהמחזור בלבד. גם טייק אוויי לא מאפשרים לנו. אנחנו עומדים בכל התקנים, חנויות כמו מקס סטוק פתוחות ואנחנו לא, אין בזה היגיון. אנחנו חייבים לפתוח בהקדם".
2 צפייה בגלריה
"האוצר בעדנו". אבי שומר, בעלי צומת ספרים
"האוצר בעדנו". אבי שומר, בעלי צומת ספרים
"האוצר בעדנו". אבי שומר, בעלי צומת ספרים
(צילום: ג.ר)
אבי שומר, הבעלים של צומת ספרים: "לפי המתווה של ההחזרה של המשק לפעילות, אנחנו אמורים להיות בין האחרונים לחזור ב-15 בנובמבר. מדובר על עוד למעלה מחודש. לצערנו הרשתות לא יכולות לעמוד בזה. היינו סגורים חודשיים בסגר הראשון ועכשיו שוב סגורים ואם נסגור עוד חודש וחצי - אז כולנו נתמוטט. אנחנו שומרי חוק, שמרנו עד עכשיו היטב על החוק, גם גורמי הבריאות אומרים שאפשר לפתוח את החנויות שלנו, אנחנו לא מדבקים. אז מה הסיבה שאנחנו נפתח אחרונים? לכן, בישיבה סוערת הוחלט אתמול שנמתין השבוע, נראה איך זה מתפתח ונפתח בתחילת השבוע הבא".
אתם בשיחות עם האוצר וקבינט הקורונה? "האוצר בעדנו. ח"כ שאשא ביטון חושבת כמונו. ביקשנו פגישה עם האוצר ואנחנו מקווים שישמעו לנו ויקשיבו לנו. זה מתחבר גם לזה שאנחנו רואים שחצי מהמשק פתוח, חצי מהחנויות פתוחות, אף אחד לא יודע למי מותר ולמי אסור. אם היינו רואים שכל המשק סגור וכולם מקפידים ייתכן שהיינו חושבים אחרת. אבל כל אחת מהרשתות מרגישה שיש מישהו שמתחרה בה שהוא פתוח ומאפשרים לו לפתוח ואין בזה שום היגיון. בנוסף, רשתות האופנה נמצאות עם סטוקים ענקיים של סחורה. הן כבר נתקעו בחורף עם הסחורה הקודמת".
למרות שרוב רשתות האופנה מוכרות גם אונליין "כן אבל מה זה אונליין. אני גם מוכר אונליין ואני מוכר יפה מאוד, אבל אונליין אצלי זה פחות מ-10% מהמחזור. אי אפשר באתר אחד להוציא מה שיש לי ב-100 חנויות. יש לי בדרך כלל למעלה מ-15 אלף לקוחות ביום בחנויות. באתר, במקרה הטוב, אני מוציא 1,500 חבילות ביום מהאתר.
"עוד נקודה שלא שמים לב אליה, היא שהעובדים הפכו לשקופים. קל לומר: הרשתות מקבלות הוצאת עובדים לחל"ת. אבל לחל"ת אין החזר הכנסה אמיתי ונגרם לעובדים נזק נפשי אדיר. אם בפעם הקודמת הם רצו לצאת לחל"ת, עכשיו הם לא רוצים בכך ואלה עובדים שיושבים בבית המון חודשים בבית וזה אסון נפשי וכלכלי. הם מאבדים את הביטחון העצמי. בסוף זה הורס משפחות. אף אחד לא נותן את הדעת על זה. אז יהיו עוד אלף נדבקים - זה לא שווה את הנזק שיהיו אלף מתגרשים".
מה גודל הפגיעה במחזור שלכם? "אם יפתחו בשבוע הבא, נמכור השנה 70-60 אלף שקל פחות. מדובר בירידה של 25% במחזור. זה דרמטי. וזה ברשתות הגדולות".
אבל קסטרו והרשתות של הראל ויזל יצאו מחוזקות מהסגר הקודם "הן הרוויחו ברבעון קצר אחד, כי כולם רצו לקניות אחרי הקורונה. כשהן ימכרו השנה פחות 400 מיליון שקל, או חצי מיליארד שקל פחות הן יפסידו כסף וזה עוד מבלי לחשב את הפחתת המלאי במאזנים".
מקבוצת ביג נמסר כי "תוכנית משרד הבריאות לפתיחת מסחר במרחב הפתוח ובערים ירוקות רק בעוד כחודש וחצי הינה בגדר הזייה וניתוק מהמצב הכלכלי ומהמחנק הנוראי שבהם מצויים העסקים. בהתאם להודעת התאגדות רשתות המסחר, אנו לא נתנגד לפתיחת חנויות, לכל עסק שיבחר לפתוח את החנות במרכזי ביג שנמצאים במרחב הפתוח, בערים ירוקות בלבד וזאת תוך הקפדה יתרה על כללי התו הסגול.
"אנו מצפים שכפי שהיה בסגר הראשון, קבינט הקורונה והממשלה יקבלו החלטה מושכלת לשחרור המסחר ברחובות ובמרחב הפתוח כחלק מהצעדים הראשונים לשחרור מהסגר החונק. לחליפין שממשלת ישראל תעביר לכל העסקים כיסוי מלא ומיידי לכל הנזק הכלכלי שהיא גורמת. מנסיוננו זה כנראה לא הולך לקרות וגם כלכלית אין שום הגיון לתת סיבסוד במקום שהשוק יעשה את העבודה לבד. לכן אנו נתמוך תמיכה מלאה בפתיחה".