תוך פחות משבוע: אפל פיי (Apple Pay) הפך לארנק הדיגיטלי הגדול בישראל, כך לפי חברות האשראי והבנקים. חמישה ימים מיום השקתו, השירות של חברת אפל שמאפשר תשלום באמצעות אייפון או אפל ווטש בקופות החנויות, על-ידי הצמדת הטלפון הנייד לקופה, צבר תאוצה ששירותים דומים שהושקו עבור משתמשי טלפונים ושעונים חכמים שפועלים באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד, יכולים רק לחלום עליה והגיע לפי ההערכות ליותר מ-150 אלף משתמשים.
1 צפייה בגלריה
אפל פיי
אפל פיי
אפל פיי
(צילום: shutterstock)
בחברות האשראי והבנקים מספרים על הצטרפות המונית. בשתיים מהחברות מעריכים שמספר המצטרפים בכלל השוק עומד על למעלה מ-150 אלף. בחברה אחרת מדברים על 110 אלף מצטרפים בחברה בלבד ומעל 50 אלף עסקאות, בכרטיסי אשראי פנים וחוץ בנקאיים, כך שלפי ההערכות בחברה זאת ההצטרפות בכלל השוק גבוהה מ-200 אלף איש. בחברה אחרת טוענים כי כ-30% כבר ערכו לפחות עסקה אחת באמצעות השירות. בחברה נוספת מעריכים ש-500-300 אלף הצטרפו בכלל השוק.
באחד הבנקים הגדולים מדברים על כמה עשרות אלפי מצטרפים רק מלקוחות הבנק ושם מעריכים כי הצטרפו לשירות 100 אלף לקוחות בכלל השוק. לשם השוואה, מספר המשתמשים בכלל הארנקים הדיגיטליים הקיימים בשוק עוד לפני כניסת אפל פיי לישראל עומד על 130-150 אלף.

ירון טיקטין, סמנכ"ל לקוחות פרטיים ואשראי ב-Max מסר כי "כניסת אפל פיי לישראל היא הצלחה מסחררת, אנחנו רואים שימושים של עשרות אלפי לקוחות כבר מהיום הראשון ובטוחים שההיקפים רק ילכו ויגדלו. לצד הביקוש האדיר לתשלום בנייד מצד מחזיקי אפל, אנחנו רואים גם זינוק של 30% בביקוש לתשלום בנייד באנדרואיד. זו הזדמנות מצוינת ללקוחות לבחון את כרטיסי האשראי שלהם ולמקם בקדמת את הארנק את הכרטיס שייתן להם את הערך הרב ביותר".
כל חברות האשראי והבנקים עודדו הצטרפות באמצעות מבצעים מיוחדים, רובם מבצעי קאשבק: החזר כספי עבור מי שמשלם באפל פיי ברשתות שונות. לפי אפל, 85% מכרטיסי האשראי בישראל יכולים להיות מוזנים לשירות (למעט בודדים כמו כרטיסים המשויכים לבנק יהב ולבנק הדואר שיצטרפו לשירות בהמשך).
המספרים האלה דרמטיים לנוכח העובדה שמחזיקי אייפון מהווים פחות מרבע משוק הסלולר בישראל. מחזיקי טלפונים עם מערכת הפעלה אנדרואיד, שמהווים את רוב השוק, יכולים לשלם עם הטלפון הנייד או באמצעות שעונים חכמים כמו גארמין מיולי 2020, אבל יש רק כמה עשרות אלפי מצטרפים לארנקים דיגיטליים של חברות האשראי והבנקים מקרבם. הארנקים האלה פועלים בטלפונים של אנדרואיד בלבד.
מדובר בארנקים כמו ביט של הפועלים, anypay של ישראכרט והארנקים הדיגיטליים של מקס, לאומי והבינלאומי, שכולם מיועדים למשתמשי אנדרואיד בלבד בשל מדיניות הגן הסגור של אפל שלא מאפשרת לארנקים דיגיטליים חיצוניים לפעול במערכת ההפעלה שלה.
שירות אפל פיי נפתח לשימוש לישראלים ב-5 במאי, אז משתמשי אייפון ואפל ווטש יכלו סוף סוף להזין לאפליקציית wallet במערכת ההפעלה ios מספר כרטיסי אשראי והחלו לשלם באמצעות הסמארטפון או השעון החכם בקופות בבתי עסק בישראל ובחלק מאתרי האינטרנט.
מדובר בשירות התשלומים הדיגיטלי הבינלאומי הראשון שהשוק בישראל ומשתמשי אפל ידועים כמאמצי חידושים זריזים וכן כחובבי כל פיצ'ר חדש של אפל. לכן היה צפוי שהם יניעו את השוק קדימה ויהפכו את התשלום באמצעות הטלפון הנייד למראה שכיח יותר.
אפל פיי הכפיל את מספר המשתמשים בארנקים הדיגיטליים. בחברות האשראי מדווחים כי יש עלייה גם בשימוש בארנקים הדיגיטליים האחרים, בעקבות הרעש שחוללה השקת אפל פיי בישראל. מחזיקי טלפונים עם מערכת הפעלה אנדרואיד נזכרו בעקבות הרעש שחוללה ההשקה כי גם הם יכולים לשלם באמצעות הטלפון הנייד. "הבאזז סביבו העביר גם הרבה משתמשי אנדרואיד לשלם באמצעות ארנקים דיגיטליים", כך נטען. כך, חל גידול של 30% בהצטרפות ובשימוש בארנקים הדיגיטליים באנדרואיד.
השקת השירות ביום רביעי שעבר לא עברה בצורה חלקה לגמרי: צרכנים התלוננו על בעיות בהזנה ובתשלום בשירות התשלומים של אפל פיי בכרטיסי האשראי של ישראכרט וכאל. כך למשל, משתמש אחד כתב בעמוד הפייסבוק של ישראכרט: "היום הפעלתם את האפשרות לצרף כרטיסי ישראכארט לאפל פיי, אך לא ניתן לצרף. במוקד שלכם לא מבינים מה הסיבה לתקלה ומציעים לנסות בעוד כמה דקות. בינתיים כבר שעה אני לא מצליח".
חברות האשראי טענו כי התקלה שנגרמה בגלל ריבוי מצטרפים - נפתרה.