תביעה נוספת נגד קרן הגשמה: 17 משקיעים הגישו אתמול (ב') למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה בסך כארבעה מיליון שקל נגד קרן הגשמה, מייסד הקרן אבי כץ ("כפר השעשועים" ורשת קופיקס) ונוספים. זאת, בטענה להצגת מצגים מטעים בנוגע לעסקה בה השקיעו בלונדון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת התביעה, טענו 17 התובעים, באמצעות עוה"ד אוהד רוזן, חגי קלעי וגאיה הררי רייט, כי "במוקד תביעה זו, מצויים מעשיהם ומחדליהם של הנתבעים, קרן ההשקעות 'הגשמה' ונושאי המשרה הבכירים בה, סביב השקעה בפרויקט נדל"ן בלונדון המכונה 'לונדון 14'".
2 צפייה בגלריה
אבי כץ בתקופה בקרן הגשמה
אבי כץ בתקופה בקרן הגשמה
כבר לא בעל מניות בקרן. מייסד קרן הגשמה, אבי כץ
(צילום: יריב כץ)
עוד טוענים התובעים כי הקרן משווקת את עצמה ככזו המאפשרת למשקיע ישראלי "קטן" להרוויח תשואות משמעותיות, בסיכון נמוך. "ובמילותיו של אבי כץ, מייסד הקרן: 'אני גורם לך לא לסכן את הכסף ולהביא תשואות שמביאים בדרך כלל רק העשירים'. על פי אתר האינטרנט של הקרן, הקרן מציגה למשקיעים אפשרויות השקעה, אשר עברו בדיקות מקיפות ומעמיקות אשר מובטחות בשורה ארוכה של בטוחות שנועדו להגן על כספי המשקיעים, וצוות רחב של מומחים מטעמה דואג ללוות את הפרויקט מתחילתו ועד סופו. לדברי הקרן, היא מרוויחה רק כשהמשקיעים מרוויחים".
התובעים טוענים כי על רקע זה, הציגה הקרן למשקיעים את הפרויקט נשוא התביעה, להריסה ובניה של מבני יוקרה בלונדון. לדבריהם, "לפי המצגת ששלחה הקרן למאגר המשקיעים שלה, מדובר בפרויקט בסיכון נמוך, שיש לו כבר היתר בניה, אשר צפוי להסתיים תוך 18 חודשים בלבד (באוקטובר 2016), ולהניב למשקיעים תשואה של מעל 20% לשנה. הקרן הודיעה לתובעים כי כדאי להם למהר ולהשקיע מאחר שההשקעה מתנהלת במתכונת של כל הקודם זוכה".

"עסקה רגישה ומסוכנת"

לטענת התובעים, בדיעבד הסתבר להם כי המצגים שהוצגו להם היו "מטעים, בלתי נכונים, חסרים וחלקיים. בפועל, מדובר היה בעסקה רגישה ומסוכנת, במינוף גבוה, ללא שנעשו בדיקות נאותות כנדרש, ללא הפיקוח שהובטח וללא כול בטוחה אמיתית לכספי המשקיעים.
"בסופו של יום, אותו פרויקט שהוצג כפרויקט בסיכון נמוך שצפוי להסתיים בתוך 18 חודשים, נמשך כבר למעלה מחמש שנים, כאשר כבר כעת ידוע, כי מנהל מיוחד מטעם גורם מממן, השתלט על הנכסים לצורך מכירתם, וכול כספי ההשקעה של התובעים ירדו לטימיון".
2 צפייה בגלריה
רחוב אוקספורד
רחוב אוקספורד
"הפרויקט הוצג בסיכון נמוך". לונדון
(צילום: shutterstock)
לטענת התובעים, בדיעבד גם התברר כי חברה פרטית הקשורה לקרן שלשלה לכיסה מאות אלפי שקלים מיד עם ביצוע ההשקעה.
עוד נטען, כי הגשמה הציעה לאלפי משקיעים המצויים במאגר הלקוחות שלה יחידות השתתפות במיזמי נדל"ן אשר עונות להגדרה ניירות ערך, ובכך הפרה כביכול את הוראות חוק ני"ע אשר אוסר על הצעת ניירות ערך ללא פרסום תשקיף. בתביעה צוין כי תלויות ועומדות נגד החברה ונושאי משרה בה מספר תביעות של קבוצות משקיעים. טרם הוגש כתב הגנה.
מהגשמה נמסר בתגובה: "טרם נתקבל כתב התביעה. הפרויקט בוצע והושלם והדירות עומדות למכירה בשוק החופשי מזה זמן רב. גורמים חיצוניים שאינם בשליטת הגשמה - ובעיקר הברקזיט - גרמו לירידת מחירים ולא איפשרו עד היום למכור את הדירות במחיר המתוכנן. זהו סיכון שכל משקיע בנדל"ן לוקח על עצמו ואינו בשליטתה של הגשמה".

לא התביעה הראשונה

בשנה שעברה הוגשה תביעה נוספת בסך 20 מיליון שקל לבית המשפט המחוזי בתל אביב כנגד קרן הגשמה, חברות קשורות והדירקטורים שלהן, וכנגד אבי כץ וחנן שמש, ממייסדי הקרן.
התביעה הוגשה על ידי 72 משקיעים בקרן, באמצעות עו"ד רונן עדיני. המשקיעים, שכל אחד מהם השקיע בין 20 ל-80 אלף פאונד בפרויקט "לונדון 18" של הגשמה, טוענים שכל השקעתם בפרויקט ירדה לטמיון.
בתביעה נטען שהקרן הציעה לתובעים להשתתף בפרויקט רכישה, הריסה והקמה מחדש של בניין בלונדון - "אך 'שכחה' לספר שזה נכס לשימור, שלא ניתן להרוס". גם אז, בקרן הגשמה הפנו אצבע מאשימה להשלכות הברקזיט.
הקרן טענה בכתב הגנה שהגישה כתגובה לתביעת 72 המשקיעים כי "מדובר בתובענת סרק. עולם העסקים לא יוכל להתקיים אם השקעות תהפוכנה ל'תעודות ביטוח' להצלחה". הקרן אף הוסיפה כי לצד ההצלחה האדירה שלה "קיימים פרויקטים שמתעכבים וקיימים אף פרויקטים שלמרבה הצער לא מצליחים... השקעה במיזם נדל"ן אינה תעודת ביטוח ולצד הסיכוי לרווח משמעותי קיימים גם סיכונים". עוד נטען כי הגשמה אינה היזם בפרויקט.
הקרן דחתה את טענות התובעים והתביעה עדיין מתנהלת. כמו כן, בפברואר 2020 הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הקרן לגבי מספר השקעות שלה ברחבי העולם.