"נבטל תשלומי ארנונה לעסקים לעסקים שנאלצו לסגור, נדאג לאבטלה לעצמאיים". כך אמר הבוקר (א') שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, באולפן ynet. השר כהן התייחס להנחיות החדשות במסגרת ההתמודדות עם משבר נגיף הקורונה, לפיהן יש לסגור את כל מקומות הבילוי והפנאי, לצד גני הילדים הפרטיים והפעוטונים, וההכרזה של ראש הממשלה לפיה "מי שלא חייב - לא ייצא לעבוד".
דבריו של כהן מצטרפים להחלטה של שר האוצר, משה כחלון, ומנהל רשות המיסים, ערן יעקב, מהיום על דחייה בעשרה ימים של המועד  לדווח ותשלום למע"מ ממחר 16 במרץ (ב') עד ל-26 למרץ. ברשות המיסים הבהירו כי לא חל שינוי במועדים לדיווח ותשלום מקדמות וניכויים למס הכנסה. ואולם, גורמים ברשות מציינים כי מאחר שמדובר במקדמות על פי ההכנסות הצפויות השנה של העסקים, העסקים יכולים לצמצם את תשלום המקדמות בהתאם למצב הנוכחי, שבוודאי יפגע בהם, ללא כל החלטה או נוהל רשמי.
1 צפייה בגלריה
אלי כהן באולפן ynet
אלי כהן באולפן ynet
שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
על כך אמר השר כהן כי "אנחנו דיברנו על פריסה, כאשר עיקר הבעיה תהיה בחודש מרץ מכיוון שרק בשבועיים האחרונים נכנסו למשבר הזה ביתר שאת". הוא ציין כי "צריך לתת לעסקים פיצוי. יש קרן הלוואות שעליה הודענו כבר בתחילת שבוע שעבר של שמונה מיליארד שקל. מי שלא יודע איך לגשת לקרן - יש לנו 40 משרדי מעוף של משרד הכלכלה והתעשייה, ונסייע להם. אנחנו נותנים ריבית פריים פלוס אחוז וחצי שזה סדר גודל של 3% - זו ריבית תחרותית. הורדנו את הדרישה להון עצמי - 85% בערבות מדינה".
אשר לתשלומים למוסדות, אמר כהן כי במשרד הודיעו לעסקים שנפגעו מקורונה: "המחזורים שלכם ירדו - אתם יכולים לבקש דחייה בתשלומים. עיקר הסיוע יהיה בחודש הבא. ב-15 באפריל, תגיע הדחייה גם של ביטוח לאומי, גם של מס הכנסה. השר כהן הוסיף: "עובדים שיוצאים לחופשה ללא תשלום כפויה כתוצאה מהקורונה זכאים לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי באופן מיידי. יש לנו עצמאיים והם לרוב נחלקים לשניים - פרילאנסרים ולא פרילאנסרים והחוק לא מגדיר את מצבם. בכוונתי לתקן שגם עצמאיים לא פרילאנסרים יזכו לדמי אבטלה".
בהמשך התייחס שר הכלכלה להנחיה שנתן לרשתות השיווק, ושפורסמה לראשונה ב-ynet, לפיה מחירו של אלכוג'ל לא יעלה על 9.90 שקלים. "אני אומר לרשתות למכור במחיר הוגן, ברגע שראיתי בכמה מקומות שהיה ניסיון להפקעה של האלכוג'ל - שהפך להיות מצרך מבוקש, דיברתי עם כל הרשתות הגדולות - שופרסל, סופר-פארם, ביג, יינות ביתן, ויקטורי ועוד".
לבסוף אמר השר כהן כי בכוונתו לבטל תשלומי ארנונה לעסקים שנאלצו לסגור את העסק בעקבות הנחיות הממשלה. "אין הצדקה לגביית תשלומי ארנונה מכיוון שהעסק לא פועל בהנחייה המדינה", הסביר, "למשל בעלים של חדר כושר - יקבלו פריסה או דחייה בתשלומים למוסדות".