הכלכלן הבכיר ירום אריאב, כיהן מ-2007 ובמשך שלוש שנים כמנכ"ל משרד האוצר. באותן שנים גורליות הוא הוביל בהצלחה את המדיניות הכלכלית של מדינת ישראל בעוד העולם כולו ספג פגיעה נרחבת במשבר 2008. כיום, כחבר בצוות המייעץ למל"ל במאבק בקורונה, הוא מרים דגל אדום בוהק אל מול ההתנהלות הכלכלית של הממשלה. אריאב לא חוסך ביקורת מהשימושים הפוליטיים שעושה ראש הממשלה בתקציב המדינה, ומודאג ממצבו של משרד האוצר שהולך ומתרוקן מבכירים בחסות השר העומד בראשו.

"המשק נמצא במיתון עמוק ביותר, שכנראה יימשך עוד זמן לא מועט", הוא אומר. "הבעיה מספר אחת היא אבטלה שלא ידענו כמוה מעולם. אנחנו חווים כעת נסיגה חסרת תקדים בצמיחה. חמור מאוד הוא שעבדנו 15 שנה להוריד את היחס של חובות המדינה לתוצר לרמה של 60 אחוז, ועכשיו אנחנו עולים בחזרה מעבר ל-80 אחוז. יהיה קשה מאוד לרדת בחזרה משיעור כזה".
2 צפייה בגלריה
ירום אריאב
ירום אריאב
ירום אריאב
ראש הממשלה טוען שהתחלנו את המשבר עם משק די חזק, לא? "היו כמה חוזקות וכמה חולשות. החולשה הייתה שהיה לנו גירעון גדול של כ-4% גם לפני המשבר. בפרוץ הקורונה בישראל, במרץ השנה, חלפו כבר שנתיים מאז אישור התקציב האחרון. וכל זה כאשר המערכת הפוליטית רעועה. לעומת זאת, נכנסנו למשבר עם יחס חוב-תוצר נמוך של רק 60% ורזרבות מטבע חוץ של 130 מיליארד דולר. אלמלא אלה המצב כעת היה גרוע עוד יותר. הכלכלה והבריאות שזורים זו בזו, לכן קודם כל צריך שתהיה שליטה על המגפה. עם כל כך הרבה אנשים מאומתים, ועקב כך מאות אלפי מבודדים - המצב קשה".
איך היית מגדיר את טיפול הממשלה במשבר הכלכלי? "זאת הבעיה העיקרית. המשבר לא מנוהל ולכן הוא מתגלגל, הממשלה כלל לא מנסה לנהל את המשבר. נדמה שהיא מתגלגלת איתו ומגיבה בכל פעם מחדש כטווה טלאי על טלאי. אין תוכנית שלמה, או יותר נכון - אין בכלל תוכנית. הממשלה צריכה לנהל את המשבר תוך ניהול הסיכונים במצב הקיים וראיית העתיד. אני מאוד חושש מאובדן שליטה בבריאות ובכלכלה, שזאת הסכנה הגדולה ביותר".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי כהן)

"עומדים על סף קטסטרופה"

מה הבעייתיות במצב הקיים? "היעדר תקציב מגדיל את אי-הוודאות במשק, וזה רע מאוד. אנחנו לא יודעים כעת אם יהיה גל נוסף של המגפה, ועל זה מוסיפים כעת חוסר ודאות, כאשר אין תקציב. ומה הסכנה? אנחנו כבר רואים אותה. במצב הזה יש העדפות סקטוריאליות כי לא רואים את כל התמונה. העובדה שכל אחד יכול לדרוש ולקבל כספים נובעת מכך שאין תקציב מסודר. המשק חייב תוכנית סדורה של מדיניות כלכלית גם לתרחיש הגרוע ביותר של קורונה ושפעת ביחד והחמרה בכלכלה העולמית. צריך לשמור מספיק רזרבות, כדי שלא תהיה פה קטסטרופה, כי אנחנו על הסף".
אז מה נדרש כעת? "מה שצריך כעת לעשות ומיד זה לגבש תוכנית כלכלית שלמה, שבמרכזה תקציב לשנה האזרחית הנוכחית ולשנת 2021. כל הקשקוש הזה שאין זמן להכין תוכנית זה ממש לא נכון. כשהייתי באוצר היה משבר שנת 2008. בשנת 2009 לקח לנו חודש בדיוק מהרגע שהכנו תקציב ועד שהוא אושר במהירות בממשלה ועבר מיד בשלוש קריאות בכנסת. כל זה נעשה תוך חודש אחד בלבד. ראש הממשלה היה גם אז בנימין נתניהו והוא גם הודיע שהוא שר אוצר-על. הוא יודע לגבש תקציב תוך חודש, אז שלא יאמרו אחרת. הכל פה פוליטי, וכולם מבינים למה אין תקציב. זה נכון שאגף התקציבים צריך זמן הכנה לגבש תקציב, אך אל לנו לשכוח את האמירה ‘האורות במשרד האוצר דלקו כל הלילה’ - כי זה מה שצריך לקרות עכשיו. שידלקו כל הלילה".
אמרת שברור לכולם מדוע עוד אין תקציב. "בטח, שברו את כללי המשחק. יש שימוש ציני בתקציב לטובת מטרות פוליטיות כמו שמירת האפשרות ללכת לבחירות. הציבור כבר לא מאמין לממשלה הזאת בכלום. הרי לא מאשרים תקציב מדינה רק כדי לגרום לכך שהממשלה תיפול. עושים שימוש ציני בדבר שהיה תמיד מקודש, תקציב המדינה. זה הפוך ממה שנהגו תמיד".
מה דעתך על התפוררות משרד האוצר? "זה חמור שהתפקידים הבכירים ביותר במשרד האוצר לא מאוישים. נוצר פה ואקום, המשרות הבכירות ביותר מאוישות זמנית. לטובתו ולטובת המשק, שר האוצר חייב שיהיה לידו דרג מקצועי חזק ודעתן. כץ צריך למנות מיד אנשים קבועים לתפקידים ושיהיו מהשורה הראשונה. אני רק מקווה שיהיו מי שיסכימו להגיע. הם צריכים להשתכנע שייתנו להם להשמיע את דעתם באופן חופשי, בלי מורא וללא משוא פנים".

"פיצוי מוגדל לעסקים הקטנים"

איך אפשר להציל את העסקים הקטנים? "יש עסקים קטנים שסגורים כבר חודשים. צריך לתת להם פיצוי מוגדל כדי שיוכלו להחזיק את הראש מעל המים. יצטרכו לתת להם כעת עוד מנה. הפיצוי שניתן להם היה בעיקר לסגר הראשון, והוא בוודאי לא מספיק כעת".
ומה הממשלה צריכה לכלול בתוכנית הכלכלית ליציאה מהמשבר? "צריכים תוכנית להאצה כלכלית שבמרכזה התקציב. בנושא התעסוקה יש לתת תמריצים נכונים לצאת לעבודה ולא תמריצים כדי לא לעבוד. תוכנית חלוקת המענקים לכל האזרחים הייתה איומה, בגללה אין לנו כעת כסף לדברים החשובים באמת. צריך להשקיע בתשתיות ציבוריות, בתקציב לאקדמיה, זאת הזדמנות בלתי חוזרת לנסות למנוע עשור אבוד. עשור, לא רק שנת 2020 אבודה. המשבר עלול להימשך לאורך שנים עם אבטלה גבוהה אם לא ינקטו עכשיו את הצעדים הנכונים.
"צריך לבצע מעשים שיצילו את המשק: להקדים את העברת צה"ל לנגב, לשפץ בתי מלון, להיערך לאנרגיה חלופית, להכריז על רפורמות משמעותיות כמו רפורמה בהכשרה המקצועית במערכת החינוך. צריך לנצל את הלמידה מרחוק והכיתות הקטנות במחשבה לעתיד ולהקצות כסף כדי שיישארו כיתות למידה קטנות. יש לדאוג להעלאת גיל הפרישה לפנסיה. וכמובן צריך רפורמה לביטול פטורים ממס, בעיקר לחברות הגדולות".
אתה פסימי? "אפשר גם להיות אופטימי, אם יהיה תקציב ותהיה תוכנית כלכלית רצינית. ללא ניהול המשבר אנחנו נהיה בקטסטרופה כלכלית. היום הכלכלה לא מנוהלת. אנחנו במשבר מאוד עמוק ויש חוסר הבנה איך לנהל אותו. את זה צריך לשפר, ומיד".