שר האוצר, אביגדור ליברמן, הבטיח אתמול (א') כי דמי הבידוד לעצמאים ישולמו לראשונה כבר בקרוב, אבל למרות שהצעת החוק הועלתה לאתר משרד האוצר להערות הציבור לפני כשלושה שבועות, עדיין לא יודעים בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ אפרת רייטן, מתי הוועדה תתבקש לדון בחוק, "כיוון שהוא אפילו לא הובא לקריאה ראשונה בכנסת". מלשכת שר האוצר נמסר ל-ynet כי הכוונה היא להביא את חוק דמי הבידוד לעצמאים ביום ראשון הקרוב לאישור ועדת השרים לחקיקה ולאחר מכן, כנראה בשבוע הבא, הוא יובא לקריאה ראשונה בכנסת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בתשלום דמי בידוד לעצמאים בסך 430 שקל לשבוע בלבד, שיבוצע רטרואקטיבית מיולי 2021. לדברי נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, "תזכיר החוק עדיין לא הגיע בכלל לכנסת ואני לוחץ על זה בכל הכוח". כהן מתח ביקורת חריפה על כך שהפיצוי לעצמאי יעמוד רק על כ-61 שקל ליום או 430 שקל לשבוע, כיוון שלעצמאים אין מעסיקים ורק הממשלה תפצה אותם: "זאת אפליה קשה ובלתי מובנת של העצמאים לעומת השכירים ונדרוש שיתקנו אותה בכנסת".
1 צפייה בגלריה
הפגנת מטה מאבק העצמאים מול ביתו של רה"מ בנט
הפגנת מטה מאבק העצמאים מול ביתו של רה"מ בנט
הפגנת עצמאים
(צילום: מוטי קמחי)
על פי הצעת החוק העצמאים צפויים לראשונה לזכות בפיצוי על ימי הבידוד שיידרשו מהם, עם התפשטותו המהירה של נגיף האומיקרון. באוצר אמרו כי הפיצוי ישולם כבר בקרוב, אך כאמור הכנסת אפילו לא החלה לדון בו בקריאה ראשונה ובוודאי שלא בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת להכנתו לקריאות השנייה והשלישית במליאה.
מאבק העצמאים לזכות בדמי בידוד החל כבר לפני יותר משנה, כאשר בנובמבר 2020 נחקק חוק התוכנית לסיוע כלכלי לפיצוי על ימי הבידוד. החוק העניק לעובד שנעדר מעבודתו עקב שהייתו בבידוד תשלום דמי בידוד בשיעור דומה לשיעור של דמי מחלה. על פי החוק מעסיק משופה מאוצר המדינה באמצעות המוסד לביטוח לאומי בגין 50% או 75% מדמי הבידוד ששילם לעובדיו, כתלות בגודלו של העסק. החוק נקבע רטרוקטיבית מה-31 במרץ 2020.
לפני חצי שנה, באוגוסט, נחקק תיקון לחוק דמי הבידוד לשכירים ונקבעה הוספת זכאות לדמי בידוד להורה אשר פטור מבידוד עקב היותו מחוסן או מחלים, אשר ילדו שוהה בבידוד, וההורה נדרש לכן להיעדר מעבודתו על מנת להשגיח על ילדו. כמו כן נקבע כי יופחת שיעור הזכאות לדמי בידוד ל-75% משווי יום מחלה וזאת כאשר עובד יכול היה לבחור למנוע את הבידוד אם התחסן ובחר שלא לעשות זאת ובכך הטיל עלויות על המעסיק ועל המדינה.
בעקבות עתירות של ארגוני העצמאים לבג"ץ בטענה לאפליה, הודיעה הממשלה לראשונה רק בנובמבר כי תגבש מתווה למימון היעדרות בשל ימי בידוד של עצמאים ממקום עבודתם, ומשרד האוצר העלה כאמור רק לפני קרוב שלושה שבועות להערות הציבור את ההצעה לקבוע מנגנון דומה בדבר תשלום דמי בידוד לעצמאי שנעדר מעבודתו עקב שהותו או שהות ילדו בבידוד. זאת, באמצעות שימוש במנגנון הקיים עבור שכירים, בשינויים המחויבים הנובעים משיטת ההעסקה השונה.
במסגרת חוק הבידוד גם המעסיק נשא בחלק מתשלום דמי הבידוד ולעובד ירדו דמי מחלה אשר היו צבורים לטובתו מראש. מקורות מימון אלה אינם קיימים עבור עצמאי.
הממשלה הודיעה לבג"ץ על ההחלטה וכי משרד האוצר השלים את תיקון החוק המעניק פיצוי בעבוד ימי הבידוד גם לעצמאים. לדברי רועי כהן, ההסדר בפועל ממשיך במגמה המפלה ביחס לציבור העובדים העצמאים. יצוין, שההחלטה בעניינם תהיה – לכשתאושר בכנסת - רטרואקטיבית רק מיום 1 ביולי 2021.
בלשכתה של יו"ר ועדת העבודה והרווחה העריכו כי החוק יובא לדיון בוועדה בשבוע הבא. גורם במשרד האוצר הביע תקווה שהחקיקה תסתיים עד סוף החודש.