בוטל השילוח מאמזון לישראל כמעט לחלוטין: הבוקר (א') נראה שאמזון ארה"ב חסמה את רוב המשלוחים לישראל דרכה ושבכוונתה לבטל את השילוח לישראל.
אחרי שהפסיקה אתמול לשלוח חינם לישראל בקנייה מעל 49 דולר, אמזון החלה להעלים בהדרגה מהאתר גם את המשלוחים בתשלום לארץ. הבוקר נראה שחסמה לשילוח לישראל את הרוב המוחלט של המוצרים שנשלחים דרכה, כשנראה שבכוונתה לחסום לחלוטין את המשלוחים לארץ ולהגביל את האתר למשלוחים לארה"ב בלבד. רק מוכרים צד ג' יוכלו להמשיך לשלוח לישראל, אם ירצו, בעצמם ועל חשבונם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: Hadrian/shutterstock)
מהלך דומה קורה באתרי אמזון בריטניה, גרמניה וצרפת: מסתמן כי בכוונת אמזון להגביל את המשלוחים שם למשלוחים פנים ארציים כשהמשלוחים הבינלאומיים יופסקו. בענף המשלוחים בארץ מקווים שמדובר בהפסקה זמנית של המשלוחים לארץ בעקבות משבר הקורונה. אמזון הודיעה בשבוע שעבר למוכרים שהיא מפסיקה לקבל סחורה שאינה מוצרים הכרחיים למחסניה. היא מתמקדת כעת בשילוח של מוצרים כדוגמת מוצרי צריכה בסיסיים, מוצרי היגיינה ומוצרים רפואיים.
אתמול בוטלה אופציית שילוח בחינם לישראל, לפיה מוצרים רבים נשלחו ללא עלות לישראל בקנייה מ-49 דולר ומעלה. במקביל, מוצרים רבים שנשלחו לישראל באופן קבוע במשך שנים, עוד לפני שאמזון החלה להציע משלוח חינם בנובמבר 2019, הפכו לחסומים למשלוח ונכתב לגביהם "הפריט הזה לא נשלח לישראל". יחד עם זאת, פריטים רבים אחרים כן המשיכו להישלח אתמול לישראל - בתשלום. מדובר בפריטים שנשלחו קודם לכן בחינם וגם בפריטים אחרים שתמיד נשלחו בתשלום.
בהדרגה, במהלך היום, גם פרטים אלו נחסמו לשילוח. מדובר במוצרים שאמזון מוכרת ישירות כספק, או במוצרים שמסופקים דרכה, כלומר נשלחים על ידי מוכרים למחסנים שלה.
4 צפייה בגלריה
צעצוע בולדוזר וכלי תיקון לפעוט באמזון. שלשום היה זמין למשלוח חינם לארץ, אתמול - המשלוח חינם נעלם והבוקר, נעלמה אופציית המשלוח לישראל
צעצוע בולדוזר וכלי תיקון לפעוט באמזון. שלשום היה זמין למשלוח חינם לארץ, אתמול - המשלוח חינם נעלם והבוקר, נעלמה אופציית המשלוח לישראל
צעצוע בולדוזר וכלי תיקון לפעוט באמזון. שלשום היה זמין למשלוח חינם לארץ, אתמול - המשלוח חינם נעלם והבוקר, נעלמה אופציית המשלוח לישראל
(צילום מסך מאתר אמזון)
לדוגמא: צעצוע בולדוזר וכלי תיקון לפעוט, שנמכר באמזון ב-6.99 דולר על ידי מוכר שאינו אמזון, אך מסופק על ידי אמזון, היה זמין שלשום למשלוח חינם. אתמול, המשלוח החינם עבור צעצוע זה נעלם והוא היה זמין למשלוח ארצה, בתשלום של 16 דולר, כלומר סך הכל: כ-23 דולר. כך היה גם בלילה. הבוקר: נעלמה אופציית המשלוח לישראל ונכתב לגבי הצעצוע: הפריט הזה לא נשלח לישראל.
מבין עשרות מוצרים שבדקנו ונשלחו לארץ, רק כפפות של אנדר ארמור עדיין נשלחות לארץ ונראה שגם זו שארית הפליטה, שכן רוב מוצרי המותג נחסמו במהלך אתמול.
4 צפייה בגלריה
כפפות של אנדר ארמור. עדיין נשלחות לארץ
כפפות של אנדר ארמור. עדיין נשלחות לארץ
כפפות של אנדר ארמור. עדיין נשלחות לארץ
(צילום מסך מאתר אמזון)
כמו כן, צרכנים מדווחים כי קיבלו הודעות ביטול לגבי משלוחים שערכו אתמול או שלשום באתר. אמזון כתבה להם: לא נוכל לספק את ההזמנה שהזמנת.
זוהי שעתם הגדולה של הסוחרים הישראלים שפועלים באמזון ומושכרים בשילוח מקומי, שלא בוטל. באמזון כמה עשרות מוכרים וחנויות שמציעים מוצרים לישראלים, בתוך ישראל. כעת הם יקבלו כמעט בלעדיות באתר. אמזון גם הקימה מתחם מכירות מיוחד עבורם לכבוד פסח.
כן אפשר להזמין באמזון ארה"ב באמצעות מוכרי צד ג', אם אלה ימשיכו למכור לישראל, שכן המשלוח הוא באמצעותם, אך לרוב מדובר בעלות גבוהה. בנוסף אפשר להמשיך לקנות שם בשימוש בחברות שמספקות כתובת בארה"ב. כלומר, יש להזין כתובת זו ומשם החברה המשלחת תעביר את המוצר לישראל. גם זה עלול לגרור עלויות וכן עיכובים בימים אלה של שילוחים מעוכבים. עוד קודם למהלכים אלה אמזון הודיעה לישראלים שיהיה עיכוב במשלוחים שלהם בשל ביטול של נתיבי אוויר רבים.

בזוס: מגייסים לפחחות מאה אלף עובדים חדשים

הבעלים של אמזון, ג'ף בזוס, פרסם אתמול מכתב לעובדים, לפיו החברה מגייסת לא פחות ממאה אלף עובדים חדשים, אך לא מצליחה להשיג מסכות לעובדים הקיימים שלה. במקום זה היא מעלה להם את שכרם.
"מסביב לעולם אנשים חשים את ההשפעות הכלכליות של המשבר הזה. ולצערי אומר לכם שאני צופה שהמצב יהיה עוד גרוע יותר לפני שיהפוך טוב יותר", כתב.
4 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס, הבעלים של אמזון
ג'ף בזוס, הבעלים של אמזון
ג'ף בזוס, הבעלים של אמזון
(צילום: AFP)
"אנו שוכרים עובדים עבור 100 אלף משרות חדשות ומעלים משכורות לעובדים השעתיים שלנו, שמממשים הזמנות ושולחים אותן ללקוחות בזמן תקופה זו של לחץ וסערה. בה בעת, עסקים אחרים כמו מסעדות וברים נאלצים לסגור דלתותיהם. אנו מקווים שאנשים שפוטרו, יבואו לעבוד עמנו עד שיוכלו לחזור למשרות שלהם.
"רוב העבודה החיונית שאנחנו עושים לא יכולה להיעשות מהבית. הטמענו כמה אמצעי מנע בריאותיים עבור העובדים שלנו והעובדים מולנו באתרים שלנו מסביב לעולם... הזמנו מיליוני מסכות לעובדים, אך רק מעט מההזמנות האלה הגיע. "יש מחסור עולמי במסכות וכרגע הן מועברות לבתי חולים וקליניקות... כשתורנו יגיע, מטרתנו הראשונה תהיה לספק אותן לעובדים שלנו שפועלים כדי לספק מוצרים חיוניים לצרכנים".
לגבי המשלוחים כתב: "העסקים אינם כרגיל. זו תקופה של מתח וחוסר ודאות. זה גם רגע בזמן בו העבודה שאנחנו עושים היא קריטית.
"שינינו את המערך הלוגיסטי שלנו, אמצעי התחבורה, שרשרת האספקה, הרכישה ומכירה של צד שלישי כדי לתת עדיפות, לאחסן ולשלוח פריטים הכרחיים כמו מצרכים לבית, מוצרי חיטוי, תרכובות מזון לתינוקות וציוד רפואי. אנחנו מספקים שירות חיוני לאנשים בכל מקום, במיוחד לאלו הפגיעים ביותר, כמו האוכלוסיה המבוגרת. אנשים סומכים עלינו".