משקי הבית של הערבים בישראל פגיעים מאוד ביחס למשקי הבית של היהודים, ובהתאם - ספגו פגיעה חמורה יותר בתקופת הקורונה. כך עולה מדו"ח שמפרסם היום (ב') בנק ישראל. הסיבות העיקריות לכך הן רמות הכנסה וחיסכון נמוכות והיעדר תשתיות מתאימות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדו"ח צוין כי עוד לפני הקורונה משק הבית הערבי היה פגיע: הכנסתו החודשית הממוצעת עמדה ב-2018 על 12 אלף שקל נטו בממוצע, לעומת 18 אלף במשק בית יהודי - פער של 32%. 45% ממשקי הבית הערביים הם ברמת הכנסה שהיא מתחת לקו העוני. רק ב-29% מהמשפחות הערביות עם ילדים שני בני הזוג עובדים, לעומת 66% במשקי הבית היהודיים, ו-56% מהעובדים הם עובדים עונתיים ללא חוזה או עובדי כח אדם, לעומת 28% מהעובדים היהודיים.
1 צפייה בגלריה
רהט
רהט
האוכלוסייה הערבית בישראל נפגעה יותר מהקורונה. רהט
(צילום: shutterstock)
ההכנסות הנמוכות משפיעות גם על רמת החיסכון: 40% ממשקי הבית הערביים דווחו כי הם נמצאים בחובות, לעומת 10% ממשקי הבית היהודיים. אם מסתכלים על משקי בית בעלי מאפייני הכנסה ודמוגרפיה דומים: משק בית ערבי חוסך 2,100 שקל פחות בכל חודש ממשק בית יהודי. ל-12% ממשקי הבית הערביים אין חשבון בנק, לעומת 1% בקרב משקי הבית היהודיים, ו-6% מבעלי חשבונות הבנק חסומים - פי שלושה משיעורם בקרב משקי הבית היהודיים.
דבר זה, לפי בנק ישראל, מקשה על משקי הבית הערביים בעת משבר לקבל אשראי בתנאים נוחים והם נאלצים לפנות לגופים שאינם מוסדרים. כך, בתחילת משבר הקורונה, 46% מהערבים דיווחו כי אין ברשותם כסף נזיל, לעומת 23% מהיהודים (ללא חרדים).
הפגיעות הזאת התבטאה לפי נתוני בנק ישראל בתקופת הקורונה: 54% מהערביים דווחו על הרעה במצב הכלכלי, לעומת 42% מהיהודים. הפגיעה היא בעיקר בגברים שכירים, בני 44 ומעלה עם ילדים. 26% דווחו כי צמצמו את צריכת המזון שלהם, לעומת 14% מהיהודיים.
הפגיעה של הקורונה התבטאה גם אצל התלמידים: רק ל-30% ממשקי הבית הערביים גישה גבוהה לתשתיות ללמידה מרחוק, לעומת 75% מהיהודים (ללא חרדים). 41% מההורים דווחו כי ילדיהם לא השתתפו באופן סדיר בלמידה מרחוק, ו-15% מההורים דיווחו כי בכיתות של ילדיהם כלל לא התקיימה למידה מרחוק.
33% מהערבים מדווחים על פגיעה במצב הנפשי של ילדיהם, לעומת 23% מהיהודים. פערים נצפו גם בלומדים לימודי השכלה גבוהה: בקרב הסטודנטים הערביים שיעור ההשתתפות בשיעורים ירד מ-74% ל48%, ירידה חדה יותר מאשר בקרב הסטודנטים היהודיים. בבנק ישראל מציינים כי הפגיעה הקשה ברצף הלימודים בחברה הערבית עשויה להעמיק את אי השוויון.