הבנקים הנושים של רשת יינות ביתן, הפועלים ומזרחי, הכריעו לטובת נחום ביתן והודיעו לו כי הם מוכנים לקבל את המתווה שלו להצלת שליטתו ברשת. כך נודע ל-ynet. זאת למרות ההצעה המחייבת שנתנה חברת הביטוח הפניקס לרכישת השליטה ברשת (65%) לפי שווי חברה בסך 150 מיליון שקל, ואף קיבלה את אישור דירקטוריון יינות ביתן.
1 צפייה בגלריה
מייסד יינות ביתן, נחום ביתן
מייסד יינות ביתן, נחום ביתן
מייסד יינות ביתן, נחום ביתן
(צילום: שוקה כהן)
מתווה ביתן יאפשר לנחום ביתן לשמור על השליטה ברשת והוא כולל הסכם שותפות עם הקבלן יגאל דמרי. אם ייחתם, יקבל דמרי כ-30% ממניות הרשת, לפי שווי חברה בסך 350 מיליון שקל ובתמורה להזרמת הון לרשת בסך 150 מיליון שקל. זאת, בנוסף לעסקאות שיזם ביתן למכירת 16 סניפים של הרשת למתחרים, ויקטורי ופרשמרקט, בסכום כולל של 290 מיליון שקל.
מאידך, הבנקים דורשים תמורת הסכמתם החזר מיידי של סכום ההלוואות - כ-250 מיליון שקל, שפירושו כי ויקטורי, פרשמרקט ודמרי יצטרכו לשלם עבור הרכישות במזומן. כמו כן, הבנקים ימשיכו להחזיק כל אחד באופציות להמרה מיידית, ללא תשלום של 9% ממניות ביתן, אופציות שביתן העניק לבנקים כתנאי לקבלת הלוואה משניהם בסך 150 מיליון שקל, שהייתה חיונית לרשת לפני שנה כשנקלעה למצוקת אשראי חריפה.
הבנקים במקור התכוונו להמיר את האופציות בזמן ההנפקה שתכננה הפניקס עבור הרשת, בשנה הקרובה. מקורב לבנקים, שלמעשה שותפים ב-18% ברשת, אמר כי יתכן והבנקים ידרשו את המשך העסקתו של שלמה רודב כיו"ר, או מינוי נציג אחר מטעמם. יצוין, כי בשבוע האחרון חודשה ההידברות בין רודב לביתן.
עוד אמר המקורב, כי בהנחה שהעסקאות עם ויקטורי ופרשמרקט סוכמו (לטענת ועד עובדי יינות ביתן לא סוכם עמם תנאי העובדים בעת המכירה) המפתח כעת אצל דמרי, כאשר הצפייה בבנקים שביום שני או שלישי בשבוע הבא יחתום ביתן על כל ההסכמים ויציגם בפני הבנקים. אם לא, עסקת הפניקס תיכנס לפועל.
אם אכן יצליח ביתן להחזיר את ההלוואות לבנקים ולנאמני מגה, עדיין יעמוד בפניו אתגר לא פשוט: מכירת הסניפים הרווחים פרושה אבדן של מחזור, והקטנת כוח הקנייה של הרשת, שעלול לפגוע בתנאים המסחרים שלה ובהכרח ברווחיותה ובגובה ביטוח האשראי שניתן לה כיום, שמאפשר לספקים הגדולים לספק בבטחה. כמו כן, עלולה לפגוע בסיכוי ההנפקה. למרות שנחום ביתן אהוד בקרב הספקים, חלקם ספקנים לגבי כישורי הניהול שלו לנוכח המצב אליו הגיעה הרשת.