משבר הקורונה חמור מהתחזיות ומאיים על תחומי עסקים רבים בישראל. לפי מחקר חדש של מרכז מאקרו במכון הישראלי למחקר כלכלי וחברתי, שהגיע לממון ול-ynet, ללא התערבות ממשלתית משמעותית דחופה, עד סוף 2021 ייסגרו 87,400 עסקים וייפתחו רק כ-20 אלף. המשמעות: כ-18.4% מהעסקים שמנוהלים על ידי עצמאים עלולים להיסגר בשנה הקרובה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי מחבר המחקר, ד"ר רובי נתנזון, דווקא לאחר שהמשק הראה סימני התאוששות ראשונים לאחר הסגר הראשון, הגיע לפני כחודש הסגר השני, שגורם למשק הפסדי עתק שיקשו על הצמיחה ועל התאוששות המשק עוד מנזקיו של הגל הראשון. המחקר, שנעשה בהזמנת לשכת ארגוני העצמאים (להב), צופה שהנזק לשוק התעסוקה מהסגר השני עלול להיות חמור וארוך מהמצופה: "ממעקב אחר נתוני האבטלה כרגע וממשברי עבר, מוערך כי 200 אלף אנשים צפויים להיות מובטלים לטווח ארוך, אפילו לאחר התאוששות ראשונית של המשק".
2 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
(צילום: אוראל כהן)
לפי המחקר, בעוד יש ענפים וסקטורים שנפגעו בצורה חמורה מהמשבר, יש ענפים ששיעור הפגיעה בהם היה קטן, אם בכלל. "54% מהעובדים שהושבתו עקב משבר הקורונה מגיעים מעסקים זעירים וקטנים - עצמאיים וחברות. זאת, בעוד בקרב חברות גדולות בעלות מחזור גדול מ-100 מיליון שקל, אחוז המובטלים הוא רק כ-11%".
לדברי נתנזון, דרושה תוכנית חירום מממשלתית בהיקף של כ-45 מיליארד שקל כדי להתמודד עם האבטלה ולהחזיר את המשק לצמיחה משמעותית.

הענפים שנפגעו יותר

המחקר מציין שהענפים במשק שנפגעו הרבה יותר מאחרים הם אלו שפעילותם מייצרת התקהלות ברמה גבוהה ביחס לאחרים: שירותי מזון ומשקאות, שירותי משק בית, מכירה קמעונאית, תעשייה, חינוך ומסחר סיטונאי. 50% מהעסקים המושבתים במשק שייכים לאחד מששת הענפים הללו.
בענפי אמנות, בידור ופנאי כ-50% מהעצמאים צפויים לסגור את עסקיהם. בשירותי אירוח, אוכל ומסחר צפויים להיסגר מעל 25 אלף בתי עסק של עצמאים. המחקר מציין שהנפגעים העיקריים בשוק העבודה בתקופה זו הם הצעירים, הלא-משכילים ובעלי מיומנויות נמוכות, שעובדים במשרות חלקיות וזמניות.
במקרה של סגר מתמשך במתכונתו הנוכחית, הפגיעה העיקרית תהיה בענפי המסחר הסיטונאי והקמעונאי ובשירותי האוכל והאירוח. 70% מהעסקים בתחומים הללו צפויים להיפגע, עם נזק כולל של 8.1 מיליארד שקל. הפגיעה בענף האמנות, הבידור והפנאי תגיע ל-3.5 מיליארד שקל. ענפי התעשייה, הכרייה והחציבה, ענף הבינוי וענף הנדל"ן, כמו גם שירותי הניהול והתמיכה והשירותים המדעיים, המקצועיים והטכניים, צפויים להיפגע בהיקף של 3.1 מיליארד שקל.
לדברי עורכי המחקר, שיעור המובטלים גדל ככל שהעסק קטן יותר ומגיע לשיא של 27% עובדים מושבתים בחברות עם מחזור נמוך מ-5 מיליון שקל. בשנים האחרונות נפתחו 10-12 אלף עסקים יותר משנסגרו בכל שנה.
לפי התחזית, מספר העסקים החדשים שצפויים להיפתח בישראל ב-2021 יצנח בשיעור של עד 40%, כלומר רק כ-20 אלף עסקים ייפתחו. מכאן שהמשק צפוי להיכנס לתקופה של אבטלה ממושכת, שבחלקה תנבע מהגירעון העצום של מעל 65 אלף בתי עסק שהיו אמורים להעסיק עשרות אלפי עובדים.
נשיא להב, עו"ד רועי כהן: "הפער השלילי בין פתיחת עסקים חדשים לסגירת עסקים קיימים עד סוף 2021 מעיד על התרסקות המגזר העסקי, ומהווה קריאת השכמה לממשלה לפעול מיד לחילוץ כלכלי. צעדי הממשלה עד כה לא מעניקים את הסיוע להישרדות העסקים וגרוע מכך: 87 אלף עצמאים צפויים לסגור את העסק עקב משבר הקורונה. זה דגל אדום בוהק לממשלה לשנות כיוון ולהשקיע בתוכניות חדשות של סיוע כלכלי, האצה ופיתוח המשק".