חברת נייקי הודיעה כי היא "מודאגת" מהדיווחים על כך שהרשויות בסין העבירו מאות אלפי מוסלמים מהמיעוט האויגורי בשיאנג'ינג לעבודה בכפייה בקטיף כותנה, והצהירה כי אינה משתמשת בכותנה המיוצרת באזור. בתגובה ספגה ביקורת חריפה ברשתות החברתיות הסיניות, והשחקן הסיני וואנג ייבו שמשמש כפרזנטור של החברה הודיע על התפטרותו.
2 צפייה בגלריה
נייקי בשדרה החמישית, ניו יורק
נייקי בשדרה החמישית, ניו יורק
נייקי בשדרה החמישית, ניו יורק
(צילום: shutterstock)

"אנו מודאגים מהדיווחים על עבודה בכפייה של אזרחים מהמיעוט האויגורי", כתבה נייקי בהצהרה. "וידאנו עם הספקים שלנו כי הם אינם משתמשים במוצרי טקסטיל שיוצרו באזור". הצהרת נייקי הייתה אחד הנושאים המדוברים ביותר ברשת החברתית הסינית וויבו בימים האחרונים, וכאמור ספגה ביקורת רבה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחרונה ארה"ב, האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה הטילו סנקציות על בכירים סינים שהואשמו בהפרת זכויות אדם באזור שיאנג'ינג. סין הגיבה בהטלת סנקציות על מחוקקים ומוסדות אירופיים. מוקדם יותר השבוע אחד מאתרי הסחר הסיניים הסירו מוצרים של הרשת השוודית h&m שסיפקה התבטאות דומה לגבי הדיווחים על העבודה בכפייה.
לאחר פרסום דו"ח בנושא בדצמבר, סין הכחישה בתוקף את גיוס האויגורים באזור שיאנג'ינג לעבודות כפייה וטוענת שתוכניות הכשרה, תעסוקה והשכלה טובה יותר סייעו למגר את הקיצוניות באזור. על הדו"ח עצמו אמרה בייג'ינג כי עובדים "מכל המוצאים האתניים בשיאנג'ינג חותמים על חוזי עבודה" וכי הם בוחרים את עיסוקם מרצון.
2 צפייה בגלריה
לפי הדו"ח, 517 אלף איש נשלחו לעבודת קטיף כותנה בכפייה
לפי הדו"ח, 517 אלף איש נשלחו לעבודת קטיף כותנה בכפייה
לפי הדו"ח, 517 אלף איש נשלחו לעבודת קטיף כותנה בכפייה
(צילום: AFP)
לפי הדו"ח – שהתבסס על מסמכים ממשלתיים מקוונים – 517 אלף איש משלושה אזורים שרוב תושביהם הם אויגורים נשלחו לעבודת קטיף כותנה כחלק מהתוכנית הממשלתית. החוקרים העריכו כי מספרם האמיתי של העובדים בכפייה גבוה במאות אלפים.
החוקרים הזהירו מפני "ההשלכות קיצוניות אפשריות" על רשתות אספקת הכותנה העולמיות משום שחבל שיאנג'ינג מייצר יותר מ-20% מהכותנה העולמית. כחמישית מהכותנה המשמשת את ארה"ב מגיעה מהחבל הזה.
בייגי'נג מסרה כי כל העצורים "סיימו את לימודיהם" במחנות לחינוך מחדש, אך לפי דיווחים רבים מהאסירים לשעבר הועברו לעבודות ייצור במפעלים, שלעתים קרובות קשורים למחנות. לפי הדו"ח, העברתם נעשית, תחת מעקב משטרתי צמוד, מנקודה לנקודה, "בסגנון צבאי" לצד אינדוקטרינציה.
"ברור שהעברתם לאיסוף כותנה כרוכה בסיכון גבוה מאוד של עבודות כפייה", כתב בדו"ח אדריאן זנץ שחשף את המסמכים. "חלק מהמיעוטים עשויים להביע מידה מסוימת של הסכמה ביחס לתהליך זה, והם עשויים להפיק תועלת כלכלית. עם זאת, אי אפשר להגדיר היכן מסתיימת הכפייה והיכן מתחילה ההסכמה".
בדו"ח נכתב גם כי יש תמריץ אידיאולוגי חזק ליישם את התוכנית, משום שהגידול בהכנסות לתושבי האזורים הכפריים מאפשר לפקידים להגיע ליעדי מיגור העוני שהציבה המדינה.
דובר משרד החוץ הסיני, וואנג וונבין, תקף את מחבר הדו"ח זנץ, ואמר כי הוא "עמוד השדרה של ארגון מחקר אנטי-סיני שהוקם תחת מניפולציה של סוכנות הביון האמריקנית, שממציאה שמועות נגד סין ומשמיצה אותה".