בעקבות משבר הקורונה והפגיעה במגזר העסקי בישראל, נציגי בעלי העסקים הגישו היום (א') לבג"צ עתירה דחופה נגד שר האוצר וממשלת ישראל. העותרים מבקשים מביהמ"ש להורות על מתן צו על תנאי כדי לכונן מנגנון פיצוי ושיפוי הולם או קרן תשלומים או פיצויים לטובת עסקים בישראל שנפגעו כתוצאה מהתפשטותו של נגיף הקורונה בישראל. בין העותרים: לשכת יועצי המס, התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים בישראל, תנועת "אני שולמן" (עצמאים), עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" וגופים נוספים.
העותרים אף מבקשים מביהמ"ש באמצעות עוה"ד אלי דורון, אפי אוחנה ועמית משה כהן ממשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס ועמית גרוס ושות', להפעיל בדחיפות את סמכותו הקבועה בחוק מס רכוש וקרן פיצויים (בה לטענתם נצברו מיליארדי שקלים) ולהתקין תקנות שיאשרו מתווה פיצויים הולם לעסקים שנפגעו מהתפשטות נגיף הקורונה. עוה"ד אף ביקשו בפנייתם לקיים דיון דחוף בנושא. העותרים מציינים כי על מדינת ישראל לדאוג להמשך התקיימותם הרציפה של אלפי עסקים ולמנוע את קריסתם הצפויה - דבר שיביא לקריסת המשק כולו.
1 צפייה בגלריה
שוק הכרמל
שוק הכרמל
שוק הכרמל
(צילום: מוטי קמחי)
העותרים טוענים כי "הדרך לנצח במלחמה בלתי רגילה זו על פי הנחיות המשיבים, היא להפוך את כלל תושבי ישראל ככל הניתן ל'בלתי נראים'. שיטה זו גורמת למפולת כלכלית חסרת תקדים ולנזקים אדירים לעסקים בישראל הנדרשים לעצור את פעילותם העסקית ולהיות בבחינת 'שקופים'. אלא - שחובותיהם השוטפים (לרבות עבור רשויות המדינה) והוצאותיהם הקבועות, מצטברים וגלויים לעין יותר מתמיד".
עוד מבקשים העותרים מבית המשפט להורות למשיבים להפסיק את המחדל ולפעול לאלתר לסיוע ממשי לאלפי עסקים אשר נפגעו, נפגעים וייפגעו כתוצאה ממדיניות המשיבים הננקטת במטרה למגר את נגיף הקורונה. במסגרת זו דורשים העותרים מהמשיבים להקצות את מלוא המשאבים המתאימים וההולמים לטובת כינון מנגנוני פיצוי לטובת העסקים, בהתחשב בעובדה שכבר עתה קיימת תשתית חקיקתית וביצועית מתאימה לכך.
לדברי עו"ד אלי דורון, ממשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס ועמית גרוס ושות', "מדינת ישראל חייבת לדאוג להמשך התקיימותם הרציפה של אלפי עסקים ולמנוע את קריסתם, דבר שעלול להוביל לקריסת המשק כולו". לדברי ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, "מדינת ישראל נמצאת במצב חירום בריאותי וכלכלי. העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים שוב מצאו את עצמם מופקרים לחלוטין, ללא כל מטריית הגנה שהמדינה הייתה אמורה לספק לכלל אזרחיה בתקופת משבר שכזאת. בדיוק כמו שבצדק רב ציבור השכירים ייהנה ממטריית הגנה של מיליארדי שקלים, כך במדינה דמוקרטית מתוקנת ושיוויונית ציבור העצמאים זכאי לתמיכה זהה, ובמיוחד לאור העובדה שלאחר המשבר ציבור העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים יצטרך לשאת את המשק על כתפיו".
את התוכנית הכלכלית שצורפה לעתירה גיבשו ד"ר שלמה נס, עו"ד שי גליקמן, עו"ד עמית גרוס ועו"ד ירון טיקוצקי.