האם גם העצמאים יקבלו בקרוב תשלום על ימי בידוד? על כך דרש היום (שני) בג"ץ מהמדינה תשובה תוך שבועיים. צו הביניים הוצא לאחר שמוקדם יותר היום, עתרה להב, לשכת ארגוני העצמאים בישראל, לבג"ץ נגד הסדר ימי הבידוד, המתייחס לתשלום שיקבלו עובדים שכירים השוהים בבידוד בגין אותם ימים שאינם יכולים להשתכר בהם. זאת לאחר שבמשך שבועות ארוכים התדיינו המעסיקים, משרד האוצר וההסתדרות בשאלה מי וכיצד יממנו את ימי הבידוד של החייבים בו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ב-7 בפברואר נכנס לתוקף ביצוע חוק התוכנית לסיוע כלכלי, נגיף הקורונה החדש, בהוראת שעה, שקבע כי המדינה תשלם לעובדים השכירים, אך לא לעובדים העצמאים, תשלום בגין ימי הבידוד הנכפים עליהם, למעט היום הראשון. המדינה השלימה הקמת מערכת לקבלת החזר תשלומים ומעסיקים יכולים להיכנס למערכת, לדווח על העובדים ששהו בבידוד החל מה- 1.10.2020, ולקבל שיפוי על השכר ששולם להם בזמן ששהו בבידוד.
1 צפייה בגלריה
מחאת העצמאים בעקבות משבר הקורונה
מחאת העצמאים בעקבות משבר הקורונה
מחאת העצמאים בעקבות משבר הקורונה: "גם לעצמאים מגיע תשלום עבור ימי בידוד"
(צילום: טל שחר)
להב וארגונים נוספים החברים בה - כגון ארגון נהגי המוניות, ארגון המדבירים, ארגון מתווכי מקרקעין ועוד - הגישו היום עתירה לבג"צ נגד הסדר ימי הבידוד. העותרים, באמצעות משרד עו"ד אייל בסרגליק, עו"ד ד"ר מתן גוטמן (הפרשן המשפטי של אולפן ynet), עו"ד רועי כהן ועו"ד הילה צור, טענו כי הסדר ימי הבידוד הקבוע בחוק, לפיו רק עובדים שכירים זכאים לקבל תשלום, במימון המדינה בגין ימי הבידוד הנכפים עליהם, יוצר אפליה פסולה ובוטה, כמו גם פוגע פגיעה קשה ובלתי מידתית בזכויות יסוד נוספות של ציבור העובדים העצמאיים בישראל.
העותרים ביקשו מבית המשפט כי יורה לשנות את ההסדר, או לפעול בדרך אחרת, כך שגם העובדים העצמאים יקבלו תשלום בגין ימי הבידוד וזאת לפי הפסד השתכרותם. העתירה הוגשה לבית המשפט לאחר שלהב פנתה למקבלי ההחלטות בדרישה לשינוי ההסדר כמבוקש בעתירה, אך ללא הועיל.
האם מעסיקים יכולים לחייב להתחסן? ד"ר מתן גוטמן מסביר
(צילום: משי בן עמי)
עו"ד רועי כהן, נשיא להב, בתגובה להחלטת הביניים של בג"ץ: "ההחלטה המהירה של בית המשפט העליון והדרישה למתן תגובה של המדינה תוך שבועיים, לעניות דעתי מסמלת שבית המשפט מבקש לדעת כיצד האפליה וחוסר השיוויון בתשלום ימי הבידוד בין עובד שכיר לעובד עצמאי חוסה בחסות החוק של כנסת ישראל. אני קורא למדינה להתעשת ולהגיב במהרה כי אפליה זו תופסק לאלתר והמדינה תישא בעלות ימי הבידוד גם לעובד העצמאי בדיוק כמו העובד השכיר. לא נהיה עוד שק החבטות של הממשלה והכנסת. העצמאים מפסיקים להיות הפרייארים של מדינת ישראל".
מעו"ד אייל בסרגליק אשר מייצג את להב ואת עו"ד רועי כהן נמסר: "לא יעלה על הדעת שתהא אפליה כה פסולה כלפי עצמאיים ואנו נוכיח שאין הצדקה לכך".
פורסם לראשונה: 16:09, 15.02.21