חלק מהנכים שחיכו ליום מתן הקצבאות החודשי, התאכזבו היום (חמישי) לגלות שהקצבה שקיבלו נמוכה מזאת שקיבלו בחודש הקודם - אז ניתן להם מענק מיוחד על חשבון התוספות שלא שולמו להם למרות אישור מתווה הנכים. החדשות הרעות: הם לא יקבלו את התוספת הזאת לפחות עד הקיץ. הסיבה: אי אישורו של תקציב המדינה וקיומן של בחירות לכנסת בעוד כחודשיים - שאינם מאפשרים עוד את הסידור העקום של מענקים במקום קצבאות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשל אי אישור תקציב המדינה לשנת 2020 לא ניתן היה לאשר את השלב השלישי של העלאת קצבאות הנכים, שעליה הוחלט כבר לפני שנתיים. בעקבות זאת החליטה הממשלה בקיץ האחרון להעביר לנכים בארבע פעימות תוספת חד פעמית לקצבה, אולם שיעור הקצבה לא עודכן, וכעת אסר היועץ המשפטי לממשלה להעביר כספים כלשהם לכל מגזר, כך שלא ניתן לאשר בממשלה תשלום של תוספת חד פעמית נוספת לציבור הנכים.
4 צפייה בגלריה
מחאת הנכים- חוסמים את כביש החוף באזור נתניה
מחאת הנכים- חוסמים את כביש החוף באזור נתניה
מחאת הנכים. ייאלצו להמתין לתוספת לקצבאות לפחות עד הקיץ
(צילום: לביא נאור)
ל-ynet נודע כי במוסד לביטוח לאומי ובמשרדי האוצר והרווחה בדקו לאחרונה את האפשרות לשלם עוד תוספת חד פעמית לנכים עבור החודשים ינואר - מרץ, אולם כאמור במשרד המשפטים הבהירו כי הדבר אסור בעת הזאת של קיום מערכת בחירות.

קומבינת מענקים במקום קצבאות

הביטוח הלאומי הפקיד בפעם האחרונה ב-22 בדצמבר כספים לחשבונות הבנק של הנכים, במסגרת הפעימה השנייה של התשלום החד פעמי לנכים שאישרה הממשלה בקיץ שעבר. המענק הועבר ישירות לחשבונות הבנק על ידי הביטוח עבור 430,364 זכאים נכים, בסכום כולל של 184,170,231 מיליון שקל.

היה זה מה שכונה בביטוח הלאומי "מענק המשולם בשל אי קיום מתווה העלאת קצבאות הנכים, עקב אי קיומו של תקציב מדינה מאושר ואי קיום הבטחת הממשלה מסיבה זו להגדיל את קצבאות הנכים".
בחוק קצבאות הנכים, שאושר בפברואר 2018, הוחלט שקצבאות הנכים יגדלו בסכום כולל של 4.35 מיליארד שקל ב-4 פעימות. מתוכם הועברו כ-2.2 מיליארד שקל בשתי פעימות בלבד ולאחר מכן, מאחר שמשרד האוצר לא הספיק להעביר לשרים טרם נפילת הממשלה בבחירות הראשונות ב-2019 את הבקשה לאישור המשך המתווה ובשל המצב הפוליטי שנוצר, עדיין לא הועברו עד היום שתי הפעימות הנותרות וציבור הנכים נפגע מכך קשות.
על מנת לאזן את הפגיעה שנוצרה, הוחלט על מענקים שיינתנו רטרואקטיבית מתחילת שנת 2020 והם חולקו בשתי פעימות. באוקטובר 2020 הועברה הפעימה הראשונה וכאמור, ב-22 בדצמבר הועברה הפעימה השנייה והאחרונה מהמענק המיוחד.
עבור מי שקיבל יותר מקצבה אחת, הוא היה זכאי למספר מענקים - בהתאם לקצבאות אותן הוא מקבל. המענק שהועבר חושב גם על פי דרגת הנכות שנקבעה. כלומר, כל חודש שהזכאי מקבל קצבת נכות עבור 2020 מזכה אותו עבור אותו חודש בהתאם לקצבה ששולמה.
המענק עבור מקבלי קצבת נכות כללית, נקבע על פי דרגת אי כושר שנקבעה לזכאי ונעה בין 60% ל-100%. כאמור, מי שזכאי לגמלת נכות וגמלת שירותים מיוחדים - יקבל שני מענקים, אחד עבור כל קצבה.
אלכס פרידמן, יוזם המאבק להעלאת קצבאות הנכות, מייסד ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם", מסר בתגובה: "לצערי ציבור האנשים עם המוגבלות ממשיך להיות בתחתית סדר העדיפויות. אנחנו רואים את זה גם במערכת הבחירות, שמתעלמת באופן מוחלט מאנשים עם מוגבלות. לפני שנה בדיוק, שותפי חנן טל ואני הגשנו עתירה לבג"ץ בגין אי יישום חוק הנכים, שלצערנו עדיין רלוונטית. אני קורא ליועמש לאשר את הארכת המענק, כדי שהנכים לא ישארו ללא כלום. זו לא כלכלת בחירות, זה צעד הומניטרי חיוני".
אייל כהן, ממובילי מאבק הנכים ומוביל קבוצת הנכים הופכים לפנתרים, אמר כי הם שלחו מכתב לראש הממשלה ושר האוצר בו כתבו כי "אם לא יחזרו איתנו למשא ומתן עד ליום שני הקרוב ונגיע להסכם מול האוצר והרווחה נצא למלחמה על הלחם והתרופות. ממשלת ישראל והעומד בראשה כל יום ממציאה סיפורים חדשים ולנו זה נמאס, והפעם אנו נחושים יותר מבעבר".