בצל הדרישה של עצמאים ובעלי עסקים לפיצויים, משרד האוצר הודיע הערב (ג') על הארכת ימי הבידוד שישולמו לשכירים ביום אחד, ועל תיקון לחוק דמי הבידוד לעצמאים (שטרם נחקק בנוסחו המקורי) כך שיזוכו בארבעה ימי בידוד במקום בשלושה ימים. החוק לתשלום ימי הבידוד לעצמאים יובא ביום ראשון לאישור ועדת השרים לחקיקה ואחר כך לאישור הכנסת, ויבוצע רטרואקטיבית מיולי 2021.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר הערב בתדרוך לכתבים, כי ההחלטה להארכת ימי הבידוד תהיה תקפה רק לחודש ינואר בשלב הזה, וכי "היא מתקבלת בעיצומו של הגל החמישי בתקופה לא פשוטה. אנחנו חיים לצד הקורונה וכך נמשיך, כאשר ההתמודדות ללא סגר מוכיחה את עצמה. הכלכלה ממשיכה לצמוח, נתוני האבטלה חוזרים לממדיהם ערב הקורונה, יש גידול בהשתתפות בשוק העבודה ואנחנו ביותר מ-7% צמיחה ב-2021".
הגורם הוסיף, כי "אנחנו באוצר ממשיכים לעקוב אחר הנתונים. אנחנו לא קרובים אפילו למצב שהיינו בתקופות של הסגרים. אין גם שום סיבה היום להוציא עובדים לחל"ת. לצד המצב הזה יותר אנשים נכנסים לבידוד ולכן החלטנו לתת לזה פתרון".
על פי החלטת משרד האוצר, במקום הפיצוי המתוכנן לעצמאים מבודדים לשלושה ימים בלבד, הם יקבלו ארבעה ימי בידוד. רק המהלך הזה יעלה לתקציב המדינה עוד כ-120-150 מיליון שקל. האוצר הודיע כי עצמאי יקבל על כל יום בידוד 430 שקל ובסך הכל 1,720 שקל לארבעה ימים.
בנוגע לשכירים, על פי החוק מאוגוסט 2020, השכירים שצריכים לשהות בבידוד נושאים בעלות של יום הבידוד הראשון ולאחר מכן מתחלקים הממשלה והמעסיקים בעלות ימי הבידוד. לפי המתווה החדש, בינואר 2022 המעסיקים יקבלו מהממשלה פיצוי גם על היום הראשון של בידוד השכירים. עלות המהלך הזה עוד 150 מיליון שקל.
העלות של כל המהלך לתקציב המדינה תגיע לרבע מיליארד שקל ויותר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

דרך נוספת להתמודד עם הבידודים: הגדלת מכסת השעות הנוספות

במקביל להודעה של משרד האוצר בנוגע לשינוי מתווה מימון ימי הבידוד, שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, הודיעה כי תפרסם תיקון להיתר להעסקה בשעות נוספות לצורך שמירה על רציפות תפקודית של המשק, במסגרת ההיערכות להיעדרות נרחבת של עובדים ולירידה משמעותית במצבת העובדים הפעילים.
טיוטת ההיתר תכלול הגדלת מכסת השעות הנוספות השבועיות המותרות ל-25 שעות, במקום 16 כיום; אורך שבוע העבודה, כולל שעות נוספות לא יעלה על 67 שעות, במקום 58 כיום; תתאפשר העסקת עובדים במשך של עד 14 שעות עבודה יומיות (כולל שעות נוספות), עד 8 פעמים בחודש, ומכסת השעות הנוספות החודשית לא תעלה על 90 שעות.
לפי ההודעה של השרה, ההיתר יוענק למעסיקים בעלי למעלה מ-20 עובדים אשר 20% לפחות ממצבת עובדיו נעדרו ממקום העבודה בנסיבות שאינן תלויות במעסיק, וככל שלא ניתן לבצע את העבודה באמצעות עובדים קיימים. בתוך כך, בהיתר לא יכללו ענפים מסוימים מטעמי בטיחות - כמו נהגים ופועלי בניין. השימוש בהיתר ייעשה בהתאם לצורכי מקום העבודה ובהתחשב בטובת העובדים.

מאבק העצמאים לדמי בידוד

שר האוצר, אביגדור ליברמן, הבטיח השבוע כי דמי הבידוד לעצמאים ישולמו לראשונה כבר בקרוב, אבל למרות שהצעת החוק הועלתה לאתר משרד האוצר להערות הציבור לפני כשלושה שבועות - עד השבוע לא היה ברור מתי היא תאושר ותיכנס לתוקף. כעת, כאמור, הכוונה היא להביא את חוק דמי הבידוד לעצמאים ביום ראשון הקרוב לאישור ועדת השרים לחקיקה ולאחר מכן, כנראה בשבוע הבא, הוא יובא לקריאה ראשונה בכנסת. השינוי בהצעת החוק שעליו בישר האוצר היום הוא שהעצמאים יקבלו ארבעה ימי בידוד בתשלום במקום שלושה, כפי שנקבע בחוק המקורי.
מאבק העצמאים לזכות בדמי בידוד החל כבר לפני יותר משנה, כאשר בנובמבר 2020 נחקק חוק התוכנית לסיוע כלכלי לפיצוי על ימי הבידוד. החוק העניק לעובד שנעדר מעבודתו עקב שהייתו בבידוד תשלום דמי בידוד בשיעור דומה לשיעור של דמי מחלה. על פי החוק מעסיק משופה מאוצר המדינה באמצעות המוסד לביטוח לאומי בגין 50% או 75% מדמי הבידוד ששילם לעובדיו, כתלות בגודלו של העסק. החוק נקבע רטרוקטיבית מה-31 במרץ 2020.
לפני חצי שנה, באוגוסט, נחקק תיקון לחוק דמי הבידוד לשכירים ונקבעה הוספת זכאות לדמי בידוד להורה אשר פטור מבידוד עקב היותו מחוסן או מחלים, אשר ילדו שוהה בבידוד, וההורה נדרש לכן להיעדר מעבודתו על מנת להשגיח על ילדו. כמו כן נקבע כי יופחת שיעור הזכאות לדמי בידוד ל-75% משווי יום מחלה וזאת כאשר עובד יכול היה לבחור למנוע את הבידוד אם התחסן ובחר שלא לעשות זאת ובכך הטיל עלויות על המעסיק ועל המדינה.
בעקבות עתירות של ארגוני העצמאים לבג"ץ בטענה לאפליה, הודיעה הממשלה לראשונה רק בנובמבר 2021 כי תגבש מתווה למימון היעדרות בשל ימי בידוד של עצמאים ממקום עבודתם, ומשרד האוצר העלה כאמור רק לפני קרוב שלושה שבועות להערות הציבור את ההצעה לקבוע מנגנון דומה בדבר תשלום דמי בידוד לעצמאי שנעדר מעבודתו עקב שהותו או שהות ילדו בבידוד. זאת, באמצעות שימוש במנגנון הקיים עבור שכירים, בשינויים המחויבים הנובעים משיטת ההעסקה השונה. יש לציין כי במסגרת חוק הבידוד גם המעסיק נשא בחלק מתשלום דמי הבידוד ולעובד ירדו דמי מחלה אשר היו צבורים לטובתו מראש. מקורות מימון אלה אינם קיימים עבור עצמאי.

האוצר: ימי הבידוד זה הפיצוי המשמעותי ביותר כרגע

בשבועות האחרונים הבהיר שר האוצר כי לא ימהר לפזר כספים לסיוע לעסקים כל עוד המשק פתוח. שלשום אמר כי "כל העסקים במצב מצוין ואני שמח על כך. כל החנויות והמסעדות היו מלאות. נכון להיום, משיחות עם אנשי עסקים הבעיה היא במחסור בידיים עובדות".
גורם בכיר באוצר טען בשיחה עם ynet כי "המצב במשק טוב מאוד גם כעת. ניסיתי להזמין כרטיסים למופע השבוע ואמרו לי שאין כרטיסים. גם חלק מהמסעדות מלאות. יחד עם זאת, ברור שיש ענפים שנפגעים, כמו המספרות והקוסמטיקה, ואנחנו לא נשלול סיוע לעסקים שיתברר שבהם יש ירידה גדולה במחזורים".
למשרדי האוצר והכלכלה הועברו מאז ראשית השבוע נתונים על ירידה משמעותית בימים האחרונים במחזורים בענפי האוכל, הבידור והתרבות, תיירות הפנים, המוניות והקוסמטיקה, אולם מדובר בירידה שנמשכת פחות משבועיים. "אנחנו בהחלט מבינים את המצוקה בחלק מהענפים האלה. אנחנו לא בעמדה של שלילת כל סיוע. היכן שצריך נסייע. אנחנו נבדוק בימים הקרובים מה מתרחש בכל ענף ונהיה עם יד על הדופק", אמר גורם בכיר במשרד האוצר.
עוד ציינו באוצר כי יש סיוע נרחב למדי לעסקים בישראל והוא נמשך ויימשך ככל שצריך: "אנחנו משלמים על ימי הבידוד וזה הפיצוי המשמעותי ביותר כרגע".
בנוסף אמרו בכירי המשרד, כי הסיוע על חשבון תקציב המדינה כולל הרחבה משמעותית של כמות בדיקות הקורונה בחינם, כסיוע לאזרחים ולעסקים. כמו כן, יוארך משך פעילות הקרן להלוואות לעסקים בערבות המדינה גם מעבר לחודש פברואר, המועד הנוכחי להפסקת קבלת ההלוואות בתנאים נוחים, ותשלומי המע"מ של החודש נדחו בתשעה ימים מה-15 בינואר ל-24 בחודש. בנוסף, ניתן פיצוי נקודתי לעסקים בקשיים בתחומי התעופה והתיירות עד כה בסכום כולל של 700 מיליון שקל.
"אנחנו מבינים את המצוקה בענפים מסוימים במשק, אבל ממש לא כולם במצוקה. עסקים רבים גם מרוויחים כעת יותר מאשר לפני משבר הקורונה וחלקם כבר נדרשו לקבל מענקים ביתר שהם קיבלו. יש גם מי שמצבם טוב מאוד ודווקא מהם, כמו מהקניונים, שומעים קולות של בכי בלתי מוצדק לחלוטין", אמר גורם בכיר נוסף במשרד.
אחת ההצעות שתישקל במשרד האוצר היא לחזור לשיטת המענקים לעסקים שמחזורם ירד לפחות ב-40%, אולם על פי ההערכות באוצר פיצוי כזה יינתן לא לפני החודשים מרץ או אפריל השנה, לאחר שרשות המיסים תבדוק הפעם מראש אם אכן מגיע פיצוי לאותם עסקים. בעבר ניתן הפיצוי לעסקם רבים שמחזורם כלל לא ירד ומנהל רשות המסים, ערן יעקב, ציין כי אותם עסקים "פשוט רימו אותו ודרשו ביודעין מענקים שלא הגיעו להם".