בימים שבהם נראה שהמשק סוף סוף חוזר לשגרה, עולה השאלה האם חברות שהעבירו כמעט את כל העבודה שלהם לבית ולזום יאמצו את העבודה מרחוק, או יחזירו את שוק העבודה למצב "הטבעי" שלו בעשרות השנים האחרונות, של 9:00-17:00 במשרד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אני לא יכול לדמיין שאחזור לעבוד חמישה ימים בשבוע מהמשרד", מספר ליאור ביטון, שעובד ב-OpenWeb. עבור ביטון, לא מדובר רק בשעות שהוא שוהה במשרד, אלא בארבע שעות נוספות שהתבזבזו לו בכל יום בדרך מהבית שלו בחיפה למשרד בתל אביב. "אני יכול להגיד שלפני הקורונה זה בכלל לא היה שיקול מבחינתי, וכששאלו אותי בריאיון למשרה הנוכחית שלי אם לא תהיה לי בעיה עם הנסיעות, אמרתי בפה מלא שלא, ועמדתי מאחורי זה, כי רציתי להתקדם בקריירה שלי וחשבתי שזה שווה את המאמץ. אבל היום, אחרי שנה שלמה של עבודה מהבית, זה נראה פתאום לא הגיוני".
5 צפייה בגלריה
"פעם חשבתי שבשביל משרה טובה שווה לנסוע גם שעתיים לצד בכל יום. היום זה נשמע לי לא הגיוני". ליאור ביטון
"פעם חשבתי שבשביל משרה טובה שווה לנסוע גם שעתיים לצד בכל יום. היום זה נשמע לי לא הגיוני". ליאור ביטון
"פעם חשבתי שבשביל משרה טובה שווה לנסוע גם שעתיים לצד בכל יום. היום זה נשמע לי לא הגיוני". ליאור ביטון
ואכן, דברים שנראו טבעיים לפני שנה, כמו לנסוע שעתיים למשרד בכל יום, נראים פחות טבעיים אחרי שנה של מגפה שטלטלה את שוק העבודה. כעת, כשהדברים מתחילים לשוב לקדמותם, הרמה שבה יחליטו חברות לאמץ את השינויים שהתרחשו השנה תעצב ככל הנראה את עולם העבודה של השנים הבאות.
בארצות הברית, אמזון למשל, אחת המעסיקות הגדולות ביותר שם, הודיעה החודש כי היא מתכננת להחזיר את כל העובדים שלה למשרדים עד סוף 2021. "רוצים לחזור לתרבות עבודה ממוקדת משרד כבסיס העבודה שלנו", מסרו מהחברה. חברות ענק אחרות באזור כמו מיקרוסופט, פייסבוק ואובר הודיעו על חזרה גמישה יחסית למשרדים, שכוללת אימוץ רחב של העבודה מרחוק בשלב הזה. ובינתיים אצלנו, במגזר הציבורי (שהוא המעסיק הגדול ביותר בישראל), הודיעו שיאפשרו לעובדים שיכולים לבצע את עבודתם מהבית להיעדר מהמשרד רק יום אחד בשבוע, כאשר בשאר הימים הם יידרשו להגיע למשרד.
סקר "קיימא" ו-ynet שנערך בקרב גולשי ynet, ובדק את העדפות המשיבים לגבי אופי העבודה שלהם. לפי הסקר, 49% מעדיפים לעבוד במשרד 30% מעדיפים לעבוד מהבית, והשאר היו מעדיפים לעבוד בחללי עבודה משותפים, בתי קפה ועוד. כאשר השאלה הייתה היכן מתבצעת העבודה באופן היעיל ביותר, 64% הודו שלדעתם המשרד יותר יעיל, וכאשר נשאלו היכן העבודה הכי מהנה, 49% השיבו במשרד.


ביטון עבד רק מהבית בשנה האחרונה, למעט פעמים בודדות שהגיע למטה החברה, וכעת, לשמחתו, המעסיקים שלו לא מחייבים אותו להגיע, אבל כן מנסים לעודד את העובדים לעבוד גם מהמשרדים. "אני יכול להבין את העדפה של המעסיק שכולם יהיו במשרד, השיתוף פעולה פשוט יותר כשאפשר לגשת לבן אדם פיזית, וזה גם יוצר תחושת מחוייבות למקום ולעובדים האחרים כשאתה רואה אותם מחוץ לזום", הוא מודה. "מצד שני, החברה שלנו התמודדה עם השנה האחרונה בצורה מצויינת, עמדנו במשימות והצלחנו להתפתח גם מעבר. אז אם אחרי ה'פיילוט' שהוכיח את עצמו במשך שנה פתאום יתעקשו שכולם יגיעו בכל יום, זה יהיה קצת מוזר".

"5 ימים במשרד זה טירוף לעומת הזרימה שיש בעבודה מהבית"

בניגוד למצב של ביטון, שלא חייב להגיע בכל יום למשרד, ג', שעובדת בתחום הביטוח, פחות מרוצה מהמעסיקים שלה ולכן העדיפה גם שלא להזדהות. "במהלך השנה האחרונה עבדנו רק מהבית, אבל ברגע שהסתיימו ההגבלות, לפני חודש בערך - החזירו אותנו לעבודה בפול-פאוור, חמישה ימים בשבוע מהמשרד", היא מספרת.


"מבחינתי התקופה הזאת של העבודה מהבית הראתה לי שאפשר לעבוד בלי לחיות במרתון ובלחץ בלתי פוסק. מהבית אפשר לארגן תוך כדי את הבית, להיות קשובה יותר לילדים ובכלל לראות את המשפחה הרבה יותר. לארגן לילדים ארוחת צהריים חמה וטרייה, כי כשאני בבית זה דברים שאני יכולה לתקתק. לעומת זאת כשאני צריכה להתארגן לעבודה בבוקר, ותוך כדי לארגן את הילדים, להכין אוכל להם ולי למשך היום ואז עוד לבזבז זמן בנסיעה לעבודה - היום שלי נראה אחרת לגמרי, זה טירוף לעומת הזרימה שיש בעבודה מהבית".
ג' מספרת כי "אנחנו מאוד רוצים ומבקשים שייתנו לנו להמשיך לעבוד יומיים בשבוע מהבית, כל חבריי לעבודה אומרים שהם ממש זקוקים לזה. אבל עד היום לא שאלו אותנו מה אנחנו מעדיפים, רק אמרו לנו שאולי זה ישתנה בהמשך. התפוקה הייתה טובה בשנת הקורונה, ואנשים עבדו כמו שצריך גם מהבית, אז לא ברור למה לא קשובים אלינו. לפני שנה חשבתי שאין ברירה אחרת, אבל אם ראינו השנה שאפשר לשחרר קצת את הלחץ, בלי לפגוע בעבודה - אז למה לא?".
חלק גדול מהעובדים מתבקשים להגיע למקום העבודה מספר פעמים בשבוע, אבל עדיין נהנים מהאפשרות לעבוד רוב השבוע מהבית. דדי ירון למשל, שעובד בתור ארט דיירקטור בקוואליטי סקור, מספר שאחרי שנה שלמה שבמהלכה עבד בעיקר מהבית, היום המעסיקים שלו מבקשים שיגיע למשרדים פעמיים בשבוע. "אני מבין מה עומד מאחורי הבקשה, כי גם אם כל המשימות מתבצעות מהבית בצורה טובה, אז יש את סיעור המוחות שקורה במשרד בין לבין, לא רק בישיבות הפורמליות שנקבעות ביומן", הוא אומר. "עם זאת, מאוד מבאס אותי לחשוב שיבטלו לגמרי את האפשרות לעבוד מהבית, גם מסיבות של נוחות אבל גם מסיבות של אפקטיביות.
5 צפייה בגלריה
"אני מבין למה המעסיקים רוצים שנגיע למשרדים, אבל אני הרבה יותר פרודקטיבי בבית". דדי ירון
"אני מבין למה המעסיקים רוצים שנגיע למשרדים, אבל אני הרבה יותר פרודקטיבי בבית". דדי ירון
"אני מבין למה המעסיקים רוצים שנגיע למשרדים, אבל אני הרבה יותר פרודקטיבי בבית". דדי ירון
"אני הרבה יותר פרודקטיבי בבית, כי אני גם מתחיל את היום שלי רענן בלי נסיעות, וגם אם צריך להשלים משהו מחוץ לשעות העבודה, בערב נניח, הרבה יותר קל לי לבצע את זה כי העמדה שלי מסודרת בבית וגם כי אם אחרי יום עבודה במשרד שאני חוזר ממנו בשבע בערב הביתה - למי יש כוח לפתוח את המחשב? יותר מזה, אם אני יודע שאני צריך לנסוע למשרד, אני עובד בערב שלפני זה בבית כדי לסגור פינות, כי אני יודע שבמשרד אני אפטפט, אסתובב ואהיה הרבה פחות יעיל. קצת אבסורד".
דנה זלמנסון, שעובדת בתור מנהלת קמפיינים באותה חברה ונדרשת גם היא להגיע פעמיים בשבוע אחרי שנה שעבדה רק מהבית, אומרת גם כי "נראה לי מטורף לחזור לחמישה ימים במשרד בשבוע. אני לא מבינה איך הספקתי דברים במצב כזה, קשה לי לראות את זה חוזר. לפני הקורונה היה לי חשוב להפריד בין העבודה לבית - עבדתי מהמשרד תשע שעות ברצף והמשכתי בערב מהבית רק במקרים נדירים, אבל היום הכל התערבב כי הבית והעבודה באותו מקום.
"אני חושבת שהמעסיקים מבינים את היתרונות שיש לעבודה מהבית, וגם דאגנו להעביר להם את זה בסקרים ושאלונים שהעבירו לנו לקראת הסרת ההגבלות. מעבר לאפקטיביות, שלדעתי הייתה גבוהה בקרב כל העובדים בחברה, אני חושבת שברגע שנחסך לנו הרבה זמן, ואנחנו אפילו ישנים יותר או סתם מספיקים יותר דברים לאורך היום - אז זה הופך אותנו לאנשים שלווים ושמחים יותר ובסופו של דבר זה גורם לנו לרצות להישאר בעבודה. הנוחות נותנת פה הרבה ערך מבחינתי. יש ערך כמובן גם בלהגיע למשרד, אבל לא בטוחה שיש צורך בחמש פעמים בשבוע".
5 צפייה בגלריה
"אני לא מבינה איך הספקתי לעשות בכלל משהו בתקופה שעבדתי חמישה ימים מהמשרד. זה נראה לי מטורף לחזור לזה". דנה זלמנסון
"אני לא מבינה איך הספקתי לעשות בכלל משהו בתקופה שעבדתי חמישה ימים מהמשרד. זה נראה לי מטורף לחזור לזה". דנה זלמנסון
"אני לא מבינה איך הספקתי לעשות בכלל משהו בתקופה שעבדתי חמישה ימים מהמשרד. זה נראה לי מטורף לחזור לזה". דנה זלמנסון

"אני מאפשר לעובדים להגיע למשרד, אבל אף אחד לא רוצה"

ומה חושבים המעסיקים על עבודה מהבית? בדקנו עם שני מעסיקים בחברות שונות, שבאחת אימצו עד כמה שניתן את העבודה מרחוק ובאחת ביטלו אותה לאחרונה.
טלי דראל, שותפה בפירמת האדריכלים V5 אדריכלים ובוני ערים, מספרת שבימים אלה הם מחזירים את מלוא העבודה למשרד. "בתקופת הקורונה השארנו רק צוות מצומצם שהגיע יום-יום, של עובדים שביקשו להגיע כי לא היה להם נוח לעבוד מהבית, הכל בהתאם להגבלות. רוב העובדים עבדו מהבית ועשינו פגישות זום יומיות כדי לנהל את הצוותים שלנו ביעילות המקסימלית.
"שמעתי ממעסיקים אחרים שזה היה יעיל אצלם, אבל אצלנו מאוד הייתה חסרה עבודת הצוות פנים מול פנים. מקצוע האדריכלות הוא מאוד ויזולי, ומרגע שחזרנו לעבוד במשרד התפוקה עלתה. אנחנו עדיין גמישים כי התקופה רגישה, אבל נכון לעכשיו כל העובדים מגיעים למשרדים". היא אומרת.
5 צפייה בגלריה
האדריכלית טלי דראל, שותפה במשרד V5 אדריכלים
האדריכלית טלי דראל, שותפה במשרד V5 אדריכלים
"אנחנו מעדיפים את העובדים לידינו, זה הופך את מקום העבודה לכייפי ומשפחתי". טלי דראל, שותפה במשרד V5 אדריכלים
(צילום: סאם יעקובסון)
"אני יכולה לחשוב על חלק מהעובדים שהעבודה בבית הייתה להם טובה יותר, זה מאוד אינדיווידואלי ותלוי באופי העבודה, כי לחלק יותר קל להתרכז מהבית, אבל בגדול אנחנו מעדיפים את העובדים לידינו. אנחנו אוהבים את הישיבות הפרונטליות וזה פשוט הופך את מקום העבודה למקום יותר כיף, במיוחד אצלנו שזה מקום מאוד משפחתי. כל זאת למרות שהתקופה הזאת הייתה מאוד כלכלית למשרד, כי חסכנו הרבה כסף בזכות העבודה מהבית, וגם בקטע המקצועי ברור שהרבה יותר קל לתאם ישיבות עם כמה גורמים בזום מאשר לתאם הגעה של כולם למקום פיזי".
יחד עם זאת, דראל מציינת שהם יאמצו חלק מצורות העבודה שהתקבעו בתקופת הקורונה. "אנחנו ממשיכים לעשות בערך 50% מהפגישות שלנו עם גורמים חיצוניים בזום, כי אנחנו מעדיפים את זה מאשר לנסוע באמצע היום לאתר עבודה למשל בעיר אחרת, שאנחנו לא בדיוק חייבים לבקר בו".


ברשת מטבחי זיו דווקא אימצו את העבודה מרחוק. החברה המשיכה לפעול בתקופת הקורונה בשל היותה עסק חיוני בענף הבנייה, ו-100 עובדי המפעל הגיעו יום-יום למפעל, אבל 25 עובדי המחלקה הטכנית, שאחראים על פיענוח תוכניות המטבחים וההורדה לייצור (מתווכים בין העיצוב לייצור) - עבדו רק מהבית. "עכשיו כשהסירו את ההגבלות, אנחנו מבקשים מעובדי המחלקה הטכנית להגיע רק יום אחד בשבוע, ומאפשרים להם להמשיך לעבוד מהבית", אומר גיא נתן, סמנכ"ל מטבחי זיו. "במשך השנה הזאת ראינו שהמצב הזה טוב לשני הצדדים, גם לנו המעסיקים וגם כמובן לעובדים.
5 צפייה בגלריה
גיא נתן, סמנכ"ל שיווק מטבחי זיו
גיא נתן, סמנכ"ל שיווק מטבחי זיו
"קל לנו למדוד מה העובד עושה בבית, ומבחינתי העבודה מתבצעת בצורה טובה, אז כולם מרוצים". גיא נתן, סמנכ"ל שיווק מטבחי זיו
(צילום: יח"צ)
"לעובדים זה טוב משתי בחינות - זה גם חוסך להם את זמן הנסיעה לעבודה, וזה גם מאפשר להם לעבוד בשעות שנוחות להם, ומבחינתי שינוחו ושיהיו עם המשפחה שלהם כמה שיותר כל עוד הם מספיקים לבצע את המשימות. חוץ מזה, העובדים מספיקים הרבה יותר בפחות זמן כי אף אחד לא מפריע להם".
נתן מסביר כי "מבחינתי העובד צריך לייצר מספר מטבחים ביום במחשב, והוא לא יכול לעשות חצי עבודה, כי כשהוא מעביר לנו את הקובץ זה צריך להיות מושלם - ככה שקל לנו למדוד מה הוא עושה בבית. המשימות שלנו מאוד מוגדרות, אז אין את הקטע שאני לא יודע אם העובד מתבטל בבית או לא. אנחנו בכל זאת מבקשים מהם להגיע יום אחד בשבוע כדי שתישאר להם הזיקה לחברה. אנחנו שומרים להם את המשרדים ומאפשרים להם להגיע גם יותר, אבל אני אגלה לך סוד - אף אחד לא רוצה. נוח להם מהבית, ומבחינתי העבודה מתבצעת בצורה טובה, אז כולם מרוצים".