חברת גמי וחיים, הטוענת כי היא נושה של קבוצת אלדד פרי, הגישה היום (ג') לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה בהולה למתן צו לפתיחת הליכים ומינוי נאמן זמני שיבחן את מצבה של הקבוצה ואת האפשרות לשיקומה. במסגרת הבקשה נטען כי חברת גמי וחיים הלוותה לקבוצה בשנה האחרונה "למעלה מ-218 מיליון שקל, על סמך מצגי שווא", לטענתה. השופטת עירית וינברגר נוטוביץ קבעה דיון בבקשה ליום חמישי הקרוב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת הבקשה טוענת המבקשת באמצעות עו"ד רונן נאוי ממשרד בר יוסף נאוי ושות', עוד יריב שי ישינובסקי ממשרד קנולר ושות׳ ועו"ד חנה אזולאי, כי קבוצת אלדד פרי וכלל חברות הקבוצה הן מהחברות הידועות בישראל בתחום הנדל"ן בכלל ובתחום קבוצת הרכישה בפרט. בכלל זה נכללת קבוצת אלדד פרי ברשימת Dun's100 בתחום הבנייה, ועד לאחרונה נחשבה החברה כאחת המובילות והיציבות בתחום זה.
2 צפייה בגלריה
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
(צילום: עמית שעל)
חברת גמי וחיים מציינת כי היא חברה פרטית בבעלותו המלאה של חיים חמו, יהודי תושב שוויץ בן 73, שעסק במשך עשרות שנים בתחום התוכנה וההיי-טק באירופה, ועלה לפני שנים אחדות לישראל. במסגרת הבקשה נטען כי לפני כשנה, בחודש ספטמבר 2019, ביקש חמו לרכוש דירות באחד מהפרויקטים של הקבוצה, וכך הכיר את אלדד פרי. "בירוריו של חמו העלו כי מדובר בקבוצת נדל"ן מבוססת בעלת מוניטין מצוין בישראל מזה שנים, והוא אף קיבל מידע וביקר בפרויקטים קיימים של החברה, למגורים, למסחר ולמלונאות, במיקומים נדל"ניים אטרקטיביים בישראל. פרי, שהבין שחמו אינו בקיא בשוק הנדל"ן בישראל ובכלל זה בדרך ביצוע עסקאות בישראל, הציע לחמו להשקיע בקבוצה. במסגרת זו טען פרי כי לחברה שווי אדיר המסתכם בכמליארד שקל, וכי היא זקוקה לכספים על מנת לגשר על פער תזרימי שנוצר בפעילותה", נטען.
עוד נטען במסגרת הבקשה כי פרי הסביר שפער תזרימי זה נובע מכך שהקבוצה עוסקת בתחום קבוצות הרכישה והיא נמצאת בשלבים ראשוניים של מספר פרויקטים, אולם כי היא עתידה לקבל את מרבית התמורה רק בעת סיום הפרויקטים. "בעקבות מצגי פרי, שכללו דו"ח של חברת אנטרופי, והאמון המוחלט שנתן חמו בפרי, הלוותה המבקשת לחברה סך של 100 מיליון שקל כנגד קבלת 40% מהון המניות של החברה (באוגוסט האחרון הודיעה המבקשת כל ביטול הסכם הקצאת המניות והשבת המניות לקבוצה-ל.ד). זאת ללא ביצוע בדיקות נאותות בהסכם המחזיק שני עמודים בלבד שנוסח על ידי אלדד פרי (שהינו עורך דין במקצועו).
"חודשים ספורים לאחר ביצוע ההלוואה הראשונית, פנה שוב פרי לחמו והציג שהקבוצה זקוקה להלוואות נוספות לשם החלפת הלוואות קיימות שנטלה החברה מקרנות השקעה (בריביות גבוהות) ולשם כניסה לפרויקטים חדשים. חמו שהיה שבוי בקסמיו של פרי, נתן אמון מלא בפרי, ועל סמך הצהרותיו והבטחותיו העמיד, באמצעות המבקשת, כנגד שעבודים, הלוואות נוספות לקבוצה, במספר פעימות, בסכום עתק של כ-90 מיליון שקל", נטען. עוד נטען כי מתוך 218 מיליון השקלים להם טוענת המבקשת כחוב, כ-100 מיליון זה חוב כלפי המבקשת עקב ביטול הסכם רכישת המניות ושאר החוב הנטען אלו הלוואות שהועמדו לפירעון מיידי על ידי המבקשת.
2 צפייה בגלריה
מימין: עו"ד רונן נאוי ועו"ד יריב שי ישינובסקי
מימין: עו"ד רונן נאוי ועו"ד יריב שי ישינובסקי
מימין: עו"ד רונן נאוי ממשרד בר יוסף נאוי ושות' ועוד יריב שי ישינובסקי ממשרד קנולר ושות׳
(צילומים: אוראל כהן ורועי מזרחי)

מצגים נכונים?

במסגרת הבקשה נטען כי לאחר מתן ההלוואות, ובעקבות מידע שהחל להגיע אליו בעניינה של הקבוצה, החל חמו להבין כי "המידע שמסר פרי אינו מתיישב עם מצבה של החברה, וכי על אף סכומי העתק שהלוותה לקבוצה, הקבוצה זקוקה לסכומים נוספים. לאור זאת, החלה המבקשת לערוך בדיקות, באמצעות אנשי מקצוע, בדבר הנתונים שהוצגו לה על ידי פרי והקבוצה. בדיקות אלו העלו כי המצגים שהוצגו למבקשת אינם נכונים. נמצא, כי הקבוצה במשבר תזרימי קשה, וכי לפי נתוני החברה עצמה והתזרים השנתי שהוכן על ידה, החברה זקוקה להזרמת 80 מיליון שקל על מנת שיהיה בידי הקבוצה לעמוד במלוא התחייבויותיה עד לסוף שנת 2020".
עוד נטען כי "פרי הכחיש את הממצאים השונים שהתגלו וטען כי הגורמים המקצועיים שהובאו על ידי המבקשת נתנו הערכות "מינימאליות" לנכסי הקבוצה (בין היתר על מנת לגדר את אחריותם), וכי הם אינם מבינים בתחום קבוצות הרכישה ובפועל שווים של נכסי הקבוצה עולים לעין שיעור על חובותיה. פרי טען עוד, כי לו המבקשת תסכים להעמיד עוד סכומים 'קטנים' נוספים יהיה בידה לצלוח את המשבר הזמני שנוצר. בעקבות הבטחותיו של פרי, ומאחר וחמו רצה להאמין לפרי ולקוות שאין מדובר בתרגיל עוקץ שנעשה לו, המשיכה המבקשת להלוות לקבוצה סכומים נוספים מידי שבוע שהצטברו לכ-25 מיליון שקל נוספים".
לטענת המבקשת, הנתונים שהמשיכו להגיע אליה לימדו כי בפועל "מצבה של הקבוצה בכי רע, וכי הסכומים שהלוותה המבקשת לקבוצה נעלמו כלא היו. בנוסף התברר כי מעבר לחובותיה למבקשת בסך כ-218 מיליון שקל, הקבוצה חייבת סך של כ-300 מיליון שקל לנושים שונים נוספים. הלכה למעשה בחודשים האחרונים נזקקת החברה להזרמת סך של כ- 2.5 מיליון שקל מדי שבוע לשם תשלומי ריביות ופירעון חובות לנושים שכבר החלו לנקוט בהליכים שונים כנגד הקבוצה. בנסיבות אלו, לא נותרה בידי המבקשת כל ברירה והיא העמידה את מלוא חובותיה של הקבוצה לפירעון מיידי. מן הראוי עוד להדגיש, כי המבקשת מקווה כי ניתן יהיה לשקם את החברה והקבוצה כולה, אולם היא סבורה כי הדרך היחידה לעשות כן הינה באמצעות מינוי גורם חיצוני, לאלתר, שיבדוק את מצבה של החברה (והקבוצה) ויציע פתרונות בעניין", נטען בבקשה. בבקשה נטען כי מנגד, השווי הנכסי של קבוצת החברות מגיע לכדי סך של 294.5 מיליון שקל.
מקבוצת הנדל"ן אלדד פרי נמסר בתגובה: "החברה התוודעה לבקשה רק בעת פניית התקשורת, היא לומדת את הנושא ותגיב בהמשך".