אפילו ההכרזה על בחירות ונפילת הממשלה לא מחלישים את השקל הישראלי שהפך שוב להיות, בעיצומו של משבר הקורונה, לאחד המטבעות החזקים בעולם. כלכלנים כבר לא מוציאים מכלל אפשרות ששער הדולר יתקרב בשבועות הקרובים לשער של שלושה שקלים, לאחר שהיום (שלישי) כבר ירד לשפל של 24 שנים.
היום נסחר הדולר בישראל סביב שער של 3.227 שקלים, לעומת שערו היציג אתמול שעמד על 3.2510 - ירידה של 0.75%. זהו שערו הנמוך ביותר של המטבע האמריקני בישראל מאז חודש נובמבר 1996 והוא נמוך באגורה משער השפל הקודם של חודש יולי 2008, בעיצומו של משבר הסאב-פריים.
לאחר השפל שנרשם במהלך היום, בשעות האחרונות התערב בנק ישראל במסחר במט"ח ורכש כרבע מיליארד דולר. בעקבות התערבות בנק ישראל, עלה שער הדולר לקראת מועד קביעת השער היציג ונקבע על 3.234 שקלים, נמוך מהשפל ב-2008 אך עדיין גבוה ב-0.7 אגורות לעומת נובמבר 1996.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: shutterstock)
הניסיונות החוזרים של בנק ישראל בשבועות האחרונים למנוע את המשך קריסת שער הדולר בישראל - לא צולחים. מאז תחילת חודש נובמבר כבר רכש בנק ישראל כ-3.5 מיליארד דולר, אולם שער הדולר ירד בחודש האחרון מדי יום, למעט בארבעה ימים בודדים שבהם עלה בשיעור מזערי, בשל רכישות מאות מיליוני דולרים שביצע בנק ישראל, אך שב לרדת ביום שלמחרת.
מתחילת השנה רכש בנק ישראל בשוק המט"ח כ-20 מיליארד דולר, סכום גבוה באופן משמעותי מבשנים הקודמות.
בעוד ששער האירו ממשיך להיסחר בימים האחרונים סביב 3.95-3.97 שקלים - ושערו היציג נקבע היום על 3.953 שקלים - המוטציה החדשה של נגיף הקורונה מפילה בימים האחרונים את הלירה שטרלינג, שאמנם התייצבה היום מעט וחדלה מלרדת. שערה היציג נקבע על 4.337 שקלים.
התחזקות השקל הישראלי נובעת מכמה סיבות ובראשן היקף גדול של דולרים הנכנסים לארץ באמצעות חברות ההיי-טק וממכירת הגז הטבעי, שמומרים לשקלים כדי לממן תשלומים בארץ.
לעומת זאת ממעטת הממשלה להוציא לאחרונה כספים לחו"ל ומיליוני יציאות של ישראלים לחו"ל שמבוצעות כל שנה לא מתרחשות כבר עשרה חודשים ולכן ההצטיידות של ישראלים במטבע זר זעומה. זאת, למרות יציאה של עשרות אלפי ישראלים לדובאי בחודש האחרון ויציאת כמה אלפים למספר מדינות נוספות. גם יציאות אלה ייפסקו כבר היום בשל הסגר החלקי בנתב"ג, המחייב בידוד של כל מי ששב מחו"ל ואוסר כליל על כניסת תיירים לישראל.
פורסם לראשונה: 13:34, 22.12.20