קורונה סיבוב רביעי אולי מתדפקת על דלתנו, והתבקשנו יפה לא לנסוע לחו"ל אם אפשר, אבל הישראלים לא ממהרים לוותר על חלום החופשה בחו"ל. לצד עצירה בהזמנות לנסיעות שחלה בשבוע האחרון, לא נרשם גל גדול של ביטולים, ובחנות הדיוטי פרי של שקם אלקטריק בנתב"ג מצפים לגידול של 20%-30% בתנועת הנוסעים ביולי. כל מי שמכיר את הנפש הישראלית, מבין שאת הערגה לחו"ל אי אפשר לעצור, כמו גם את הגעגועים לדיוטי פרי, אם כי כרגע עדיין מדובר בתנועת נוסעים דלה בהשוואה לקיץ 2019, רק 5,000-10,000 יוצאים ליום, לעומת 50,000-55,000 לפני שנתיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מרבית חנויות הדיוטי פרי בשדה התעופה נפתחו לפני כחודש. חנויות ספורות עדיין לא נפתחו, בעיקר אלו הנשענות על תיירים. לטובת מי שבכל זאת ייצא לחו"ל, ביקשנו לבדוק בסיוע אתר "זאפ השוואת מחירים" האם יותר משתלם לקנות בדיוטי פרי מאשר בארץ.
5 צפייה בגלריה
חלק גדול מהמוצרים לא משתלם לקנות בדיוטי פרי
חלק גדול מהמוצרים לא משתלם לקנות בדיוטי פרי
חלק גדול מהמוצרים לא משתלם לקנות בדיוטי פרי
(צילום: דן חיימוביץ')
"אנחנו ממליצים לבדוק מחירים לפני הנסיעה כי גילינו שחלק גדול מהמוצרים ניתן למצוא בארץ במחירים נמוכים יותר", אומר דרור זליט, מנכ"ל זאפ השוואת מחירים. המחירים הנמוכים יותר לא תמיד יימצאו ברשתות הגדולות, אבל אתרים לא מעטים שהתחזקו בימי הקורונה ומבצעים משלוחים חינם מציעים מחירים אטרקטיביים יותר מהדיוטי פרי. כך, קרוב ל-80% מהבשמים שנבדקו אפשר למצוא בארץ במחירים נמוכים יותר. גם בתחום החשמל והאלקטרוניקה כמעט מחצית מהמוצרים ניתן למצוא בארץ במחירים נמוכים מהדיוטי. עם זאת, בחלק מהמוצרים שווה לרכוש בדיוטי, לפעמים אפילו מאוד.
בסיוע זאפ השוואת מחירים בדקנו את המחירים של 61 מוצרים הנמכרים בחנויות הדיוטי פרי של ג'יימס ריצ'רדסון ושקם אלקטריק - 15 בשמים לנשים ולגברים, 10 מוצרי איפור וטיפוח, 12 מוצרי חשמל פופולריים, בהם בלנדר, מסחטה, מכונת קפה, מגהץ, שואבי אבק, מחליקי שיער ומכונות תספורת, 4 טלפונים סלולריים, 7 מכשירי אלקטרוניקה - אוזניות ושעונים חכמים, 6 מוצרי מחשוב - טאבלטים ומחשבים ניידים, ו-7 משקאות חריפים ויינות.
את מחירי הדיוטי פרי, שתורגמו לשקלים על בסיס שער של 3.28 שקלים לדולר, השווינו למחירים באתרי אונליין של רשתות מובילות ובאתרים מובילים אחרים. במוצרים שמופיעים בזאפ בדקנו גם מהו המחיר הנמוך ביותר שלהם בזאפ (לא חל על משקאות חריפים ומוצרי טיפוח). לא התייחסנו למחירי מבצעים המחייבים קנייה של מוצר נוסף אחד או יותר. כן התייחסנו למחירים במבצעים על מוצר בודד. בדיוטי פרי לא שקללנו את המע"מ, שמחויב רק על מוצרים מעבר ל-200 דולר שמצהירים עליהם, וגם לא את דמי ההובלה. גם המחירים מהרשתות והאתרים בישראל אינם כוללים דמי הובלה (בחלק גדול ההובלה חינם, או בתוספת של 10-30 שקל).
חשמל ואלקטרוניקה: ב-15 מבין 29 מוצרי הרשימה הנמכרים בחנות החשמל והאלקטרוניקה, מחירי הדיוטי פרי הם הזולים ביותר. דווקא במוצר היקר ביותר שבדקנו, מקבוק פרו של אפל, מצאנו פער זעום בלבד של 3% לטובת הדיוטי, אבל ב-7 מהמוצרים נרשמו פערים של יותר מ-20% מול המחיר הנמוך ביותר שמצאנו בארץ. נציין במיוחד לטובה את מוצרי ה-200 דולר. עם רכישת השליטה בדיוטי פרי על ידי אלקטרה, הוחלט על הרחבת הקטגוריה הזאת בכ-30%. בחנות מקפידים על מצאי של 300-400 מוצרים עד 200 דולר, וכמו כן הוכנסו יותר מוצרים ומותגים נחשקים בקטגוריה הזאת, כמו נינג'ה והורון.
מיחשוב וטאבלטים: משתלם לקנות בדיוטי. ב-5 מבין 6 המוצרים שנבדקו מחירי הדיוטי היו הזולים ביותר.
חשמל ואלקטרוניקה: 14 מוצרים, כמעט מחצית, ניתן לקנות בישראל במחירים נמוכים יותר – חובה להשוות מראש.
משקאות חריפים: ב-5 מבין 7 המשקאות החריפים שבדקנו הציע הדיוטי פרי מחירים זולים יותר. כאן ניכרת השפעת הקורונה, שינויי המכסים והמיסים על הקטגוריה, והתחזקות רשתות היין המקומיות, שהתחרו ביניהן גם כאשר הדיוטי היה סגור.

לא קל להשוות

ההמלצה להשוות מראש לפני ההגעה לדיוטי עלולה להיות מתסכלת כי לפעמים לא כל המוצרים נמצאים באתר האונליין של הדיוטי פרי. כך, מחירי הבשמים המובילים במכירות הדיוטי – שאנל קוקו מדמואזל לנשים ובלו שאנל לגברים – לא מופיעים באתר האונליין של ג'יימס ריצ'רדסון, כמו גם כל מוצרי שאנל שאין להם זכר באתר. לדברי עדי מזרחי שרקון, סמנכ"לית השיווק של ג'יימס ריצ'רדסון, "החברה מעלה לאתר מעל ל-90% מהמוצרים הנמכרים בחנות". יש לה קושי מול יצרניות היוקרה, ושאנל היא לא היחידה, שדורשות התייחסות ייחודית גם באתר - כמות גדולה יותר של צילומים ופרסומת. "אנחנו פועלים מול שאנל על בניית האתר שלה בתוך אתר הדיוטי פרי, ובקרוב נוכל להציג גם את מוצריה", אומרת מזרחי שרקון. בינתיים ניתן לברר את המחירים של מוצרים שחסרים באמצעות צ'אט באתר. ניסינו - התגובה מהירה.
5 צפייה בגלריה
מיחשוב וטאבלטים - משתלם לקנות בדיוטי פרי. משקאות ואלקטרוניקה - פחות
מיחשוב וטאבלטים - משתלם לקנות בדיוטי פרי. משקאות ואלקטרוניקה - פחות
מיחשוב וטאבלטים - משתלם לקנות בדיוטי פרי. משקאות ואלקטרוניקה - פחות
(צילום: שוקה כהן)
חבל ששקם אלקטריק לא מספקת באתר שלה שירות דומה. צרכנית שביקרה בשבוע שעבר בחנות של שקם אלקטריק בנתב"ג ראתה שם את שואבי האבק הפופולריים דייסון 10 ודייסון 11, וגילתה להפתעתה שאם תקנה תחויב במע"מ ובדמי הובלה של 100 שקל. לדבריה, המידע לא הופיע באתר. כשניסינו לאתר את השואבים באתר לא מצאנו, ופנייה לרשת העלתה שהמלאי אזל, ויתחדש בשבועות הקרובים עם השקה של דגמים חדשים. כן נאמר לנו שהרשת אכן גובה דמי הובלה למוצרים שחייבים במכס ונשלחים לבית הלקוח. לדברי החברה, במקרה של דייסון העלות היא 59 שקל.
בשקם אלקטריק מודעים לעובדה שאתר האונליין שלהם דורש שדרוג. "אנחנו פועלים מסביב לשעון על מנת להעלות אלפי מוצרים לאונליין, כשכל מוצר כולל מפרט טכני, מידת זמינות, תמונות מייצגות, ובחלק מהמוצרים סרטונים", אומרים ברשת.
שקם אלקטריק דיוטי פרי נמצאת בבעלות אלקטרה, שהיא גם בעלת רשת מחסני חשמל. הדיוטי פרי אמור להיות זול לפחות ב-17% - שיעור המע"מ - מהארץ. להפתעתנו גילינו במקרה אחד מוצר שנמכר בדיוטי במחיר גבוה יותר בהשוואה למחירו במחסני חשמל - מחליק שיער בייביליס דגם BA-ST460ILE, שנמכר בדיוטי ב-325 שקל ובמחסני חשמל ב-278 שקל, זול ב-14.5%. שלושה פריטים מצאנו בדיוטי במחירים הנמוכים ב-12.5%-14.5% בלבד בהשוואה למחיריהם במחסני חשמל.
ברשת אומרים בתגובה: "אנו מנהלים בחנות אלפי פריטים, וצוות הסוקרים שלנו פועל מסביב לשעון, במרבית המקרים בהצלחה, על מנת להציע ללקוחות את המחיר התחרותי ביותר על כל פריט ופריט". ספציפית באשר לשואב אבק ג'ימי לייט, שנמכר במחסני חשמל בפער של פחות מ-17%, נמסר כי "אחת הרשתות יצאה בתמחור מאוד אגרסיבי, ולכן החלפנו את המוצר לדגם שונה של אותו מותג". נחמד, רק שהצרכן הגולש באתר לא יכול לדעת שהמוצר כבר לא נמכר בדיוטי.
עוד דבר מרגיז שמצאנו בבדיקה: הגדלים הייחודיים לדיוטי פרי, שמקשים על ההשוואה. במשקאות החריפים גודל של ליטר הוא הדומיננטי ביותר. במשקאות שבארץ מוכרים כמעט אך ורק בבקבוקים של 700 מ"ל. לעומת זאת, וודקה גריי גוס נמצא בדיוטי בגודל של 200 מ"ל בלבד.

מה עוד כדאי לזכור?

• בג'יימס ריצ'רדסון ובשק"ם אלקטריק ניתן להזמין מהבית, ואפילו מומלץ, אך לעתים מוצרים שלא נמצאים באתר יהיו בחנויות.
• שירות פטור ושמור חי וקיים.
• חמישי וראשון הם הימים העמוסים ביותר בנתב"ג.
• חברות התעופה דורשות להתייצב בשדה ארבע שעות לפני הטיסה, ולא שלוש כמו בעבר, אבל למרות שהצ'ק-אין אונליין עבר מהעולם, וכל נוסע נסחב עם ערימת מסמכים הנבחנים אישית, עדיין פרק זמן זה מספיק בהחלט לקניות, למי שמעוניין.
• אם אתם מעוניינים לרכוש בדיוטי פרי בחו"ל, מומלץ לבדוק מראש באתר שדה התעופה ביעד איפה פתוח בדיוטי פרי ומתי. חלק מהחנויות עדיין סגורות, חלק צימצמו שעות, ובחלק מהמקומות המסעדות פתוחות אך יש לשמור על ריחוק חברתי.
פורסם לראשונה: 18:58, 25.06.21