חשש בענף הבנייה: לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה, אתרי בנייה ברחבי הארץ ישותקו מכל פעילות. זאת לאחר שאלפי פועלים פלסטינים, ששהו בתחומי הקו הירוק מתחילת הסגר האחרון, יצאו בסוף השבוע לביתם וכעת לא יכולים לחזור לישראל. מדובר בכ-65 אלף פועלים בתחומי הבניין והחקלאות מתוך כ-70 אלף פועלים עם היתר עבודה.
עם הכניסה לסגר הוחלט כי הפועלים יוכלו להיכנס לעבוד בישראל, אם יישארו בשטחיה. על פי ההחלטה, רק עובדים בסקטורים חיוניים נכנסים כבשגרה על בסיס יומיות, ופועלים מתחומי הבניין והחקלאות מאושרים ללון בארץ מ-10 בינואר, במקביל לכניסת הסגר בישראל.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
על פי ההודעה ששלח מתפ"ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים) ב-8 בינואר השנה, "לפי ההנחיות החדשות, עם כניסת הסגר בישראל, יתאפשר מעבר של פועלים בענפים חיוניים בלבד כבשגרה, על בסיס יומי, וזאת בתנאי שמקום עבודתם בישראל הוגדר כחיוני, בעוד שפועלים המחזיקים ברישיון תעסוקה בישראל בתחומי הבניין והחקלאות ידרשו ללון בישראל החל מיום ראשון (10.1) למשך שבועיים לפחות ועד לסוף הסגר".
אלא שביום ו' האחרון נמסרה הודעה לקבלנים מנציגי הממשלה כי הפועלים יכולים לצאת לסוף השבוע לבתיהם ולחזור ביום ראשון. בעקבות זאת יצאו אלפי פלסטינים לביתם שבשטחים. אולם מתברר כי ביום ו' בערב נשלחה הודעת תיקון לפיה לא חל שינוי בסטטוס, והמשמעות היא שכעת פועלים שיצאו משטחי ישראל לא יכולים לחזור אליה.
מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר: "ביום ו' נתבשרנו על ידי נציגי הממשלה כי שר הביטחון, בני גנץ, החליט לפתוח את המעברים לשטחים לכניסה יומיומית של עובדים מכל הסוגים. כתוצאה מכך, רוב העובדים הפלסטינים יצאו לביתם ביו"ש אחרי שלושה שבועות של עבודה ולינה במסגרת הסגר בישראל, כפי שדרשה הממשלה מהענף. במוצ"ש השר גנץ החליט בלי תיאום מראש לסגור את המעברים לכניסת עובדים לישראל. הבוקר נותרו המעברים סגורים. התוצאה כרגע היא שחסרים פה כמעט כל 65 אלף העובדים הפלסטינים בבניין ותשתיות, וללא החלטה לפתוח את המעברים, תיעצר הבנייה. אנו קוראים לשר הביטחון לאפשר מיידית את החזרת העובדים לענף הבנייה והתשתיות".
נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו, הוסיף: "המצב שנוצר לאחר יציאת העובדים הפלסטינים בחזרה לביתם יביא לעצירת פרויקטים של תשתיות ועשרות אלפי דירות. אנחנו גם כך נמצאים באיחור בחלק לא מבוטל מהפרויקטים בשל הסגרים לאורך תקופת הקורונה, וכל יום נוסף ללא עובדים משמעותו הפסד ענק למשק ופגיעה ישירה ברוכשי הדירות".

ליצמן לגנץ: "סגירת המעברים - פגיעה חמורה בענף הבנייה"

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "ביום ו' בצהריים התקבלה הודעה רשמית ממתפ"ש, לפיה החל מיום א' הפועלים יחזרו לכניסות יומיות לעבודה בישראל. על פי הנהלים וכפי הנדרש, נציגי המשרד הודיעו על החלטה זו למעסיקים על מנת לאפשר היערכות בהתאם. באותו הערב בשעה 21:00, לאחר כניסת השבת, התקבלה הודעה רשמית נוספת ממתפ"ש, לפיה בוטלה ההחלטה לאפשר פתיחת המעברים ביום א' לכניסה יומית של פועלים. שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, יפעל מול שרי הביטחון והאוצר לפתיחת המעברים בהקדם, וזאת לצורך הבטחת המשך עבודה סדירה בענף הבנייה, שהיא צורך חיוני קריטי".
בעקבות ההנחיות הסותרות, שלח השר ליצמן לשר גנץ מכתב דחוף ובו פירט את ההשלכות של אי כניסת עובדי בנייה פלסטינים לישראל על הענף. ליצמן כתב: "סגירת המעברים בשלב זה מהווה פגיעה חמורה בענף הבנייה ועלולות להיות לה השלכות כלכליות קיצוניות. לנוכח שינוי המדיניות המפתיע ביום ו', וביטל אישור הכניסה היומית, אני קורא לך לאשר כניסה מחודשת של הפועלים, עוד היום, במתכונת כניסה יומית. כך או אחרת, לא ניתן לפגוע כך בענף הבנייה בהיעדר פועלים חיוניים בישראל".
ממשרד החקלאות נמסר: "הסמכות לפתיחת המעברים נתונה בידי שר הביטחון. מדי יום נכנסים בממוצע לישראל כ-15 אלף עובדים מתחומי הרשות הפלסטינית. משרד החקלאות עושה ככל אשר הוא יכול על מנת לאפשר את כניסת העובדים על בסיס כניסה יומית או על בסיס כניסה פעמית. מעת לעת חסרים עובדים בענף".
מהמתפ"ש נמסר כי הוא כפוף להחלטות הדרג המדיני וכי בשעה זו, אין שינוי בכניסת הפועלים לישראל.
מלשכת שר הביטחון נמסר כי לא נמסרה כל הודעה מלשכת השר וכי אין כל שינוי בהנחיות בפעילות המעברים. להודעה שקיבל משרד השיכון לא ניתן הסבר.