הדלק יוזל בחצי שקל באופן מיידי ולמשך שלושה חודשים. המחיר ירד מ-7.44 שקלים לליטר דלק אוקטן 95 בשירות עצמי ל-6.94 שקלים באפריל. זאת, לאחר ששר האוצר, אביגדור ליברמן, הודיע היום (ג') כי מס הבלו על הדלק יופחת: "אם אפשר להחזיר כסף לציבור אז צריך לעשות את זה. אם תהיה אפשרות נוריד את המס על הדלק גם בחודש הבא". ההחלטה דורשת את אישורה של ועדת הכספים של הכנסת, שאין ספק שתאשר אותה, לאחר שחברי כנסת רבים דרשו את ההפחתה בשבועות האחרונים שוב ושוב. העלות המשוערת של המהלך: כ-800 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר האוצר ציין כי קיבל את ההחלטה על הפחתת מחיר הדלק בשל המדיניות שבה הוא דוגל: "כל זמן שאני במשרד האוצר, אנחנו לא שמים כסף מתחת לבלטה. אם אפשר להחזיר כסף לציבור אז צריך לעשות את זה". זוהי הפעם הראשונה שהמס על הדלק הופחת מאז שנת 2012. מחיר הבלו שצמוד למדד המחירים לצרכן עמד לפני ההפחתה על 3.13 שקלים, ואחריה יירד ל-2.63 שקלים. יש לציין כי בחודש הבא מס הבלו צפוי לעלות בעקבות עליית המדד.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ותדלוק
(צילום: ניב קנטור, shutterstock)
יצוין כי ההודעה של ליברמן מגיעה לאחר שמחירי הדלק עלו שוב ושוב זה מספר חודשים, בין היתר בשל המלחמה באוקראינה, ומחירו גבוה כעת ב-1.40 שקלים לעומת חודש אפריל לפני שנה. רק מראשית השנה עלה כבר מחיר הדלק ב-18% וכעת מדובר בהפחתת המחיר מ-7.44 שקלים ל-6.94 שקלים, הפחתה של כ-6.5%.
למעשה, ההפחתה הנוכחית היא בגובה 43 אגורות ממס הבלו ושבע אגורות נוספות מהמע"מ. לכן, המחיר המירבי לליטרל באילת יירד רק ב-43 אגורות ויעמוד על 5.93 שקלים במקום 6.36 שקלים כיום.
השר ליברמן הדגיש כי מחיר חבית הנפט בעולם התייצב ולכן אפשר לקבל כעת החלטות, לאור ההכנסות הגבוהות ממיסים שהיו לאחרונה. "בדקתי היום ומחיר הדלק התייצב בסביבות 105 דולר. הוא ינוע לפי ההערכות בין 99 עד 112 דולר לחבית. אלו ההערכות בעולם כרגע, וזה מאפשר לקבל החלטות".
שר האוצר סיכם במסיבת העיתונאים שכינס את הרבעון הראשון במשק וציין כי "הוא היה מעודד מאוד". השר ציין את שיעור האבטלה הנמוך - 3.2%, את הצמיחה הגבוהה ואמר כי יחסית גם נתוני האינפלציה והגירעון במספרים מצוינים.
השר גילה כי הגירעון בתקציב המדינה הגיע בסוף הרבעון הראשון לשפל של 1.5% בלבד ב-12 החודשים האחרונים, אולם הנתון הרשמי יפורסם על ידי משרד האוצר בימים הקרובים. יצוין כי שיעור גירעון שנתי של 1.5% נמוך בהרבה מאשר היה נתון הגירעון ערב הקורונה, כ-3.8% מהתוצר. גירעון של 1.5% לא נרשם בכל העשור האחרון.
השר אמר כי "הנתונים האלה מעידים על המשק שהוא נמצא בצמיחה גבוהה. כך גם במספר פתיחת העסקים החדשים - זאת השנה הטובה ביותר, כמו גם ברווחים שמציגות החברות הנסחרות בבורסה".
עוד ציין השר כי תוקפים אותו עוד ועוד, אולם הוא מבצע את הדרוש "גם כאשר בסופו של דבר אתה חוטף לא מעט ביקורת". בשלב הזה, בישר השר על החלטתו להפחית את המחיר של ליטר דלק מיידית. "הבטחתי שבעניין הבלו על הדלק צריך יהיה לחכות שהמצב יתייצב כדי לקבל החלטות - וכך עשיתי, למרות הביקורת".
עוד ציין השר את חשיבות ההייטק: "יש תחרות כיום בעולם על כל פיתוח ועל כל סטארטאפ. נוכל לאשר תוכנית לפיתוח הבינה המלאכותית בתוך חודש וחצי".
בהתייחסו להכנת תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2024-2023 אמר שר האוצר, כי הוא מאמין שהתקציב יעבור בתוך כמה חודשים, כפי שעבר התקציב לשנים 2022-2021.
כאמור, שיעור המס על הדלק בישראל הופחת לאחרונה באפריל 2012, על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר דאז ד"ר יובל שטייניץ, לאחר שהמחיר הרקיע לשיאים חדשים. השיא בכל הזמנים היה אז 8.25 שקלים לליטר 95 אוקטן בשירות עצמי. המס הופחת אז שנית בתוך חודש ב-15 אגורות ומחיר ליטר דלק נקבע על 8 שקלים, במקום 8.15 שקלים לפני ההפחתה במס.
במשרדי הממשלה צמצמו אז את כוח האדם ב-2%, כדי לממן את אובדן ההכנסות מבלו הדלק שהיה גבוה גם אז. מחיר הנפט בעולם עלה ב-2012 בשל הסנקציות שהוטלו על איראן.
קודם לכן, ביולי 2011, בעת המחאה הגדולה ברחובות ברקע גל ההתייקרויות, כבר הקפיאה הממשלה את מחיר הדלק ומנעה התייקרות נוספת של כ-30 אגורות.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים, ד"ר רון תומר, אמר בעקבות ההודעה: "ההוזלה של הבלו אינה ברורה מאליו, אולם מתבקשת לאור חוסר הוודאות בשוק האנרגיה העולמי, והחשש לאינפלציה מתגברת בישראל. יש להמשיך וליישם מהלכים להפחתת יוקר הייצור ויוקר המחיה, דוגמת הפחתת הבלו על הסולר, מתווה להפחתת התשלומים המוניציפליים, פתרון המשבר בנמלים והפחתת תשלומי המים לעסקים".
פורסם לראשונה: 12:58, 05.04.22