מה יעשו העובדים המבוגרים? יותר מחצי מיליון מובטלים נרשמו לקבלת דמי אבטלה לאחר שפוטרו או הוצאו לחל"ת, ומי שעומד בפני שוקת שבורה הם העובדים המבוגרים אשר המשיכו לעבוד לאחר גיל הפרישה. הסיבה: לא ניתן לקבל דמי אבטלה לאחר קבלת קצבת זקנה או לאחר גיל 67 - המאוחר מבניהם.
כעת העובדים המבוגרים יצטרכו להתקיים מחסכונותיהם הפנסיוניים ומקצבת זקנה שעומדת על כ-2,300 שקל בחודש, וזאת לעומת שכר המינימום שעומד על 5,300 שקל, והשכר הממוצע במשק שעומד על 10,551 שקל. חשוב לציין שעובדים אשר ממשיכים לעבוד לאחר גיל פרישה, בדרך כלל לא צברו פנסיה מספקת שתאפשר להם לחיות בכבוד יחד עם קצבת הזקנה הנמוכה.
מלשכת התעסוקה נמסר כי עד כה נרשמו באתר 9,552 מבוגרים מעל גיל פרישה שהוצאו לחל"ת. עם זאת, סביר כי המספר האמיתי של המבוגרים שאיבדו את מקום העבודה שלהם עד כה גבוה בהרבה, שכן חלקם מתודרכים על ידי המעסיק שלא לפנות בבקשה לדמי אבטלה בגלל שעברו את גיל הפרישה. המספרים הללו אף צפויים להמשיך ולעלות ככל שיימשך הסגר ויימשכו הקיצוצים במקומות העבודה השונים.
2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
צו ההרחבה לפנסיה חובה נכנס לתוקף בשנת 2008, ולפניו לא היתה חובה למעסיקים להפריש לפנסיה של עובדיהם, וההפרשה היתה חלק מתנאי העבודה שהיו נתונים למו"מ בין העובד למעסיק.
מגזר שסובל מתת ביטוח פנסיוני הוא העצמאיים, שמגיעים לגיל פרישה בלי חסכונות מספקים. הפרשת עצמאיים לפנסיית חובה נכנסה לתוקף באופן מחייב מ-2017, והחלה להאכף רק ב-2019. מגזר שלישי שסובל מתת ביטוח פנסיוני כולל את העולים מברית המועצות, אשר אין להם מספיק שנות צבירת זכויות מעת עלייתם ארצה, והם נאלצים להמשיך לעבוד גם לאחר גיל פרישה.
2 צפייה בגלריה
מי שחצה את גיל 67 לא זכאי לדמי אבטלה
מי שחצה את גיל 67 לא זכאי לדמי אבטלה
מי שחצה את גיל 67 לא זכאי לדמי אבטלה
(צילום: shutterstock)
לפי נתוני הלמ"ס 31% מהגברים ו-15% מהנשים מעל גיל 65 ממשיכים לעבוד, ומעל גיל 70 עובדים 18% מהגברים ו-7% מהנשים. אברהם למשל, עבד במשך שנים רבות כעצמאי בתחום הנגרות, וכעת בגיל 67 הוא עובד כשכיר בחברה שהוציאה את כל עובדיה לחל"ת. אברהם איננו חריג, ועובדים מבוגרים מאבדים את מקום עבודתם בשלל חברות פרטיות, רשויות מקומיות ועסקים קטנים, כאשר פתרון היציאה לחל"ת וקבלת דמי אבטלה איננו רלוונטי עבורם.
פנינו לאוצר בנושא ושם טענו כי הם מודעים לבעיה והנושא נמצא בדיונים, אך מוקדם עדיין לדבר על פתרון שכן "מדובר בסוגיה מורכבת".