הפגיעה שספגה בשוק המוסדי, לא מנעה מטיב טעם לרשום שיפור בכל המדדים: שנה וחצי אחרי שהביא לפיטורי חתנו לשעבר מתפקיד המנכ"ל ועבר לנהל את החברה, מציג חגי שלום, בעל השליטה (56.42%) בטיב טעם, שיפור חד בתוצאות החברה.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זאת, למרות ההשפעה השלילית של משבר הקורונה על שוק ההסעדה, שפגע במכירות זרוע התעשייה של החברה. את הרבעון השני חתמה טיב טעם עם עלייה של 13.6% במכירות שהסתכמו ב-410.8 מיליון שקל והכפלת הרווח הנקי ל-15.7 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
טיב טעם אשדוד
טיב טעם אשדוד
תורים בטיב טעם אשדוד ערב הסגר
(צילום: עינת גרציאנו)
החברה החליטה על חלוקת דיבידנד בגובה 4.7 מיליון שקל, בהמשך לדיבידנד בגובה 2.2 מיליון שקל שחילקה ביוני האחרון ודיבידנד בגובה ארבעה מיליון שקל שחילקה חודשיים קודם לכן.
בהתאם לעלייה בצריכת מזון, בשל כמות האוכלוסייה שנשארה בישראל ולא טסה לחו"ל, רשמה רשת טיב טעם עלייה חדה במכירות: בחברה מייחסים את העלייה החדה גם לשינוי התמחיר בו נקט חגי שלום, שפתח את הנחות המועדון לכלל הציבור והתאים בין מחירי הרשת למחירי רשת הדיסקאונט של מובילת השוק שופרסל. בעקבות כך, גדל מעגל הלקוחות של הרשת ומכירות החנויות הזהות צמחו ברבעון ב-19%.
בטיב טעם חושפים כי העלייה במכירות נמשכה גם במהלך החודשים יולי ותחילת חודש אוגוסט 2020 בשיעור של 18% ביחס לתקופה מקבילה אשתקד, אך מציינים כי תיתכן בעתיד ירידה בכוח הקנייה של הצרכנים על רקע פגיעה צפויה בתעסוקה ובהכנסות, וירידה בכוח הקנייה שעלולה להוביל לירידה בביקוש ומעבר לצריכת מוצרי בסיס לצד היחלשות חלק מקטגוריות הפרמיום, והתכווצות בסל הצריכה הממוצע של הצרכן.

מכירות השוק המוסדי בירידה

בעוד מכירות השוק הקמעונאי צמחו, סבל השוק המוסדי מירידה בפעילות בעקבות הסגר ובהמשך מפעילות חלקית של המסעדות, בתי המלון וחברות הקייטרינג. זרוע הייצור, יבוא ושיווק מזון לשוק המוסדי של טיב טעם ספגה ברבעון ירידה של 12% במכירות שהסתכמו ב-82.9 מיליון שקל. הירידה נרשמה כאמור מצמצום פעילות הענף, בנוסף להחלטת החברה לצאת מפעילויות שאינן רווחיות ואלו התקזזו בעלייה במכירות יין ואלכוהול.
במטרה להמשיך בצמצום וגידור השפעת משבר נגיף הקורונה על תוצאותיה בתחום המוסדי, פועלת החברה לגבייה של חובות לקוחות השוק המוסדי, תוך פריסת תשלומים, במטרה להקל ולתמוך בהמשך הישרדותם. בד בבד, נבחן קיצוץ נוסף בהוצאות כוח אדם ובהוצאות תפעול נוספות. במקביל, מפנה החברה משאבים לקידום מכירות לשוק הקמעונאי, תוך דחיית מועד ביצועם של פרויקטים שתכננה זרוע התעשיה עבור לקוחות השוק המוסדי והתאמה של המבנה הארגוני בתחומי הסחר והמכירות כדי לתמוך במהלך.
כמו כן, מתבצעת בחינה מחדש של חלק מפעילויות זרוע התעשיה לרבות בחינה של כדאיותם הכלכלית להמשך. טיב טעם צופה כי במחצית השנייה הקיטון במכירות לשוק המוסדי יהיה 50% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

הקבוצה בעלייה

העלייה במכירות הקבוצה באה לידי ביטוי בשיפור בשורת הרווח הגולמי שצמח ב-18.8% ל-133.5 מיליון שקל. העלייה בשיעור חד מזה של המכירות, אפשרה לטיב טעם להציג שיפור ברווחיות הגולמית שעלתה ל-32.5% לעומת 31.2% בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה ברווחיות הושגה בזרוע הקמעונאות משיפור ניכר בהסכמי הסחר, נוכח העלייה במכירות ובזרוע התעשיה בזכות הפסקת פעילויות לא רווחיות במגזר יצור הבשר והעוף.
למרות עלייה של 12.7% בהוצאות מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות שהסתכמו ב-106.6 מיליון שקל, ירד שיעורן במעט ל-25.9% מהמכירות ואפשר לחברה להציג שיפור חד ברווח התפעולי שזינק ב-51.4% והסתכם ב-27 מיליון שקל.
הרווח התפעולי ברשת המזון צמח ברבעון ב-53.1% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכם ב-23.8 מיליון שקל. הפסקת הפעילות ההפסדית בזרוע התעשייה של החברה אפשרה לה להציג עלייה של 59.8% ברווח התפעולי שהסתכם ב-2.7 מיליון שקל.
השיפור החד בתוצאות טיב טעם, הושגו לאחר העברת שרביט הניהול לידיו של שלום, שהוביל שינוי אסטרטגיה. בתחום הקמעונאות פעלה החברה להורדת מחירי המוצרים במובילים ביותר במכר, פתיחת מועדון לקוחות חדש, שההצטרפות אליו אינה כרוכה בתשלום ואינה מוגבלת בזמן, חתימה על הסכמים לפתיחת חנויות חדשות וחיזוק פעילות הסחר המקוון והתאמתו לרוח התקופה, המאופיינת בביקוש הולך וגובר לרכישות אונליין. הרשת מונה 41 סניפים, ומעסיקה 1,500 עובדים, מבצעת ליקוט להזמנות אונליין מ-5 חנויות ברחבי הארץ.
בזרוע התעשייה, הפסיק שלום את הפעילות בתחום בשר בקר טרי ועופות, שמניבים רווחיות נמוכה ופעל להגדלת המכירות בקטגוריות הרווחיות ושיפור שיעורי הרווחיות, תוך התמקדות בערוצי מכר ולקוחות רווחיים. במסגרת זו, פעלה החברה להתרחבות במכירה והפצת בשר לבן טרי ללקוחות נוספים, התקנת קווי ייצור חדשים במזרע אשר נועדו לתרום להגדלת מגוון המוצרים ושיפור באיכותם, ואשר להערכת החברה, יובילו להעמקת החדירה בקטגוריות חדשות. עוד פעלה החברה לשינוי והתאמת המבנה הארגוני, במטרה להביא לאופטימיזציה בתחום הייצור ולחיסכון בעלויות התפעוליות.
החברה מציינת כי בשבוע שעבר ולאחר שהתקבלו המלצות ועדת הביקורת, אישר דירקטוריון החברה עדכון של הסכם רכישת מערכות קירור, שולחנות קופה ומערכות מידוף בהיקף של מיליון שקל ויותר, מחברת הארגז שבבעלות חגי שלום.