לא מעט משקיעים מגדירים את השנים 2010-2020 כעשור האבוד של השווקים המתעוררים (Emerging Markets). התשואה שהשיגו המניות בשווקים אלו במונחים דולרים עמדה על 10% בלבד - כאשר לשם השוואה, המניות האמריקאיות השיגו תשואה של מעל ל-200%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
והמגמה הזו נמשכה גם השנה, תוך כדי התפרצות הקורונה. בעוד שמדד S&P 500 חוזר בימים אלו לרמתו מתחילת השנה - השווקים המתעוררים עדיין נסחרים בתשואה שלילית שאף מגיעה ל-10%.
1 צפייה בגלריה
סניף סטארבקס בסין
סניף סטארבקס בסין
סניף סטארבקס בסין
(צילום: shutterstock)
אז נכון, אין מדינה או כלכלה בעולם שלא סבלה מהטלטלה של הקורונה - אבל כאילו לא די במגיפה, השווקים המתעוררים נאלצו להתמודד גם עם גורמים נוספים - מההתעוררות המחודשת במתיחות בין ארה"ב לסין, דרך קריסת מחירי הנפט ועד להתחזקות של הדולר שגררה פגיעה במטבע המקומי.

מה זה בעצם שוק מתעורר?

לפי הבנק העולמי, המדינות אשר נמצאות בקטגוריה של שווקים מתעוררים מאופיינות בהכנסה נמוכה מהממוצע העולמי לאזרחים. בנוסף מדינות אלו מאופיינות במעבר משוק סגור לשוק פתוח ובעלייה עקבית בהשקעות זרות. בדרך כלל השקעה בכלכלות אלו נחשבות למסוכנות יותר בהשוואה להשקעה במדינות מתפתחות כמו ארה"ב, צרפת ואפילו ישראל.
מדד MSCI לשווקים מתעוררים כולל 26 בינם ניתן למצוא בין השאר את ברזיל, סין, ארגנטינה, קולומביה, מצרים, יוון, הודו, מקסיקו, רוסיה וסעודיה.
בפרק ה-109 של פודקאסט מנועי הכסף של כלכליסט עם הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות אורי גרינפלד דיברנו על העשור האבוד של השווקים המתעוררים. על הביצועים של מדינות אלו מתחילת השנה וניסינו להעריך האם בתוך כל הערפל הסמיך בכלכלה העולמית - דווקא השווקים המתעוררים מסתמנים כאחת מהפינות המעניינות ביותר בשוק הון העולמי.