פחות מחודש נותר למועד הסופי באמת שנקבע לאישור תקציב המדינה לשנה הנוכחית - 23 בדצמבר 2020. כן, זאת לא בדיחה: כלכלנים בעולם לא מאמינים תחילה כאשר מספרים להם, שתקציב מדינת ישראל לשנה הנוכחית, שנת הקורונה, אמור להיות מאושר שמונה ימים לפני סיומה, אולם זאת עובדה ולא מהתלה. זה המועד שנקבע בפשרה בשלהי הקיץ, ה-23 בדצמבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שיחת היום במסדרונות הפוליטיים והכלכליים היא בימים אלה אחת: האם יוכרז בשבועות הקרובים על בחירות והאם יוגש תקציב המדינה לשנת 2020 במועד שנקבע, כדי להבטיח לפחות את קיומה של הממשלה המקרטעת הזאת לעוד חודשים אחדים
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: רויטרס)
אז הנה החדשות: גם אם יש עדיין כוונה להגיש את התקציב כבר בימים הקרובים ולאשרו תוך פחות מחודש, לא בטוח כלל שהדבר עדיין אפשרי. גורמים בכירים שעמם שוחחנו בימים האחרונים, גם הבוקר (שלישי), הבהירו כי אף אם מדובר בתקציב מדינה לשנה שכבר מסתיימת ושרובו כבר מוכן - הזמן דוחק וקיים סיכוי רב שכלל לא ניתן יהיה עוד לאשרו במועד שנקבע.
המשמעות תהייה אחת: כבר לא יהיה חשוב כל כך אם ראש הממשלה הנוכחי וראש הממשלה החליפי יבקשו להמשיך ולקיים את הממשלה המוזרה הזאת עד לראשית שנת התקציב 2021 - יכול מאוד להיות שממשלה פשוט תיפול בעצמה, באין תקציב מאושר, כבר ב-23 בדצמבר.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
הכל כבר מוכן בתקציב 2020". שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
גורם בכיר במשרד האוצר אישר לנו היום שהזמן הקצר שנותר לאישור הסופי של התקציב עלול לא להספיק. יש להביא את התקציב לאישור הממשלה, להביאו לקריאה ראשונה בכנסת, לאשר את אלפי סעיפיו בוועדות הכנסת ולהביאו לקריאה שנייה ושלישית במליאה.
בימים כתיקונם, התהליך הזה אורך שמונה חודשים, מחודש אפריל, שבו מתחילים באגף התקציבים במשרד האוצר להכין את התקציב, ועד לסוף חודש דצמבר, מועד שבו יש לאשרו בקריאה השלישית בכנסת.
כעת, גם אם כדברי שר האוצר, ישראל כץ, "הכל כבר מוכן בתקציב 2020", בקרב בכירים באוצר וחברי כנסת, בעיקר בוועדת הכספים, קיים ספק רב אם בכלל עוד אפשרי לאשר את התקציב סופית בכנסת עד ל-23 בדצמבר, דהיינו תוך פחות מחודש.

חברי ועדת הכספים: "לא נהייה חותמת גומי"

חברים בוועדת הכספים של הכנסת כבר הבהירו כי "לא נהייה חותמת גומי לשום תקציב. אנחנו לא כלי משחק". לדבריהם, חברי הוועדה יבקשו לעבור - כנהוג בכל תקציב מדינה - על כל סעיפי התקציב, הגם שמדובר בתקציב לשנה שכבר מסתיימת.
3 צפייה בגלריה
ועדת הכספים דיון הלוואות קורונה
ועדת הכספים דיון הלוואות קורונה
ועדת הכספים
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
גם בממשלה עשויים שרים להעלות תהיות ושאלות ביחס לאחדים מפרקי התקציב. מאחר שכרגע לא ברור גם אם התקציב יובא לממשלה כבר ביום ראשון הקרוב - הרי שהזמן הולך ואוזל במהירות גדולה.
בימים האחרונים רמזו בשתי חברות דירוג אשראי בינלאומיות מובילות, באופן די מפורש, כי אי אישור תקציב המדינה וניהול עוד מערכת בחירות מתישה, יובילו בהכרח להורדת הדירוג (הטוב) של ישראל. היום קבע כך גם הבנק השוויצרי הנחשב, קרדיט סוויס. גם בקרן המטבע הבינלאומית ציינו כברירת מחדל את העובדה שמדינת ישראל פועלת כבר כמעט שנה שלמה ללא תקציב מאושר.

מצב שאין לו אח ורע בעולם

ומה יקרה אם התקציב לא יאושר בעוד 30 יום? לא פחות מקטסטרופה, כהגדרת מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, ירום אריאב, בריאיון שהעניק לאחרונה ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet.
במקרה כזה, מערכת הבחירות תימשך לפחות 90 יום ועד שתוקם ממשלה יחלוף לפחות חודש וחצי נוסף. רק אחרי פסח ימונו השרים, אם ניתן יהיה להקים ממשלה, ואז יתחילו להכין, כמה מגוחך, את תקציבי 2020 ו-2021 כאשר מחצית שנת 2021 כבר מסתיימת. למצב האבסורדי הזה אין אח ורע בעולם. פשוט אין.
אז אולי האדונים נתניהו וגנץ יעשו רגע חושבים ויביאו ביום ראשון הקרוב, ממש אחרי הרגע האחרון, את תקציב 2020 לאישור הממשלה והכנסת וניתן יהיה לפחות לשאוף לכך שהמדינה תתחיל את 2021 בפיגור של ימים ספורים בלבד, כבר בתוך 2021, עם תקציב מדינה לא מאושר. וזאת תהייה אז חצי ואולי רק רבע נחמה.