המשבר הכלכלי בעקבות נגיף הקורונה: בדיונים שהתקיימו הערב (א') בין נציגי האוצר, נציגי ההסתדרות ונציגי המעסיקים, סוכם כי יועבר סיוע בהיקף תקציבי של שלושה מיליארד שקל לעסקים. טרם נקבעו קריטריונים. הסיכום אמור לעלות מחר לאישור ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
על פי ההסכמות, תשלומי המיסים, החשמל, הארנונה והמים יידחו לאחר חג הפסח. לעצמאיים יינתן, על פי ההסכמות, סיוע בהיקף של 250 מיליון שקל. עוד סוכם כי תקום קרן הלוואות ומענקים וכי ייעשה צמצום מיידי ברגולציה. צעדים אלו מצטרפים לצעדים שכבר פורסמו, כגון הקדמת תשלומים לספקים על ידי הממשלה.
1 צפייה בגלריה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
המעסיקים, מצידם, יתחייבו שלא לפטר עובדים עד אחרי פסח. בדיונים לקחו חלק בין היתר מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד; יו"ר ההסתדרות, ארנון בן דוד; נשיא התאחדות התעשיינים, רן תומר; נשיא להב, רועי כהן; ויו"ר המגזר העסקי, דובי אמיתי.
מוקדם יותר היום הבהיר שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, באולפן ynet כי "נבטל תשלומי ארנונה לעסקים לעסקים שנאלצו לסגור, נדאג לאבטלה לעצמאיים". דבריו של כהן מצטרפים להחלטה של שר האוצר, משה כחלון, ומנהל רשות המיסים, ערן יעקב, מהיום על דחייה בעשרה ימים של המועד לדווח ותשלום למע"מ ממחר 16 במרץ (ב') עד ל-26 למרץ.
ברשות המיסים הבהירו כי לא חל שינוי במועדים לדיווח ותשלום מקדמות וניכויים למס הכנסה. ואולם, גורמים ברשות מציינים כי מאחר שמדובר במקדמות על פי ההכנסות הצפויות השנה של העסקים, העסקים יכולים לצמצם את תשלום המקדמות בהתאם למצב הנוכחי, שבוודאי יפגע בהם, ללא כל החלטה או נוהל רשמי.
לפי נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) רועי כהן, יינתן מענק מיידי לעצמאים שנפגעו בסכום של 4,000-5,000 שקל. עוד ציין כי "מסתמן שהמשק יכנס להסגר חלקי ויורשו מקומות עבודה של עד 8 עובדים בלבד".