2 צפייה בגלריה
מתחם כיכר התחנה לוד
מתחם כיכר התחנה לוד
מתחם כיכר התחנה לוד
(הדמיה: משרד דרמן ורבקל אדריכלות)
התחדשות עירונית במרכז העיר לוד: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז החליטה היום (א') להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית פינוי בינוי במתחם כיכר התחנה בעיר, המכונה גם כיכר קומנדו. התוכנית כוללת הקמה של 1,695 יחידות דיור חדשות במבני מגורים בני 10-25 קומות המשולבים במסחר, תעסוקה ומבני ציבור. כמו כן, התוכנית כוללת כ-8 דונם של שטחים פתוחים, כיכר עירונית בשטח 4 דונם וכן שימור של מבנים היסטוריים, בהם מבנה תחנת הרכבת מהתקופה העות'מנית המתחבר לציר המסילה ההיסטורי.
התוכנית משתרעת על פני שטח של כ-75 דונם בסמוך לבית העירייה, במתחם הרחובות דוד המלך מדרום, רבי טרפון מצפון, הנשיא ממזרח ואלי כהן ממערב. כיום מצויים במתחם 246 יחידות דיור במבנים בני עד 4 קומות במצב תחזוקתי ירוד. בשל הקרבה לתחנת מטרו המתוכננת ממזרח לשדרות ירושלים, בוועדה מציינים כי התוכנית כוללת בינוי אינטנסיבי סביב התחנה, בהתאם למדיניות מינהל התכנון למרחב תחנות המטרו.
2 צפייה בגלריה
מתחם כיכר התחנה לוד
מתחם כיכר התחנה לוד
מתחם כיכר התחנה לוד
(הדמיה: משרד דרמן ורבקל אדריכלות)
התוכנית קודמה על ידי החברה הכלכלית לוד עבור העירייה והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ותוכננה על ידי משרד דרמן ורבקל אדריכלות. היא מציעה 47 אלף מ''ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר, בהם מגדל תעסוקה בן 35 קומות, ו-13,500 מ''ר עבור מבני ציבור. בהחלטתה קבעה הוועדה כי בחלק מהמבנים תותר המרת עד 8,000 מ''ר ממגורים או תעסוקה לטובת תיירות. עוד מציינים בוועדה כי התוכנית מאפשרת את פיתוח מרכז העיר וחיבורו לפרויקטים נוספים באזור העיר העתיקה ובמערב העיר ותחנת הרכבת.
לדברי מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן, "קיימת חשיבות עירונית של התוכנית למרכז העיר לוד. התוכנית מנצלת את מיקומה בסמיכות לתחנת מטרו מתוכננת ומציעה העצמת זכויות הבנייה לתעסוקה ומסחר, וכן שמה דגש על הולכי הרגל באמצעות שבילים ירוקים ושטחים פתוחים".
יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, הוסיף כי "העיר לוד מהמובילות בתחום ההתחדשות העירונית ומתוקצבת על ידי הרשות בכ-20 מיליון שקל. אישור תוכנית כיכר התחנה מהווה מהווה בשורה לתושבים בזכות החיבור בין העיר העתיקה המתחדשת לבין הפרויקטים המבוצעים במערב העיר, תוך שימור על ציר המסילה ההיסטורי כציר ירוק".
ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, מסר: "זהו צעד נוסף במסגרת הפיכתה של העיר לוד למרכז מגורים, תעסוקה ותחבורה ראשי במרכז הארץ. מרגש אותי במיוחד שכיכר קומנדו, שהייתה מוקד הבילוי המרכזי בילדותי, משנה את פניה. אנחנו משקיעים גם בשיפור איכות חיי התושבים הוותיקים וגם בהבאת התחדשות לעיר".